مومو؛ کوفته‌ای که هندی‌ها عاشقش هستند!

مومو؛ کوفته‌های خوشمزه و لطیف تبتی از محبوب‌ترین غذا‌های خیابانی کلکته و دهلی است!
تصویر مومو؛ کوفته‌ای که هندی‌ها عاشقش هستند!

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از الجزیره، دقیقا مشخص نیست مومو از چه کشوری آمده است، اما می‌دانیم همیشه بخشی از غذای مردم منطقه هیمالیا بوده است. مومو یک کلمه تبتی است و گروهی معتقدند مومو‌ها اصالتا از تبت آمده‌اند. با این حال مومو‌ها در نپال، بوتان و ایالت‌های اوتاراکند و هیماچال پرادش هند نیز خورده می‌شوند.

مومو‌ها انواع مختلفی از کوفته‌های بخارپز یا سرخ شده هستند: خمیری ساده با سبزیجات یا گوشت تند پر می‌شود و با انواع مختلفی سس و چاشنی سرو می‌شود. مومو از زمانی که به هند رسید به عنوان یک میان وعده سبک و خوشمزه در سراسر کشور محبوب شد.

مومو‌ها همراه با پناهندگان تبتی که در سال ۱۹۶۰ از چین فرار کردند وارد کلکته شدند. امروزه، این کشور بیشترین تعداد پناهنده تبتی، حدود ۸۰۰۰۰ نفر، را در خود جای داده است.

«لذت تبتی» نام یکی از اولین و معروف‌ترین فروشگاه‌های مومو در هند است. این مغازه که هنوز در کلکته فعالیت می‌کند توسط یک خانواده پناهجوی تبتی جلوی خانه‌شان افتتاح شد. جایی که مردم می‌توانستند مومو بخارپز بخرند و روی نیکمت‌های جلو مغازه از آن لذت ببرند.

مومو در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، در دهلی و کلکته بسیار محبوب شد. هندی‌ها در ابتدا مومو‌ها را خام، بی‌مزه و نپخته می‌دانستند.

به همین دلیل یکی از مشهورترین آشپزان مومو در هند شروع به سرو این کوفته با سس چتنی کرد. امروزه مومو بدون چتنی ناقص به حساب می‌آید. چتنی یک سس بسیار تند است که با خیساندن فلفل قرمز خشک در روغن و آسیاب کردن آن با کمی نمک تهیه می‌شود.

مومو معمولا در خیابان روی گاری‌های بخار، در مغازه‌های بسیار کوچک در گوشه و کنار خیابان یا رستوران‌های کوچک فروخته می‌شوند. اکثر این مغازه‌ها عصر‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تنها برای چند ساعت خدمات ارائه می‌دهند. در این مغازه‌ها مومو همیشه با چتنی و سس مایونز فروخته می‌شود.

این کوفته محبوب چگونه تهیه می‌شود؟

به طور سنتی، مومو از آرد همه منظوره که با آب سرد خمیر شده تهیه و با گوشت پر می‌شود. با این حال، در طول ماه تولد بودا، تبتی‌ها مومو‌های گیاهی می‌خورند که با کلم، پیاز، زنجبیل، نمک و مقداری چرپی (پنیر یاک) درست شده است.

راز ساخت یک موموی عالی در خمیر آن است. این خمیر نباید خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک. خمیر نازک می‌شکند و خمیر ضخیم نیز مزه خوبی ندارد. نسبت گوشت به پیاز که مواد داخلی این کوفته را تشکیل می‌دهند نیز برای داشتن یک مومو خوشمزه بسیار مهم است.

مومو انواع بسیار مختلفی دارد و معمولا در دو دسته مومو گوشت و سبزیجات به فروش می‌رسند. مغازه‌ها برای آسان‌تر کردن روند آماده‌سازی مواد اولیه معمولا یک یا دو نوع مومو خاص سرو می‌کنند. با این حال مومو سبزیجات، مرغ و گوشت از محبوب‌ترین انواع مومو هستند.

مومو‌ها به دلیل خوش طعم بودن و همچنین قیمت بسیار ارزانشان به یکی از محبوب‌ترین میان وعده‌ها در کشور هند تبدیل شده‌اند.

منبع: فرارو

728879