از ابتدای امسال تا به امروز؛

آتش‌سوزی مراتع استان زنجان کاهش چشمگیر یافت

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: از ابتدای امسال تا به امروز 7 مورد آتش‌سوزی در مراتع استان زنجان اتفاق افتاده است.

تصویر آتش‌سوزی مراتع استان زنجان کاهش چشمگیر یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، عباس لطفی با بیان اینکه امسال شرایط خشکسالی شرایط ویژه‌ای را در مراتع استان زنجان ایجاد کرده است اظهار کرد: کوچکترین آتش‌سوزی می‌تواند به بزرگترین آتش‌سوزی در مراتع تبدیل شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان در مجموع یک میلیون و 200 هکتار مرتع دارد تصریح کرد: در چهارماهه سال گذشته حدود 17 مورد آتش‌سوزی در سطح 300 هکتار در استان اتفاق افتاد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه امسال با تلاش نیروهای یگان حفاظت و رسانه‌ها در حوزه ترویج و فرهنگ‌سازی در بین مردم اقدامات خوبی انجام شده است افزود: ثمره این اقدامات باعث کاهش میزان آتش‌سوزی‌ها در مراتع استان زنجان شده است.

وی با تاکید براینکه میزان آتش‌سوزی‌های مراتع استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش چشم‌گیری مواجه است عنوان کرد: از ابتدای امسال تا به امروز 7 مورد آتش‌سوزی در مراتع اتفاق افتاده است.

لطفی با بیان اینکه این آتش‌سوزی‌ها در حدود 54 هتکار از اراضی ملی رخ داده است ادامه داد: این نشان می‌دهد که فرهنگ‌ حفاظت از منابع طبیعی در بین مردم جا افتاده است.

وی از فعال شدن کشیک‌های 24 ساعته به منظور مراقبت از مراتع استان زنجان عنوان کرد: این کشیک‌ها در زنجان و شهرستان‌های تابع برقرار شدند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی استان زنجان با بیان اینکه پاسخگویی به سامانه 1504 امداد و جنگل منابع طبیعی و همچنین سامانه 139 به صورت شبانه روزی انجام می‌شود گفت: نیروها با استفاده از این سامانه‌ها آماده دریافت گزارشات مردمی هستند.

لطفی با اشاره به اینکه جلسات مختلفی به منظور هماهنگی با یگان‌های حفاظت مدیریت امور اراضی، محیط زیست، اداره راه و شهرسازی، هلال‌احمر، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج انجام شده است گفت: جلساتی نیز درخصوص اطفای حریق و مدیریت شرایط بحرانی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای آماده‌سازی تجهیزات یگان حفاظت استان و تامین جیره خشک انجام شده است افزود: خودروها و موتورسیکلت‌های عملیاتی یگان حفاظت جهت انجام عملیات اطفای حریق آماده شدند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی استان زنجان با بیان اینکه نقشه منابع بحرانی زنجان که در سال‌های گذشته دچار حریق شده بود به منظور افزایش نظارت و جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی در آنها تهیه شده است یادآور شد: در منابع بحرانی استان دیدبانان حریق به صورت 24 فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه گشت‌های مراقبتی به صورت مستمر در اراضی ملی فعال هستند اظهار داشت: امیدوارم که مردم به همین صورت همکاری خود را ادامه دهند تا شاهد آتش‌سوزی در مراتع که سرمایه ملی است، نباشیم.

لطفی با تاکید براینکه کشاورزان از آتش زدن مزارع به منظور از بین بردن علف‌های هرز و آداب و رسوم اشتباهی که به منظور تقویت زمین‌های کشاورزی انجام می‌دهند خود‌داری کنند گفت: از مردم درخواست می‌کنیم در حد امکان در مراتع از روشن کردن آتش خودداری کنند

منبع: موج رسا

310966