رییس اداره مرتع استان زنجان در گفت‌وگو با پرسون؛

عملیات قرق مراتع در سطح ۱۳۳۵ هکتار در حال اجرا است

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: قرق در مراتع استان زنجان امسال در سطح ۱۳۳۵ هکتار در حال انجام هست.

تصویر عملیات قرق مراتع در سطح ۱۳۳۵ هکتار در حال اجرا است

سعید حسنلو در گفت‌و‌گو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، با بیان اینکه قرق در مراتع استان زنجان در سطحی بیش از ۱۳۰۰ هکتاری طی سال جاری در حال انجام است، اظهار کرد: این در حالی است که قرق در سال ۹۹ در سطح ۱۰۲۵ هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌بر بودن حصارکشی، عدم شناخت از مزایای حصارکشی، همچنین مشاعی بودن مراتع باعث گردیده دامداران از حصارکشی استقبال نکنند، تصریح کرد: قرق به دلایل فوق محدود به علائم طبیعی مثل آبریز کوه‌ها، دره‌ها، جاده‌ها و... محدود می‌شود.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افزود: هزینه قرق تنها به قرقبانی معطوف می‌شود تا چند هکتار را چند ماه قرق کند‌.

حسنلو در خصوص هدف از اعمال قرق تاکید کرد: قرق به منظور جلوگیری از ورود هر گونه دام اهلی و حتی وحشی به محدوده خاصی از مراتع که نیاز هست فرصتی داده شود تا گیاهان مرغوب بتوانند به بذردهی رسیده و خود را برای سال‌های بعد احیا کنند، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چنانچه مراتع (مراتع خوب و متوسط) قرق نشوند گیاهان نامرغوب و مهاجم که غالبا غیرخوش خوراک، خاردار و سمی هستند، بتدریج جای گیاهان خوش خوراک و مرغوب را گرفته و مراتع ما را بی‌کیفیت و فقیر می‌نمایند، عنوان کرد: لذا انجام قرق در مراتع گفته شده لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که عملیات بیولوژیک (کپه‌کاری، بذرپاشی، نهال‌کاری و ...) در مراتع ضعیف و خیلی ضعیف انجام می‌شود و در مراتع متوسط و نسبتا خوب قرق بهترین روش برای احیای مراتع است.

فاطمه شمشیرگر _استان زنجان

323607