چرا درب مسجد کازرونی اصفهان بر روی نمازگزاران بسته‌شده است؟

بسته‌شدن درب مسجد کازرونی بر روی نمازگزاران برای بازسازی مسجد، چند روزی است که واکنش‌های فعالان میراث‌فرهنگی و نمازگزاران را به همراه داشته است.
تصویر چرا درب مسجد کازرونی اصفهان بر روی نمازگزاران بسته‌شده است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ چند روز گذشته، خبرهایی پیرامون تخریب شبستان مسجد کازرونی به گوش رسید که اعتراض نمازگزاران و اهالی خیابان عباس‌آباد را در پی داشت.

این مسجد بر خلاف اغلب مساجد کشور وقف نشده و همچنان در تملک خانواده کازرونی است؛ همچنین آثار تاریخی در این مسجد به چشم نمی‌خورد و اغلب نمازگزاران این مسجد با آن خاطره جمعی دارند.

برخی اعضای هیأت‌امنای مسجد به دلیل نبود امکانات لازم برای یک مسجد در این مکان به دنبال نوسازی بنا بودند؛ به همین دلیل بخشی‌هایی از شبستان داخلی مسجد را تخریب کردند که با اعتراض نمازگزاران همراه بوده است.

شبستان مسجد فاقد ارزش تاریخی است

امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان اظهار داشت: مسجد کازرونی در خیابان عباس‌آباد واقع شده که ۷۰ سال پیش بنا شده است؛ هیأت امنای این مسجد از ۴ سال پیش پیگیر نوسازی و بهسازی این مسجد به دلیل کمبود فضا و فرسودگی تأسیسات را داشتند.

وی افزود: درعین‌حال برخی افراد در میراث‌فرهنگی معتقدند که این بنا ارزش تاریخی دارد؛ در یک سال و نیم تا دو سال اخیر کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی این بنا را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

کرم‌زاده بیان کرد: طی بررسی‌های انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که صحن اصلی مسجد یا حیاط مرکزی آن به دلیل معماری که دارد نوعی هویت دارد که انتقال از سنت به نوگرایی را در معماری اصفهان نمایندگی می‌کند.

کرم‌زاده بیان کرد: طی بررسی‌های انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که صحن اصلی مسجد یا حیاط مرکزی آن به دلیل معماری که دارد نوعی هویت دارد که انتقال از سنت به نوگرایی را در معماری اصفهان نمایندگی می‌کند.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی اصفهان ادامه داد: از بررسی‌های انجام شده از هیأت امنا خواسته شد طرحشان را ارائه کنند؛ پس از بررسی طرح ارائه شده به این نتیجه رسیدیم که صحن اصلی حیاط که دارای دو ایوان است به همراه تأسیسات، سردر اصلی، دالان ورودی، پشت‌بام‌ها حفظ شود و شبستان اصلی مسجد تخریب شود تا ۲۵۰ متر زمین به آن ملحق شود.

وی بیان کرد: تنها اجازه‌ای که اداره میراث‌فرهنگی صادره کرده است تخریب شبستان ضلع جنوبی است تا بتوانند آن را گسترش دهند چون هیچ المان تاریخی و فرهنگی در آن وجود ندارد.

کرم‌زاده تشریح کرد: برخی نمازگزاران و دوستداران میراث‌فرهنگی برای تخریب کامل این بنا اعتراض کردند و توضیح دادیم قرار نیست این بنا کاملاً تخریب شود .

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی اصفهان تصریح کرد: طبق قوانین موجود میراث‌فرهنگی به این نتیجه رسیده که شبستان ضلع جنوبی فاقد ارزش تاریخی است اما صحن مرکزی که ارزش تاریخی دارد تخریب نمی‌شود.

وی افزود: در صورت تعرض به این قسمت مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند؛ از این بنا بازدید میدانی انجام شد و متوجه شدیم مجوز صادر شده درست است.

تصمیم تخریب و بازسازی هیأت امنا به دلیل نبود امکانات

محمد ادیب، دبیر هیأت امنای مسجد کازرونی اظهار داشت: از ۳ سال پیش هیأت‌امنا و جمعی از خیرین به دلیل ساخت قدیمی مسجد و اینکه امکانات سرمایشی و گرمایشی و وضوخانه مناسب نداشت تصمیم به نوسازی مسجد گرفتند.

وی افزود: پس از مراجعه به شهرداری منطقه به دلیل اینکه مسجد کازرونی جزئی از آثار باستانی شمرده نمی‌شود دستور تهیه نقشه را در سال ۱۴۰۰ صادر کردند.

ادیب بیان کرد: کوچه‌ای ۲ متری در کنار این مسجد است که قرار بود ۶ متر شود و درخواست دادیم این گذر مختص مسجد ۲ متر باقی بماند.

دبیر هیأت‌امنای مسجد کازرونی خاطرنشان کرد: پس از تهیه نقشه عده‌ای که نمازگزار دائمی این مسجد نبودند مخالفت و کارشکنی کردند درحالی‌که قرار بود این مسجد به تصمیم هیأت‌امنا تخریب شود.

وی ادامه داد: با رخ‌دادن این اتفاقات و اعمال فشار این افراد شهرداری نامه‌ای برای بررسی موضوع به میراث‌فرهنگی زد، کارشناسان میراث‌فرهنگی بررسی کردند و بر این موضوع که این مسجد میراث‌فرهنگی نیست نظر دادند.

ادیب تشریح کرد: باتوجه‌به اینکه عده‌ای بر ارزش تاریخی حیاط مسجد اصرار کردند، میراث‌فرهنگی اجازه تخریب حیاط نداد و بر اساس نقشه جدید که شامل شبستان و زمین ۲۵۰ ‌متری در جنوب شبستان بود که به شبستان اضافه می‌شود.

دبیر هیأت‌امنای مسجد کازرونی گفت: با دریافت موافقت شهرداری و میراث و مجوز شرعی از بزرگان استان، پس از عید غدیر برای تخریب شبستان و الحاق زمین ۲۵۰ متری به شبستان در ۳ طبقه مجوز صادر شد

وی تصریح کرد: این سه‌طبقه شامل حسینیه، شبستان بزرگ و دارای تراس، کتابخانه، خانه عالم، سوئیت برای خادم، سرویس بهداشتی مجهز، کتابخانه و کلاس‌های لازم برای مشاوره و امور جوانان است.

ادیب ادامه داد: جمعه گذشته تخریب آغاز شد و صبح شنبه مدیر میراث‌فرهنگی مراجعه کرد و اعلام کرد این فعالیت هیچ تخلفی نبوده، طبق قانون انجام شده و فاقد ارزش تاریخی است.

وی افزود: برخی نمازگزاران ۲ شب درب مسجد برای اقامه نماز تجمع کردند و درب مسجد شروع به خواندن نماز کردند و باتوجه‌به ارادت این افراد از بسیج مسجد درخواست شد درب این محل را برای اقامه نماز باز بگذارند تا در دفتر بسیج نماز بخوانند

مسجد کازرونی یکی از مساجد معاصر در منطقه عباس‌آباد اصفهان است که توسط علی‌اکبر کازرونی در اواخر پهلوی اول و اوایل پهلوی دوم در سال ۱۳۶۶ هجری قمری و در زمانی که این خیابان دارای ساختمان‌های زیادی نبوده، ساخته شده است.

منبع: فارس

740820