انحلال شرکت چیست و چه مراحلی دارد؟

شرکت‌ها شخصیت‌های حقوقی هستند که به منظور فراهم کردن بستر قانونی برای فعالیت‌های اقتصادی شکل می‌گیرند. قطعاً این شخصیت‌های حقوقی مادام‌ العمر نیستند و به دلایل متعددی ممکن است از بین بروند.
تصویر انحلال شرکت چیست و چه مراحلی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، شرکت‌ها شخصیت‌های حقوقی هستند که به منظور فراهم کردن بستر قانونی برای فعالیت‌های اقتصادی شکل می‌گیرند. قطعاً این شخصیت‌های حقوقی مادام‌ العمر نیستند و به دلایل متعددی ممکن است از بین بروند.

یک شرکت به دلایل مختلفی می‌تواند به ادامه فعالیت خود خاتمه دهد. از جمله این دلایل عبارتند از:

  • ورشکستگی
  • افتتاح یک کسب و کار دیگر
  • ادغام کردن با شرکت دیگر
  • عدم دست یابی به اهداف در نظر گرفته شده برای شرکت
  • تمدید نشدن در شرکت‌های موقت
  • فوت کردن یکی از شرکا
  • با دستور دادگاه
  • موافقت کردن تمامی شرکا برای منحل شدن شرکت

مراحل انحلال شرکت

اولین اقدام برای منحل کردن شرکت‌ها، رضایت تمامی صاحبان سهام برای انجام این کار است، سپس باید مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار شود. یکی از موضوعاتی که در خصوص منحل شدن شرکت باید برای آن تصمیم‌گیری شود، تعیین مدیر تصفیه است.

این فرد پس از قبول مسئولیت باید مراحل انحلال‌شرکت را به طور کامل انجام دهد. یعنی علاوه بر گرفتن امضای صورت جلسه از تمامی سهامداران، باید در خصوص ثبت انحلال شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها اقدام کند.

سپس پس از انجام مراحل اداری کار، با درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار به طور رسمی منحل شدن شرکت را اعلام کند. بعد از اتمام کار مدیر تصفیه شش ماه فرصت خواهد داشت تا عملیات ختم تصفیه را به انجام برساند.

دلایل انحلال انواع شرکت ها

هرکدام از شرکت‌های حقوقی به دلایل مختلفی می‌توانند منحل شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها به اختصار پرداخته می‌شود:

انحلال شرکت‌های سهامی

با توجه به موارد زیر منحل می‌شود:

شرکت‌ها برای انجام موضوعی و یا رسیدن به هدفی تشکیل می‌شوند در صورتی که موضوع هدف تاسیس شرکت انجام شده باشد یا غیر قابل انجام باشد شرکت منحل می‌شود.

شرکت‌های موقت برای مدت زمان مشخصی فعالیت می‌کنند اگر مدت زمان فعالیت تمدید نشود و به پایان برسد شرکت منحل می‌شود.

شرکت در صورت ورشکستگی منحل می‌شود.

در هر شرکت تصمیمات مهم شرکت در مجمع فوق العاده آن گرفته می‌شود و لازم الاجراست اگر درمجمع، رای صاحبان سهام به انحلال شرکت باشد، شرکت منحل می‌شود

در صورتی که شرکت از طرف دادگاه حکم انحلال‌شرکت دریافت کند باید شرکت منحل شده و به فعالیتش خاتمه دهد.

انحلال شرکت سهامی خاص

انحلال‌شرکت سهامی خاص دارای قوانینی است که به شرح زیر می‌باشد:

اصل روزنامه رسمی کشور که آگهی‌ها و صورت جلسه‌های شرکت در آن منتشر می‌شود، موجود باشد.

اگر همه شرکا در جلسه و مجمع شرکت حضور نداشته باشند، باید اصل آگهی روزنامه رسمی کشور که از کلیه سهامداران برای تشکیل جلسه دعوت شده‌اند، موجود باشد.

در موقع تنظیم صورت‌جلسه انحلال شرکت حتما باید امضای مدیر تصفیه شرکت و تمامی شرکا باشد

اگر مدیر تصفیه جزء شرکای شرکت نباشد و از بیرون شرکت انتخاب شود باید کپی تمامی مدارک آن موجود باشد.

انحلال شرکت‌های تضامنی

منحل شدن شرکت‌های تضامنی دارای شرایط مخصوصی است که به شرح زیر است:

انحلال شرکت

طبق ماده 137 قانون تجارت در شرکت‌های تضامنی با موافقت یکی از صاحبان سهام می‌توان شرکت را منحل کرد.

اگر دادگاه حکم به ورشکستگی یکی از شرکا بدهد شرکت تضامنی می‌تواند منحل شود.

طبق ماده 139 قانون تجارت در صورتی که یکی از شرکا فوت کند، شرکت تضامنی می‌تواند منحل شود، مگر در صورتی که بقیه سهامداران شرکت بر ادامه فعالیت شرکت اعلام رضایت داشته باشند.

اگر خود شرکت ورشکسته شود، باید شرکت منحل شود.

انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود

دلایل انحلال‌شرکت با مسئولیت محدود در بیشتر موارد همانند شرکت سهامی خاص است، فقط در بعضی موارد اندکی باهم تفاوت دارند. این تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:

  1. در شرکت با مسئولیت محدود لزومی ندارد مسئول تصفیه معرفی شده در مجمع عمومی فوق العاده از سهامداران شرکت باشد. اگر به این صورت باشد باید مدارک او را به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه داد.
  2. درخواست انحلال باید توسط تمام سهامداران امضا شود.
  3. در صورتی که در بین شرکا یک نفر یا چندنفر، بیشتر از 50 درصد سهام شرکت را در اختیار داشته باشند با موافقت آن‌ها مبنی بر منحل شدن شرکت، می‌توان شرکت را منحل کرد و نیازی به امضا و موافقت بقیه اعضا نیست.

هزینه و مالیات انحلال شرکت چقدر است ؟

پس از صحبت درباره نحوه و مراحل ثبت درخواست انحلال شرکت، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه و مالیات انحلال شرکت صحبت کنیم و بگوییم در هنگام انحلال شرکت، متقاضیان، پس از ثبت درخواست انحلال، در سامانه جامع ثبت شرکت ها، چه هزینه هایی را باید بپردازند. هزینه انحلال شرکت، عبارتند از:

  1. هزینه های مربوط به مالیات متعلقه تا زمان انحلال شرکت، پس از استعلام بدهی مالیاتی
  2. هزینه های مربوط به حقوق کارکنان شرکت و بدهی های شرکت
  3. هزینه های مربوط به بدهی شرکت به سازمان بیمه

هزینه های مربوط به انحلال شرکت، یک هزینه مشخص و معین نبوده، بلکه تماما، بستگی به مالیاتهای معوقه، میزان بدهی ها و حقوق های تسویه نشده، توسط شرکت دارد.

اقدامات پس از انحلال شرکت

انحلال شرکت

همانطور که پس از ثبت شرکت، لازم است تا اقداماتی، توسط نماینده قانونی شرکت ثبت شده، صورت گیرد، پس از ثبت انحلال شرکت، در سامانه جامع ثبت شرکت ها نیز نماینده شخص حقوقی، باید اقداماتی را انجام دهد. لذا، در این قسمت، قصد داریم، درباره اقدامات پس از انحلال شرکت صحبت کنیم که عبارتند از:

  • تسویه حساب کلیه بدهی های شرکت
  • تقسیم دارایی های باقی مانده شرکت، بین شرکا
  • پلمپ دفاتر شرکت

یکی از اقداماتی که شرکا، هنگام خروج از شرکت، باید انجام دهند، ارسال اظهارنامه مربوط به این امر است.

نحوه و مراحل ثبت درخواست انحلال شرکت

  1. در ابتدا، سامانه جامع ثبت شرکت ها را در مرورگر خود جست و جو نمایید و مانند تصویر زیر، گزینه اول را انتخاب کنید.
  2. پس از وارد شدن به سامانه انحلال شرکت، گزینه صورتجلسه تغییرات را انتخاب کنید.
  3. بعد از اینکه گزینه صورتجلسه تغییرات را انتخاب نمودید، یکی از دو گزینه با شناسه ملی یا بدون شناسه ملی را در قسمت شیوه درخواست انتخاب کنید، سپس اطلاعات مورد نیاز از قبیل شناسه ملی شرکت، یا نام، استان و واحد ثبتی شرکت را وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، به مرحله بعد بروید.
  4. در این مرحله، اطلاعاتی نظیر خوشه و گروه شخصیت حقوقی، تاریخ جلسه، نصاب جلسه از حیث تعداد سهام داران حاضر در جلسه، اطلاعات شخص متقاضی و شخص امضا کننده دفتر و سایر اطلاعات مورد نیاز را وارد نمائید و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، به مرحله بعد بروید.
  5. در این مرحله، از قسمت نوع تصمیم، گزینه انحلال را انتخاب کنید.
  6. در این مرحله و پس از تصمیمات مربوط به انحلال شرکت، باید نام افراد حاضر در جلسه و سمت آن ها در کادر مربوطه، وارد نمایید.
  7. در این مرحله از نحوه مراحل انحلال شرکت، باید نوع ارتباط اشخاص نام برده شده در مرحله قبل، با شخص حقوقی مشخص گردد.
  8. این قسمت، شما باید متن صورتجلسه انحلال شرکت خود را عینا، وارد کنید و گزینه ثبت نهایی را بزنید تا به شما کد رهگیری داده شود.
  9. با طی نمودن نحوه و مراحل ثبت درخواست انحلال، درخواست شما، به اداره ثبت شرکت ها، فرستاده خواهد شد و یک نماینده، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، باید، به صورت حضوری، برای پیگیری های نهایی، به اداره ثبت شرکت ها برود.

منبع: آسان ثبت

706490