سیلی سرخ آتش سهل‌انگاری، دامن‌گیر مراتع استان اصفهان

از ابتدای سال تاکنون بی‌احتیاطی و خطای انسانی، ۷۹.۶۳ هکتار مراتع استان اصفهان، این ثروت ملی را طعمه حریق کرد.
تصویر سیلی سرخ آتش سهل‌انگاری، دامن‌گیر مراتع استان اصفهان

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ سالانه با آغاز فصل بهار و تابستان و جان گرفتن طبیعت و مراتع، عده‌ای از هم‌وطنان که برای طبیعت‌گردی و یا مسافرانی که برای استراحت موقت در دامن طبیعت بساط چایی پهن می‌کنند، متأسفانه پس از ترک محل بدون توجه به خاموشی کامل آتش روشن کرده و یا با بی‌احتیاطی اقدام به انداختن ته‌سیگار روشن خود در دل طبیعت می‌کنند.

این بی‌احتیاطی و غفلت موجب آتش‌گرفتن بخش مهمی از مراتع و طبیعت سرسبز می‌شود که جایگزینی از مراتع در آتش سوخته هزینه‌های قابل‌توجهی را به دولت تحمیل می‌کند و چه‌بسا دیگر قابل احیا نباید که در آینده‌ای نه‌چندان دور با بیابانی بی علف و عاری از هرگونه سبزی مواجه می‌شویم.

اصفهان، مساحتی معادل ۱۰ و هفت دهم میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و از این میزان ۶ میلیون هکتار، سه میلیون هکتار بیابان و حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل است.

طبق اعلام صاحب‌نظران، حدود 2 میلیون هکتار از مراتع استان اصفهان مستعد آتش‌سوزی است که بیشتر آن در شهرستان‌های غربی و جنوبی قرار دارد.

اما سال‌های متوالی است که آتش بی‌مبالاتی دامن این ردای سبز را گرفته و در زمان گرم‌شدن هوا، فریاد مبهم دادخواهی از کرانه هر مرتعی در استان اصفهان به گوش می‌رسد .

در واقع هرساله با دمیدن نفس‌های گرم هوا به زمین و افزایش تب گرما در استان اصفهان، خبرهای آتش‌سوزی مراتع زیاد مخابره می‌شود.

همین چند روز پیش بود که حریق در مراتع آب سنبه واقع در بخش مرکزی سمیرم به وقوع پیوست این حریق به علت گرمای شدید، وزش تندبادهای تابستانی گسترش یافت و حدود ۲ هکتار از پوشش‌های علوفه‌ای، گیاهان مرتعی و بوته‌های گون محتمل خسارت شد و در آتش سوخت و یک لاک‌پشت نیز در آتش سوخت

.ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق، ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد.

وی افزود: این مراتع به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک‌ساله و عوامل انسانی، خطرپذیر در برابر حریق هستند.

شیشه‌فروش گفت: مدیریت بحران استان تأکید می‌کند به منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد حریق می‌شود، خودداری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات مدیریت بحران در پیشگیری و کنترل حریق در استان ادامه داد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفایی و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزهای کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع گروه مجهزهای یگان به مناطق انجام شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب‌وهوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است زیرا وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود.

اصفهان نیازمند بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش است

شیشه‌فروش اضافه کرد: عامل ۹۵ درصد از وقایع حریق در عرصه‌های طبیعی عوامل انسانی و بی‌احتیاطی احتیاطی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: برای پیشگیری و کنترل حریق به‌موقع در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آبپاش در استان اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب‌دیده و تامین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب‌العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با وقوع 22 فقره حریق در مراتع و پوشش‌های گیاهی مناطق غرب و جنوب استان 79.63 هکتار از عرصه‌ها طعمه حریق شده است.

منابع طبیعی و محیط زیست سرمایه ملی است

به گزارش فارس، اقدامات مخاطره آمیز مانند خاموش نکردن صحیح آتش، انداختن ته سیگار روشن در طبیعت، رها کردن زباله‌های پرخطر مانند بطری‌های شیشه‌ای، و معیشت وابسته به جنگل و مرتع مردم از عوامل مؤثر در شیوع و گسترش آتش‌سوزی‌های گسترده طبیعت است.

پس سرگرمی و خوش‌گذرانی چند ساعته ما در دامن طبیعت و سهل‌انگاری ما ممکن است عواقب بدی داشته باشد که بهتر است حتماً از خاموش کردن آتش اطمینان حاصل کنیم و از دورانداختن شیشه و بطری‌های نوشیدنی که آتش‌زا هستند، جدا خودداری کنیم.

منابع طبیعی و محیط زیست متعلق به شخص یا گروه خاصی نیست و به عنوان یک سرمایه ملی قلمداد می‌شود که حفظ و حراست و توجه به این منابع و بهره‌گیری مطلوب از آن زمینه‌ساز توسعه پایدار است. آتش وقتی به جان طبیعت بیفتد، نه تاب فریاد می‌ماند و نه نای زندگی.

منبع: فارس

728915