جرائم عدم ارسال اظهارنامه عملکرد 1402

مالیات نقش کلیدی در تأمین منابع مالی دولت و ارائه خدمات باکیفیت ایفا می‌کند. به همین دلیل، قوانین و سیستم مالیاتی دقیقی برای آن وضع شده است و عدم پرداخت مالیات با جریمه همراه است.
تصویر جرائم عدم ارسال اظهارنامه عملکرد 1402

به گزارش سایت خبری پرسون، جرائم مالیاتی متعددی وجود دارد و هر کدام نرخ جریمه متفاوتی دارند. به همین منظور قصد داریم در این مقاله شما را با انواع جرائم مالیاتی در صورت عدم ارسال اظهارنامه و تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید:

جرائم مالیاتی چیست؟

کلیه افراد حقیقی و حقوقی که درآمد دارند، موظف‌اند بر اساس قانون و به تناسب درآمدشان مالیات بپردازند. سازمان اداره امور مالیاتی جهت شفاف سازی تعاملات مالی و جلوگیری از فرار مالیاتی مجموعه ای از تکالیف مالیاتی را برای مودیان در نظر گرفته است که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به اجرای آن هستند. یکی از مهمترین این تکالیف اظهارنامه عملکرد مالیاتی است. در صورتی که مودیان خطاهای زیر را انجام دهند مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد:

  • انکار و پنهان کردن درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی
  • برآورد هزینه‌های غیرواقعی
  • عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر اعلام شده توسط اداره مالیاتی
  • جریمه عدم ارسال ترازنامه و صورت حساب سود و زیان

طبق تبصره ماده ۲۲۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر اشخاص بدهکار به مالیات به هدف فرار از پرداخت مالیات، اموال خود را به همسر یا فرزندان خود انتقال دهند، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند اسناد انتقال صوری این اموال را از طریق مراجع قضایی ابطال کند.

جرائم مالیاتی عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر چیست؟

طبق قوانین مالیات مستقیم، تکالیف مالیاتی افراد حقوقی و حقیقی متفاوت است. اگر پایان سال مالی را اسفند ماه در نظر بگیریم، اشخاص حقیقی باید تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه اظهارنامه عملکرد مالیاتی خود را ارسال کنند. حال در صورتی که افراد مالیات خود را به موقع پرداخت نکنند، جریمه به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به طورکلی جرائم مالیاتی به دو دسته جرائم اعتباری و نقدی تقسیم می‌شوند.

جریمه نقدی

جریمه نقدی عدم ارسال تکالیف مالیاتی برای اشخاص حقیقی ۱۰ درصد از میزان مالیات و برای اشخاص حقوقی ۳۰ درصد از مالیات محاسبه می‌شود. همچنین، ارسال فرم‌ها و مدارک ناقص به منزله عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی تلقی می‌شود.

به همین دلیل، اگر اظهارنامه ارسال‌شده نیاز به اصلاح و تکمیل داشته باشد، اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند آن را تا یک ماه پس از مهلت مقرر اصلاح و مجدداً ارسال کنند. به طور دقیق‌تر :

  • اشخاص حقوقی: مشمول جریمه ۳۰ درصد مالیاتی می‌شوند.
  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل - گروه اول: مشمول جریمه ۳۰ درصد مالیاتی می‌شوند.
  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل - گروه دوم: مشمول جریمه ۳۰ درصد مالیاتی می‌شوند.
  • اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل - گروه سوم: مشمول جریمه ۱۰ درصد مالیاتی می‌شوند.

جریمه اعتباری

طبق تبصره ماده ۱۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد در دوره معافیت به معنای از دست دادن فرصت بهره‌برداری از معافیت مقرر در سال مربوطه است. به عبارت دیگر، افرادی که در دوره‌ای معافیت مالیاتی یا نرخ صفر دارند، اگر اظهارنامه عملکرد خود را در زمان تعیین‌شده توسط سازمان امور مالیاتی ارسال نکنند، معافیت مالیاتی‌شان را از دست خواهند داد.

جرائم مالیاتی تاخیر در ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست؟

فرقی نمی‌کند که مودی مالیاتی اظهارنامه عملکرد خود را با تأخیر ارسال کند یا به طور کلی ارسال نکند؛ در هر دو حالت، اداره مالیات آن را به منزله عدم ارسال اظهارنامه تلقی می‌کند. بنابراین، مودی محکوم به پرداخت جریمه‌ای معادل ۳۰٪ مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و ۱۰٪ برای سایر اشخاص خواهد شد.

اگر تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی به موقع تسلیم اداره مالیات نشود، چه می‌شود؟

طبق ماده ۲۲۶ قانون مالیات مستقیم، اگر اظهارنامه مالیاتی به موقع توسط مودیان ارسال نشود، ممیزان مالیاتی می‌توانند بدون نیاز به اظهارنامه، مالیات را به صورت تخمینی و علی‌الراس محاسبه کنند. تأخیر در ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌تواند منجر به تهیه اظهارنامه برآوردی شود که یکی از جرایم سنگین برای مودیان است.

در این صورت، طبق ماده ۹۷ قانون مالیات ‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس درآمد و بدون ملاحظه هزینه‌های مربوط به مودی مالیاتی، از طریق شبکه‌های بانکی، بیمه، ثبت احوال و ثبت اسناد و سایر منابع، اقدام به تهیه اظهارنامه برآوردی خواهد کرد. با این حال، مودی می‌تواند ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگه تشخیص مالیات، اعتراض خود را به صورت کتبی در دبیرخانه ارائه کند و ثبت نماید.

ممکن است که به خاطر جرائم مالیاتی، ممنوع خروج شویم؟

طبق ماده ۲۲۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر میزان جریمه‌های مودی از یک مبلغ مشخص بیشتر شود، مودی ممنوع‌الخروج خواهد شد و اجازه خروج از مرزهای زمینی و هوایی را نخواهد داشت.

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل ۱۴۰۲ چه زمانی است؟

ثبت و ارسال تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی، معمولاً تا پایان ماه تیر سال جاری است، به‌طوری‌که بر اساس اساسنامه شرکت تعیین می‌شود. در صورتی که سال مالی شرکت با سال مالی اداره مالیات متفاوت باشد، زمان مشخص شده در اساسنامه به عنوان معیار اعمال می‌شود.

اشخاص حقوقی ۴ ماه پس از پایان سال مالی مشخص شده در اساسنامه، فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه دهند. از طرف دیگر، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

چند تذکر مهم

  • مودیانی که از اظهارنامه مالیاتی خود را ابراز نمیکنند یا خلاف قوانین مالیاتی ابراز میکنند، اداره مالیات به کمک اطلاعات موجود در سامانه معاملات فصلی، گردش حساب های بانکی مودی و... برایشان اظهارنامه تنظیم میکنند که به آن اظهارنامه برآوردی میگویند.
  • افرادی که مالیات آن‌ها به صورت برآوردی محاسبه می‌شود، از تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی محروم می‌شوند.
  • سازمان مالیاتی کشور موظف است تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی را در خصوص زمان و نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی از طریق رسانه‌های ملی، روزنامه‌های گسترده و سایر وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.
  • جرائم مالیاتی عدم ارسال به موقع تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی غیرقابل بخشش است و باید به هر شرایطی پرداخت شود.

نتیجه گیری

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی به عنوان یک تخلف در سیستم مالیاتی شناخته می‌شود و ممکن است منجر به محرومیت از تخفیفات مالیاتی و پرداخت جریمه‌های سنگین برای شخص گردد. اگر اظهارنامه مالیاتی ارسال نشود، اداره مالیات ممکن است اظهارنامه برآوردی را برای شخص تنظیم کند که هزینه‌های قابل توجهی را برای او در پی دارد.

حتی اگر شرکت شما در یک دوره مشخص از سال هیچگونه فعالیت بانکی یا اقتصادی نداشته باشد، لازم است اظهارنامه مالیاتی را تهیه و ارسال کنید تا از پرداخت جریمه معاف شوید. محرومیت از تخفیفات مالیاتی یکی از جریمه‌های غیرقابل بخشش برای افرادی است که اظهارنامه خود را به موقع ارسال نمی‌کنند. برای دریافت خدماتی نظیر تسهیلات بانکی که دولت سالانه برای فعالان اقتصادی در نظر می‌گیرد، ارسال اظهارنامه مالیاتی الزامی است.

منبع: پرسون

693595