تکالیف مالیاتی افراد حقوقی چیست؟

در این مقاله تصمیم داریم به مقوله ی بسیار مهم تکالیف مالیاتی بپردازیم که آگاهی از موارد گفته شده کمک شایانی به افراد حقوقی و شرکت ها در زمینه ی مالی و مالیاتی خواهد کرد. چناچه در زمینه ی تکالیف مالیاتی نیازمند اطلاعات جامع و کاملی می باشد تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.
تصویر تکالیف مالیاتی افراد حقوقی چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت برای ارائه ی خدمات شهروندی می بایست هزینه های زیادی را متحمل شود و برای آنکه بتواند بخشی از این نیاز مالی را تامین کند می بایست از منابع مالی شهروندان برای حفظ منابع دیگرشان کمک بگیرد. در واقع مالیات نام دیگر هزینه ای است که دولت برای ارائه خدمات اجتماعی از شهروندان حقیقی و حقوقی دریافت می نماید. از این رو، در این مقاله تصمیم داریم به مقوله ی بسیار مهم تکالیف مالیاتی بپردازیم که آگاهی از موارد گفته شده کمک شایانی به افراد حقوقی و شرکت ها در زمینه ی مالی و مالیاتی خواهد کرد. چناچه در زمینه ی تکالیف مالیاتی نیازمند اطلاعات جامع و کاملی می باشد تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

تکالیف مالیاتی چیست؟

اداره امور مالیاتی کشور برای تنظیم سیستم مالیاتی یکپارچه و نظامند و همچنین کنترل و رصد نحوه عملکرد مودیان مالیاتی، مجموعه ای از اقدامات را در نظر گرفته که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به ااجرای صحیح آن، طبق قوانین و استانداردهای مالیاتی هستند.

انجام این تکالیف مالیاتی برای اشخاص حقوقی بسیار مهم و حیاتی است زیرا در صورت انجام ندادن و نادیده گرفتن این تکالیف مالیاتی شرکت و سازمان ها دچار مشکلات قانونی و همچنین جرائم مالیاتی خواهند شد.

آگاهی از مراحل تکالیف مالیاتی و انجام به موقع آن بسیار حائز اهمیت است و از آن جایی که اجرای این تکالیف نیازمند تخصص حسابداری و مالیاتی است؛ مودیان نیاز دارند تا برای اجرای تکالیف مالیاتی از یک مشاور مالیاتی با تجربه خدمات مالیاتی دریافت کنند.

مهمترین تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی عبارت است از:

ثبت نام مالیاتی :

ثبت نام مالیاتی به گونه ای است که شرکت ها می بایست تمامی اطلاعات مالی که شامل درآمد، هزنیه ها، حقوق کارکنان، تمامی فعالیت های اقتصادی و سایر هزینه های مربوط به شرکت و آن کسب و کار می باشد را به صورت درست و دقیق در فرم های مالیاتی تکمیل نمایند و در زمان مشخص شده به سازمان مالیات تحویل نمایند.

ارائه اظهار نامه عملکرد مالیاتی:

طبق ماده 110 قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی میبایست اظهارنامه عملکرد خود را تا 4 ماه پس از شروع سال مالی ارسال کنند. اشخاص حقوقی میبایست از طریق سامانه الکترونیکی، اظهارنامه عملکرد خود را ارسال کنند. از جمله اطلاعات مهم که باید در اظهارنامه عملکرد وارد شود عبارت است از؛ اطلاعات سود و زیان در اظهارنامه، اطلاعات ترازنامه شرکت، رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجوه، درج اقلام معاف از پرداخت مالیات و... میباشد.

پرداخت حق تمبر:

تمامی شرکت ها و افراد حقوقی موظف هستند برای اسناد مالیاتی حق تمبر را پرداخت نمایند. در واقع این تمبرها به اسنادی از قبیل چک،برات و سایر اوراق تجاری شرکت ها و موسسات اعتبار می بخشد. حق تمبر بر اساس نوع معامله و اسناد متفاوت است و برای خرید تمبر، مودیان می توانند از دفاتر پستی و یا به صورت اینترنتی اقدام نمایند. باید به این نکته توجه داشت که عدم پرداخت حق تمبر جریمه ی مالیاتی را به دنبال خواهد داشت.

پلمپ دفاتر قانونی:

اداره ی مالیات و دفاتر ثبت شرکت ها برای اعتبار بخشیدن وعدم دستکاری در دفاتر مالی شرکت ها که شامل دفاتر روزنامه و دفتر کل هستند آن ها را مهر و تایید می نمایند به این عمل پلمپ دفاتر قانونی گفته می شود. مودیان موظفند قبل از سال مالی جدید، نسبت به پلمپ دفاتر اقدام کنند.

ارسال لیست مالیات حقوق کارمندان و پرسنل:

شرکت ها میبایست، اطلاعات تمامی کارکنان و پرسنل خود را ماهیانه برای اداره ی مالیات ارسال نمایند. اطلاعات کارکنان شامل تمامی اطلاعات شخصی فرد اعم از نام و نام خانوادگی ،کد ملی و همچنین مبلغ دقیق حقوق و مزایا و کسورات حقوق و ... به صورت دقیق در سامانه ی اداره ی مالیات

ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورت حساب الکترونیکی:

استفاده از سامانه مودیان برای سهولت مودیان مالیاتی برای انجام امور مالیاتی خود به صورت الکترونیکی و برخط یکی از راهکارهای مناسب برای انجام تکالیف مالیاتی است. که شامل مراحل زیر است : ثبت نام در سامانه مودیان، تهیه پایانه فروشگاهی، دریافت گواهی امضای الکترونیکی، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، صدور صورت حساب الکترونیکی، ارسال صورت حساب به سازمان مالیاتی

تکمیل اظهارنامه مالیات ارزش افزوده:

در این مرحله کافیست به سامانه مالیاتی مراجعه نموده و پس از انتخاب نوع اظهارنامه و دیگر اطلاعات اقدام به ورود اطلاعات نموده و پس از محاسبه ی مالیات آن را پرداخت نموده و کدرهگیری را دریافت نمایید.

ارسال لیست و فهرست گزارشات فصلی:

برای ارسال گزارشات فصلی به سامانه ی مالیاتی مراجعه نموده و با انتخاب گزینه ی ارسال گزارشات فصلی و تکمیل اطلاعات، کد رهگیری را دریافت نمایید.

نکات مهم حین انجام تکالیف مالیاتی

با توجه به پیچیدگی های قوانین مالیاتی و به روز رسانی آن ها، حتما برای انجام تکالیف مالیاتی به نکات زیر توجه کنید.

1- آگاهی از قوانین و مقررات اداره ی مالیات:

اولین گام برای انجام درست تکالیف مالیاتی آگاهی از قوانین اداره ی مالیات است لذا بایسته است که علاوه بر آگاهی از قوانین و مقرارت، از مقرارات جدید و به روز نیز آگاه باشیم.

2- دقت در ثبت اطلاعات :

دقت در ثبت اعداد و ارقام و اطلاعات مالی و تجاری یکی از موارد مهم است؛ زیرا کوچکترین اشتباه در اظهارنامه مالیاتی موجب پرداخت مالیات اضافه تر خواهد شد. بنابراین سعی کنید اظهارنامه نهایی و بدون خطا خود را در مهلت مقرر ارسال نمایید.

3- توجه به زمان ارائه ی اظهارنامه مالیاتی: برای جلوگیری از جرائم مالیاتی حتما می بایست اظهارنامه های مالیاتی در زمان مقرری که از سوی اداره ی مالیات معین می گردد، تحویل داده شود.

4- نگهداری اسناد و مدارک: حفظ و نگهداری اسناد مالیاتی بسیار مهم است زیرا برای بررسی های مجدد مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- مدیریت مالی : لازم و ضروری است که شرکت ها و سازمان ها برای پرداخت مالیات، راهکارهای مناسب را اتخاذ نمایند تا با تامین منابع مالی شرکت، سهولت پرداخت مالیات را نیز در نظر داشته باشند.

6- بهره مندی از مشاور مالیاتی : مشاور مالیاتی ستون اصلی مدیریت مالی و مالیاتی در شرکت ها و سازمان ها است که با دانش و تخصص خود به انجام درست و به موقع تکالیف مالیاتی و ارائه ی راهکارهای مدیریت مالی به شرکت کمک می نماید.

سخن پایانی

انجام تکالیف مالیاتی مهمترین قدم اشخاص حقوقی در راستای تنظیم سیستم مالیاتی کسب و کار و فعالیت قانونی است. مشاوران مالیاتی در شرکت های حسابداری با آگاهی از به روز ترین قوانین مالی و مالیاتی، به عنوان وکیل مالیاتی، به اشخاص حقوقی در اجرای تکالیف یاری میرسانند. در اکثر مواقع اشخاص حقوقی جهت کاهش دغدغه های مالی، کلیه امور مالیاتی را به شرکت ها و موسسات مالیاتی برون سپاری میکنند.

منبع: شرکت حسابداری اَزتا

683018