مسکو به پیام‌های برخی کشورهای گروه ۷ واکنش نشان داد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت:‌ برخی از کشورهای گروه هفت (G۷) پس از صدور بیانیه نشست اخیر سران این گروه از کانال‌های مختلف، پیام‌هایی را به مسکو ارسال کردند که ما این تصمیم را اتخاذ نکردیم، بلکه دیگر اعضای گروه هفت هستند که به دنبال استفاده از درآمد دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین هستند.

تصویر مسکو به پیام‌های برخی کشورهای گروه ۷ واکنش نشان داد

به گزارش سایت خبری پرسون، ماریا زاخارووا چهارشنبه در نشستی خبری افزود: پس از آنکه سران گروه هفت در نشست اخیر خود بیانیه‌ای در مورد ضبط ۵۰ میلیارد دلار از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در اروپا به نفع اوکراین صادر کردند، برخی از این کشورها از مجراهای مختلف دیپلماتیک، شروع به اطلاع‌رسانی کردند که این موضوع تصمیم ما نیست، از این رو، لطفا به هیچ اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه ما فکر نکنید.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: این کشورها می دانند که پاسخ مسکو بسیار سخت خواهد بود.

زاخارووا در ادامه گفت: آیا می توانید میزان زشتی، پستی، بدبینی و دروغ را تصور کنید؟ در نشست سران گروه هفت شرکت کنید و زیر فشار ماشین سیاسی آمریکا به دوربین ها گزارش دهید و با منطق دزدان دریایی، قسم بخورید که اموال دیگران را می برید و سپس فرار کنید؟

وی ادامه داد: برخی از این کشورها از طریق تماس‌های تلفنی و نیز لحن ملتمسانه، به دنبال آن هستند که اطمینان دهند که آنها به طور خاص، پشت پرده این تصمیم نیستند بلکه کشور دیگری، بانی این تصمیم است؛ زیرا آنها از این بیم دارند که اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه آنها انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: در کشورهای غرب جمعی، ظاهرا پول بسیار بد است؛ بنا براین،‌آنها سرقت مستقیم را انجام می‌دهند و آن را بخشی از تصمیم گروه هفت عنوان می‌کنند، گروهی که خود را گل سرسبد توسعه اقتصادی می‌نامد اما اکنون تحت تأثیر لیبرال دموکراسی‌ به دزدی روی آورده است.

پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داده بود که رهبران کشورهای گروه هفت به توافقی دست یافته اند تا ۵۰ میلیارد دلار از سود حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ به اوکراین اختصاص یابد.

اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و ژاپن پس از آغاز عملیات نظامی ویژه دارایی های روسیه را به مبلغ حدود ۳۰۰ میلیارد دلار مسدود کرده‌اند.

حدود پنج تا ۶ میلیارد دلار از این اموال روسیه در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و بیشتر آنها در اروپا هستند، از جمله زیرساخت مالی بین المللی Euroclear در بلژیک که ۲۱۰ میلیارد دلار در آن ذخیره شده است.
Euroclear ارائه دهنده بین‌المللی خدمات زیرساخت بازار مالی برای معاملات و وجوه اوراق بهادار داخلی و فرامرزی است.

به گزارش ایرنا، گروه ۷ متشکل از رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این گروه ابتدا در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور ۶ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست. نشست رهبران این گروه هر سال در یکی از کشورهای عضو انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

693264