سعید جلیلی در یزد:

ایران نماد صلح در منطقه و بلکه دنیا است

سخنرانی «سعید جلیلی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم یزد دقایقی پیش آغاز شد.

تصویر ایران نماد صلح در منطقه و بلکه دنیا است

به گزارش سایت خبری پرسون، «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز -۱۰ تیر ۱۴۰۳- در جمع مردم یزد با تاکید بر اینکه بهترین گواه یک جهان فرصت، یک ایران جهش، یزد است، گفت: خدا را شکر می‌کنم که امروز و امشب توفیق پیدا کردم که در این شهر عزیز و دارالعباده در جمع پرشور و صمیمی مردم دوست داشتنی یزد حضور پیدا کنم.

وی در ادامه بیان کرد: سالگرد شهادت شهید صدوقی را به مردم یزد تسلیت عرض می‌کنم و یاد همه علما و بزرگان یزد را گرامی می‌دارم که ثمر مجاهدت آنان انقلاب اسلامی ایران شده است. امروز همه ایران ما را به برکت انقلاب اسلامی به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در منطقه و مناسبات جهانی می‌دانند.

جلیلی تصریح کرد: نه به عنوان شعار بلکه به عنوان برنامه چهار ساله آینده، ما در کشورمان یک جهان فرصت داریم که باید ثمره آن یک ایران جهش باشد. برخی می‌گویند این یک ادعا و حرف خوب است، چه دلیل برای این حرف خود دارید؟ بهترین دلیل و الگوی برجسته شهر عزیز یزد است که از فرصت‌های خود به بهترین شکل استفاده کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یزدی‌ها در طول تاریخ پرافتخار ایران، جایگاه فاخر و نقش پرشکوهی برای خود رقم زده‌اند و این یک تعارف نیست. از قنات بر روی زمین و بادگیرهای سر به آسمان کشیده می‌توان دید که چطور می‌توان از هر فرصتی استفاده بهینه کرد. هنر ایرانی استفاده حداکثری از فرصت‌هاست. مردم یزد در طول تاریخ نشان دادند که از فرصت حداقلی استفاده حداکثری می‌کنند.

وی گفت: این مردم در مقابل یک جهان فرصت چه می‌کنند؟ غیر از این است که یک ایران جهش خلق می‌کنند؟ ملت ما این هویت را در قرن‌ها حفظ کرده است که پیشرفت و ارتقای خود را با استفاده از حداکثری از فرصت‌هایی که دارد، پیش ببرد.

جلیلی خاطر نشان کرد: رویکرد حداکثری از فرصت‌های مادی و معنوی است. ضعف را با ضعف نمی‌توان برطرف کرد، ضعف را با قدرت می‌توان برطرف کرد. ۸ سال جنگ را به این ملت تحمیل کردند که همه دنیا به آن اعتراف کردند که جنگ با صدام نبود. همین چهار هزار شهید این استان به خوبی گواهی می‌دهند که چه کسانی سخت‌ترین جنگ را به این ملت تحمیل کردند؟ یکی از کشورهای منطقه اعلام کرد که در جنگ ۳۰ میلیارد دلار به عروسکی مثل صدام کمک کردند اما موفق نشدند. پس از ۳۵ سال از پایان جنگ جرات نگاه چپ به مردم کشور ما را ندارند. ملت ما ایستاد و از آرمان‌ها، منافع و حقوق خود دفاع کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تحریم را آغاز کردند و گفتند راهبرد فشار حداکثری را بر ایران تحمیل میکنیم در آن زمان دولت وقت می گفت چون دشمنان گفته اند ایران بیش از ۲۰۰ هزار بشکه نمی تواند بفروشد، پس ما هم نمی توانیم ، اینها همان کسانی بودند که ۱۱ سال قبل گفتند به ما رای بدهید تا توافق کنیم هم چرخ سانترفیوژ بچرخد هم اقتصاد اما چه شد ؟ مواد غنی شده تولید کشور را به خارج فرستادند بعد هم دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومانی و رشد اقتصادی منفی و صفر شد با ۸۰۰ تحریم شروع کردند با ۱۵۰۰ تحریم تحویل گرفتند . سال ۹۷ دولت وقت همگی نامه نوشتند اگر در فلان کنوانسیون عضو نشویم نمی توانیم حقوق اسفند را بدهیم هنوز هم نه تنها امضا نکرده‌ایم بلکه رشد داشته ایم که ثمره انتخاب ۱۴۰۰ شما بود.

وی اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا در سنا آمد و از او پرسیدند چرا ایران می تواند ۲ میلیون بشکه نفت در روز بفروشد؟ او هم بیان کرد ایران می تواند نفت بفروشد ‌و ما نمی توانیم جلوی او را بگیریم. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سیاست راهبرد فشار حداکثری شکست خورده است.

جلیلی با تاکید بر اینکه شهید رییسی آمد این ریل را تغییر داد و در دهان دشمن زدف خاطر نشان کرد: صدها موشک به سمت رژیم صهیونیستی شلیک شد و هیچ غلطی نتوانستند بکنند. فرزندان رزمندگان جنگ هنوز هم هستند برخی ایران را از جنگ می ترسانند امروز غرب و آمریکا همه توان خود را علیه حماس به کار برده اند و هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند. بعد ملت ایران را از جنگ می ترسانند؟ ملت ایران نماد صلح در منطقه و بلکه دنیا شده است.

وی تاکید کرد: دشمنان نگرانند چون می دانند جوانان این ملت در فناوری ها نه تنها غایب نیستند بلکه در مرزهای دانش حرکت می کنند و برای کشور تولید قدرت می کنند. اگر بخواهیم نگاه ناامیدانه و حداقلی و بی اعتماد به ملت دنبال شود ، ثمره اش می شود چشم به دو سه قدرت دنیا دوختن و اینکه خواجه کِی به در آید اگر صنعت ما می خواهد پیشرفت کند باید بازارهای جهانی را کسب کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات اظهار کرد: دنیا ۲۰۰ کشور است و کسانی که کشور را معطل سه کشور بودند نمی توانند این کار را انجام دهند کشور در بهترین شرایط تاریخی به لحاظ علمی موقعیت جهانی و منطقه ای و اقتصادی خود است خود اوباما گفت در سوریه موفق نشدم چون در آنجا اراده ایران در برابر ما بود و ما را شکست داد ما امروز باید زمان را قدر بدانیم برخی پیشرفت ها اینگونه نیست که اگر ۴ سال عقب بیفتیم، بعد بتوانیم جبران کنیم بلکه اگر آن جهش را شکل ندهیم دیگران و قدرت هایی که محدودیت و انحصار ایجاد می کنند (مانند موضوع هسته ای)، ما را عقب نگه می دارند.

جلیلی تصریح کرد: ملت با انتخاب خود دیوار ها را از میان برمی دارد و اجازه نمی دهد کسی خاکریز و مانع در برابر پیشرفت ایران قرار دهد. ظرفیت های صنعتی کشاورزی گردشگری و صنایع دستی استان یزد یک فرصت بزرگ است این کار به تنهایی انجام نمی شود. جهش وقتی ایجاد می شود که هر ایرانی نقش پر شکوه خود را ایفا کند. شهید محمود برزگری همکلاس من بود از استان یزد و در جبهه شهید شد وقتی فرزندان این ملت در سخت ترین حادثه ها حماسه آفریدند آیا امروز نمی توانند در عرصه های مختلف دوباره این حماسه ها و موفقیت ها را ایجاد کنند؟ این ها برنامه ریزی می خواهد ما وقت نداریم هر دولتی که شما انتخاب کنید تا سرنوشت ملت را در قوه مجریه در دست بگیرد باید کار خود را از روز شنبه آغاز کند و برای اینکه ببینم نظر کارشناسان چیست و چه می گویند ، وقت ندریم باید برای جبران آن ۸ سالی که ملت ما رنج کشید به اتکای شما مردم موفقیت ها را رقم‌بزنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: البته به این معنی نیست که مشکلات معیشتی مورد توجه نیست وضعیت کارگران و کارمندان باید با شرایط تورم کشور هماهنگ شود مهمتر از ایجاد اشتغال ، امنیت شغلی است تا کارگر شما امنیت شغلی داشته باشد ، دولت در یک برنامه ریزی باید مجموعه شرایط را دنبال کند ما یک آینده موفق و یک آینده پر شکوه با کمک هم انشالله خواهیم داشت انشاالله نتیجه یک جهان فرصتی که در اختیار ماست یک ایران جهش خواهد بود.

این نخستین سفر استانی جلیلی در جریان دور دوم رقابت‌های انتخاباتی و دوازدهمین سفر استانی از آغاز رقابت‌های انتخابات است. جلیلی پیش از این به استان‌های خراسان جنوبی، قم، اراک، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی سفر کرده است.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، «مسعود پزشکیان» ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و «سعید جلیلی» با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار ۲۹۸ رأی داشتند که با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم می‌رود.

بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

694725