محمدرضا نجیب‌زاده؛

اوضاع ناخوشایند مراتع آذربایجان شرقی/چرای بی رویه دام بلای جان مراتع

رییس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ضمن هشدار نسبت به چرای بی‌رویه دام در مراتع ، از نابودی تدریجی این منابع طبیعی در استان خبر داد.
تصویر اوضاع ناخوشایند مراتع آذربایجان شرقی/چرای بی رویه دام بلای جان مراتع

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا نجیب‌زاده با اعلام اینکه هم اکنون شاهد سیر قهقرایی مراتع در آذربایجان شرقی هستیم، علت اصلی این امر را چرای شدید و بی‌رویه دام همراه با کاهش جمعیت گونه‌های خوش‌ خوراک دانست.

نجیب زاده رییس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشتر مراتع کشور و آذربایجان شرقی قبل از فصل مساعد و زمان مناسب و بلافاصله پس از ذوب‌شدن برف‌ها (اوایل بهار)، درست زمانی که چرای دام بیشترین خسارت و صدمات را به پوشش گیاهی و خاک مرتع می‌زند، مورد هجوم دام قرار می‌گیرد.

نجیب زاده با اشاره به‌ ضرورت دقت کافی برای استفاده مداوم از مرتع، ادامه داد: برای استفاده مداوم و اقتصادی از مراتع باید در انتخاب تعداد دام دقت کافی به عمل آید تا متناسب با ظرفیت مرتع باشد و اگر تعداد دام بیش از ظرفیت باشد، گیاهان خوش‌خوراک از بین رفته و تولیدات دامی کاهش خواهد یافت و مرتع ارزش خود را از دست می دهد.

وی کاهش نفوذ آب در مراتع را از چالش های مهم خاک در استان برشمرد و اضافه کرد: به دلیل رطوبت زیاد خاک، تردد زیاد دام در مراتع باعث فشرده‌ تر شدن خاک و کم‌ شدن تخلخل ( نفوذ پذیری ) آن می‌شود و در نتیجه این عمل، وزن مخصوص خاک افزایش‌ یافته و قابلیت نفوذ آب به آن کاهش می‌یابد.

نجیب‌زاده افزایش دایمی و بدون توقف دام‌ها از یک‌ سو و عدم تولید علوفه توسط دامداران را از عوامل موثر در تشدید چرا عنوان کرد و ادامه داد: نتیجه این مسایل باعث می شود گیاهان فرصت تولید و ذخیره مواد غذایی برای رشد سال بعد را پیدا نکنند.

وی از تأثیر مستقیم چرای دام بر خاک مرتع خبر داد و یادآور شد: چرای دام بر خاک مرتع تأثیر مستقیم دارد، به‌ خصوص در اوایل بهار و یا مواقع دیگری که خاک مرتع مرطوب است و باعث سفت‌ شدن آن می‌شود.

رییس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: فشردگی خاک علاوه بر کاهش در قابلیت نفوذ آب به آن باعث کاهش در ظرفیت نگهداری آب نیز می‌شود و این امر در مناطق خشک و نیمه‌خشک حائز اهمیت است.

منبع: ایرنا

764494

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون