با انواع استراتژی رقابتی برای محیط کار آشنا شوید

بکارگیری استراتژی های رقابتی سالم و موثر در محیط کار، بهره وری شرکت ها را بهبود می بخشد.
تصویر با انواع استراتژی رقابتی برای محیط کار آشنا شوید

به گزارش سایت خبری پرسون، کمتر کارفرمایی در جهان ِ سرشار از رقابت ِ کسب و کار نوین وجود دارد که بلندپروازانه خواستار ارتقای کسب و کارش باشد، اما چیزی درباره استراتژی رقابتی نشنیده باشد. اجرای استراتژی های رقابتی خوب برای محیط کار، مسیر شرکت را تغییر می دهند. اگر مدیران و تیم منابع انسانی متدولوژی سالم و کارآمدی در این زمینه طراحی کنند، نتایج محسوس خواهد بود. نه تنها خود سازمان کارآمدتر می شود، بلکه کارکنان نیز انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.

مایکل ای پورتر، ملقب به پیامبر برنامه ریزی استراتژیک با مدرک دکترای اقتصاد کسب و کار از دانشگاه هاروارد ، کتاب معروفی به نام استراتژی رقابتی دارد. او در این اثر به کلیدهای موفقیت در زمینه رقابت های سالم و کارآمد در محیط کار می پردازد.

در نگاه پورتر شفاف سازی اهداف، تشویق تیم ها یا طرفداری از حل تعارض، ستون فقرات بسیار ارزشمندی در زمینه رقابت های پویا و مثبت در محیط کار هستند.

در متن زیر تمام ابزارهای لازم برای رسیدن به این هدف را در اختیار شما می گذاریم.

در یک بازار جهانی که به طور فزاینده‌ای پویا است، ارائه یک فضای رقابتی داخلی درشرکت‌ها می‌تواند منجر به برجستگی آن شرکت بیش از پیش شود، البته تا زمانی که این کار را به درستی پیش ببرند.

استراتژی های رقابتی برای محیط کار

آیا واقعاً فرصتی برای ایجاد یک محیط رقابتی "سالم" وجود دارد؟ پاسخ مثبت است و بهترین تاکتیک در این موارد افزایش رقابت پذیری بدون کاهش کیفیت محیط کار است.

گلوبال بیزینس ریویو در مقاله ای اشاره می کند که اگرچه این اصطلاح در حال حاضر رایج است، اما برای سوق دادن آن به مسیر درست تجدید نظرهایی لازم است.

یکی از راه‌های اصلاح آن، استفاده از یک رویکرد انگیزشی است که هم الهام‌بخش باشد و هم به نحوی سبب القای خودسازی و توانایی دستیابی شود. اگرچه این تجربیات معاف از ایجاد استرس نیستند، اما لازم است که مهارت هایی برای مدیریت آن کسب شود.

در اصل، به حداکثر رساندن تلاش کارکنان از طریق رفتار رقابتی نیاز به یک طراحی مناسب دارد که در زیر برای شما توضیح خواهیم داد.

1- اهداف را تعریف کنید و تعهد را ارتقا دهید

اگر به عنوان یک مدیر و لیدر کارآمد برآنید که استراتژی‌های رقابتی را معرفی کنید، بهتر است ابتدا مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی را روشن کنید. کارکنان شما باید ارزش ها، باورها و اهدافی را که شرکت تعریف می کند، بشناسند.

BMC Health Services Research در نشریه ای اهمیت این هدف را برجسته می کند. برای افزایش رقابت در محیط کار، توصیه می شود با برخی از دستورالعمل های اولیه مانند مواردی که در زیر فهرست می کنیم، شروع کنید:

اهداف شرکت را شفاف به کارمندان خود توضیح دهید.

اطمینان حاصل کنید که اهداف تعیین شده برای تیم بسیار واضح است و ابهامی وجود ندارد.

به نحوی در کارکنان تان انگیزه ایجاد کنید و به آنها الهام ببخشید، که نسبت به اهداف شرکت احساس تعهد کنند.

بگذارید ببینند که یک تیم هستند و همه اعضا به هم مرتبط اند.

جلسات منظمی برای ارزیابی چگونگی دستیابی به اهداف برگزار کنید.

از ایده ها، پیشنهادات و نظرات نو استقبال کنید.

2- تیم های کاری مشترکی ایجاد کنید که با یکدیگر رقابت کنند

تشکیل گروه های کوچک جمعی برای به چالش کشیدن یکدیگر می تواند باعث نوآوری شود. اگر شرایط شرکت امکان ایجاد چنین گروه هایی را بدهد، استراتژی مثبتی است. از یک طرف، شما تیم هایی از افراد ایجاد می کنید که با یکدیگر همیاری می کنند. از سوی دیگر، رقابت بین بخش های مختلف را افزایش می دهید. نقش همه اینها در بهره وری مشهود است.

به عنوان مثال، می توانید این مراحل را دنبال کنید:

چندین تیم متشکل از چند کارمند را ایجادکنید و به آنها اهداف مشابهی بدهید.

اعضای هر تیم باید با هم همکاری کنند تا نتایج بهتری نسبت به سایرین کسب کنند.

آنها را تشویق کنید و به طور منظم انتقادات و پیشنهادات خود را برای بهبود روند کار ارائه دهید.

3- مشوق ها را تعیین کنید

اگر به دستاوردهای به دست آمده پاداش ندهیم، توسل به تلاش و خودسازی کارکنان بی معنی است. Frontiers in Psychology در مقاله ای در مورد مشوق ها و مزایا اذعان می دارد که پاداش و تشوق نقش تعیین کننده ای در افزایش بهره وری و انگیزه افراد دارد.

در این مقاله ای بر چگونگی نقش مهم تشویق و پاداش در افزایش انگیزه تأکید می شود.

برای انجام این کار، توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

از تعریف و تمجید کلامی و قدردانی از تلاش های صورت گرفته کوتاهی نکنید.

انواع متنوعی از بسته های تشویقی ایجاد کنید: یک روز مرخصی با حقوق، پاداش نقدی و غیره.

تشویق یک گروه یا یک شخص هرگز نباید به معنای تحریم کسانی باشد که به آن اهداف دست نمی یابند.

از ابتدا، مشوق هایی را که می توان در صورت دستیابی به اهداف تعیین شده به دست آورد، مشخص کنید.

رقابت سالم در یک محیط کاری منجر به افزایش انگیزه ها می شود.

4- امکانات و وسایل مناسب مورد نیاز را تهیه کنید و در اختیار اعضا بگذارید

یک سازمان باید وسایل مناسب را برای انجام کار کارکنان در اختیار آنها قرار دهد. بنابراین، در صورت تمایل به اجرای یک فرهنگ رقابتی، ابتدا باید ارزیابی کنید که آیا شرکت دارای منابع مناسب و کافی است یا خیر. کار کارآمد، نوآورانه و سازنده تنها در صورتی به دست می آید که شرایط ایده آل باشد.

چند پیشنهاد:

  1. در اختیار گذاشتن وسایل کارآمد و نوین.
  2. بازرسی منابع شرکت برای تعیین کم و کاستی ها.
  3. سرمایه گذاری در زمینه آموزش مداوم کارکنان و ارتقای دانش و مهارت آنان.
  4. برگزاری جلسات دوره ای برای کارکنان جهت ارائه نیازهای خود در این زمینه.


5- ترویج فرهنگ کار ِ اخلاقی

بنا بر گزارش های ارائه شده در پرسونالیتی و ایندیویدوال دیفرنسس برخی افراد در محیط های کاری ویژگی های شخصیتی دارند که برای محیط های رقابتی بسیار ایده آل است.
یعنی انگیزه ارتقا یافتن و رقابت مثبت در انها بالاست. برخی دیگر در کار مانع تراشی می کنند؛ ویژگی های کارکنان با هم فرق دارد.

به همین ترتیب، نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که در مواردی، رقابت بین کارگران می‌تواند منجر به رفتارهای غیرصادقانه یا غیراخلاقی شود. این متغیری است که باید از آن اجتناب کرد.

اما چگونه؟

  • مشخص کنید انجام چه کارهایی جایز نیست.
  • سندی طراحی کنید که بنا بر ان انجام برخی رفتارها منع شود.
  • کانال هایی برای گزارش اقدامات غیرصادقانه در این زمینه ایجاد کنید.
  • آموزش های لازم را در این زمینه به منابع انسانی ارائه دهید.

6- آموزش مهارت ِ حل تعارض ها و هوش هیجانی

یکی از جالب ترین راهبردها برای رقابت در محیط کار، آموزش هوش هیجانی است. به لطف این مهارت ها، کارمندان را قادر می سازیم تا ارتباطاتی خوب مبتنی بر همدلی و ایجادانگیزه را ایجاد کنند.

نمونه ای از مزیت های آموزش هوش هیجانی در تحقیقات انجام شده در دانشگاه لا تروب در استرالیا ذکر شده است.

به منظور جلوگیری از تنش ها و مشکلات در میان کارکنان، آموزش حل تعارض ایده خوبی است. به این ترتیب با آموزش مهارت ِ حل تعارض و ایجاد هوش هیجانی یک محیط سازمانی سالم ایجاد می‌کنید که بر آن رقابتی محترمانه و سالم حاکم است.

7- اهمیت ارائه یک بازخورد خوب

اینکه مدیریت یک سازمان خود نقش الگو را در این زمینه داشته باشد، حائز اهمیت است. برای ایجاد محیطی مستعد رقابت سالم برای افزایش کارآیی، نوآوری و بهره وری بهتر مدیریت نقش تعیین کننده ای دارد.

چند پیشنهاد:

  • روحیه تیم را بالا ببرید.
  • در زمینه خودسازی خود را ارتقا دهید.
  • چالش های انگیزشی را به آنها پیشنهاد دهید.
  • سازنده، مثبت و دلگرم کننده باشید.
  • از زحمات کارکنان قدردانی کنید.
  • به کارکنان خود نشان دهید که برای شان ارزش قائلید و به آنها احترام می گذارید.
  • راهنمایی هایی برای بهبود کارشان ارائه دهید.
  • جلساتی فردی و گروهی برگزار کنید.
  • نسبت به نیازهای کارکنان تان حساس باشید و در جهت رفع شان بکوشید.
  • گاهی اوقات، محیط های کاری بسیار رقابتی منجر به بروز رفتارهای ناصادقانه مانند آزار و اذیت بین کارکنان می شود.


چگونه می توانید بفهمید که استراتژی های رقابتی را به درستی اجرا کرده اید؟

گاهی اوقات، در عین معرفی استراتژی های رقابتی جدید برای محیط کار، نتایج حاصله موفقت آمیز نیستند.شاید تعجب کنید اما شرکت هایی هستند که در این زمینه شکست می خورند. وقتی سازمانی بهره وری را بر شرایط کارکنان اولویت می دهد، محکوم به شکست است.

آنچه در این موارد توصیه می‌شود، ایجاد مکانیسم‌هایی برای ارزیابی اثرات کاربرد فرهنگ رقابت‌پذیری است. روانشناسان شرکت یا تیم متخصص منابع انسانی باید کیفیت محیط کار را ارزیابی کنند.

در نظر گرفتن این نکته تعیین کننده است که همیشه محدودیت های اخلاقی وجود دارد که در سناریوهای کار رقابتی نباید از آنها تجاوز کرد. بنابراین، زمانی که یک کارمند همکاران خود را «دشمن» خود می‌داند، طولی نمی کشد که رفتارهای ناکارآمد ظاهر می شوند.

جوّ کاری که تحت سلطه خصومت باشد، منافعی برای سازمان به همراه ندارد. موارد زیر پویایی هایی هستند که کاربرد نادرست فرهنگ رقابت پذیری را نشان می دهند:

- موقعیت های قلدری کردن؛ برای هم شاخ و شانه کشیدن.
- کارکنانی با سطح استرس بالا که این استرس را به دیگران نیز منتقل می کنند.
- انباشته شدن مشکلات روی هم و نداشتن راه حل مناسب.
- وضعیتی که ارائه ایده های نوآورانه به بن بست می رسد.
- افزایش درگیری ها و نزاع های داخلی.
- کارکنان ناامید و کلافه می شوند و فکر می کنند بیارزش و ناکارآمدند.
- ارتباط بین همکاران و نیز بین کارکنان و کارفرمایان کم رنگ می شود.
- برخی از کارکنان شرکت را ترک می کنند.
- از دست دادن کار به دلیل اضطراب و افسردگی.
- تاخیر و غیبت در میان کارکنان زیاد می شود.
- افزایش بهره وری وجود ندارد.
- کارکنانی که خیلی تلاش نمی کنند و اهل رقابت هم نیستند، با خیال راحت به کارشان ادامه می دهند.

چگونه می توان مشکلات رقابت پذیری ضعیف را حل کرد؟

اگر می‌خواهید این مشکلات را حل کنید، باید استراتژی‌های رقابت‌پذیری کاربردی خود را به طور کامل فرموله کنید. برای انجام این کار، جلسات مشترک بین تمام بخش ها به منظور آگاهی از وضعیت و ایجاد تغییرات برگزار کنید.

به خاطر داشته باشید که تنها زمانی که کارمند مورد مراقبت و تشویق قرار گیرد، تعهد او و موفقیت خود شرکت را به دست خواهید آورد.

منبع: عصر ایران

729182

سازمان آگهی های پرسون