خطر ابتلا به دیابت با مصرف این غذاها

یک مطالعه بزرگ در فنلاند نشان می‌دهد که گروهی از غذاها که ممکن است گزینه‌های سالمی به نظر برسند، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.

تصویر خطر ابتلا به دیابت با مصرف این غذاها

به گزارش سایت خبری پرسون، این مطالعه به طور ‌ویژه بر روی روش‌هایی که رژیم غذایی کودکان می‌تواند بر ابتلا به دیابت نوع یک در آنها(T۱D) تاثیر بگذارد، متمرکز بوده است. دیابت یک بیماری مادام‌العمر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های جزایر تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. به گفته محققان، پیش‌بینی می‌شود دیابت نوع یک در کودکان طی ۲۰ سال آینده دو برابر شود و از ۸.۴ میلیون مورد در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ به ۱۷.۴ میلیون تا سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا کند.

به نقل از نیواطلس، بنابراین محققان ۵۶۷۴ کودک را از روز تولد تا شش سالگی پیگیری کردند. در آن دوره، والدین آنها سوابق دقیقی را در مورد همه چیزهایی که کودکان مصرف می‌کردند، ثبت کردند. همه کودکان در این مطالعه از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع یک بودند و در پایان دوره شش ساله، ۹۴ نفر از آنها به این عارضه مبتلا شدند و ۲۰۶ نفر دیگر به خودایمنی جزایر مبتلا شدند، که آغازی برای دیابت نوع یک است.

سووی ویرتانن(Suvi Virtanen)، از موسسه فنلاند برای سلامت و رفاه در هلسینکی، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: تا جایی که می‌دانیم، این اولین باری است که کل رژیم غذایی یک کودک به طور همزمان در نظر گرفته می‌شود.

در بررسی ارتباط رژیم غذایی با ایجاد دابت نوع یک، محققان متوجه شدند که افرادی که میوه، جو و گندم سیاه بیشتری می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بوده‌اند. آنها همچنین دریافتند که مصرف بیشتر موز، گندم و محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست خطر خودایمنی جزایر را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه خبرهای خوبی نیز وجود داشت. این گروه دریافتند که در کودکانی که بیشتر تمشک، زغال اخته، انگور فرنگی سیاه، سیاه‌دار سرخ و سایر انواع توت‌ها مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع کاهش یافته است. آنها همچنین رابطه معکوس مشابهی را بین خودایمنی جزایر و مصرف بیشتر سبزیجات مانند گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیدا کردند.

ویرتانن می‌گوید: توت‌ها غنی از پلی فنول‌ها هستند، ترکیبات گیاهی که ممکن است التهاب مرتبط با ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهند. از سوی دیگر، میوه‌ها ممکن است حاوی مواد مضری باشند که در توت‌ها وجود ندارد. برای مثال، توت‌ها می‌توانند فاقد آفت‌کش‌هایی باشند که در میوه‌های دیگر یافت می‌شوند.

او افزود: تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که کدام ترکیبات موجود در غذاهای مرتبط با ایجاد دیابت نوع یک دارای تأثیرات مثبت یا منفی هستند. او همچنین می‌گوید که گروهش هیچ توصیه غذایی بر اساس یافته‌ها ارائه نمی‌کند، زیرا همه غذاهای مرتبط با پیامدهای منفی برای دیابت نوع یک دارای مزایای سلامتی دیگری هستند.

او هشدار داد: بسیاری از غذاهایی که متوجه شدیم با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع یک و روند بیماری مرتبط هستند، بخشی از یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می‌شوند و مهم است که نتایج ما در مطالعات دیگر تکرار شود قبل از اینکه کسی به تغییر در رژیم غذایی فرزندش فکر کند.

منبع: ایسنا

764158

سازمان آگهی های پرسون