ولادیمیر پوتین مذاکره با اوکراین را رد نمی‌کند

سخنگوی کرملین امروز –یکشنبه– گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه احتمال مذاکرات درباره صلح اوکراین با کی‌یف را رد نمی‌کند.

تصویر ولادیمیر پوتین مذاکره با اوکراین را رد نمی‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین بیان کرد که رئیس‌جمهور روسیه احتمال مذاکره با اوکراین را رد نمی‌کند، اما در عین حال به مساله مشروعیت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پرداخت.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی کرملین گزارش کرد: «زلنسکی کسی نیست که روسیه توافقنامه‌های کتبی در مورد اوکراین را با او امضا کند. قاعدتا این اقدام غیرقانونی است.»

مساله مشروعیت زلنسکی به این قضیه مربوط می‌شود که دوره ریاست او به پایان رسیده است. پیشتر قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما ولودیمیر زلنسکی آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

این اظهارات سخنگوی کرملین درحالی عنوان شد که کنفرانس صلح اوکراین با مشارکت بیش از ۹۰ کشور طی روزهای شنبه و یکشنبه در سوئیس برگزار شده و پیش‌نویس بیانیه پایانی را نیز منتشر کرده‌اند.

پسکوف طی مصاحبه‌ای با «پاول زاروبیان» خبرنگار سرشناس روسی در ادامه خاطر نشان کرد: «نتایج مذاکرات احتمالی با کی‌یف مستلزم سیستم پیچیده‌ای از ضمانت‌ها برای اطمینان از اعتماد به آنهاست.»

سخنگوی کرملین در ادامه این مصاحبه با اشاره به ابتکار صلح‌آمیز رئیس‌جمهور روسیه گفت: «ابتکار صلح‌آمیز رئیس‌جمهور پوتین برای حل‌وفصل درگیری اوکراین اولتیماتوم نیست، بلکه پاسخی به وضعیت کنونی در میدان نبرد است. این ابتکار صلح‌آمیزی است که با توجه به واقعیت‌های میدان نبرد در نظر گرفته شده است.»

دیمیتری پسکوف ضمن تاکید بر «بدتر شدن اوضاع برای رژیم کی‌یف در خطوط مقدم» گفت: «رئیس‌جمهور روسیه این ابتکار را به دلیل وخامت اوضاع در میدان نبرد اوکراین عنوان کرده است. وضعیت کنونی خطوط مقدم نشان می‌دهد که همه چیز صرفا برای اوکراینی‌ها بدتر می‌شود.»

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید این کشور برای حل مسالمت‌آمیز و پایان کامل این جنگ نیاز دارد که اوکراین به یک «کشور غیرهسته‌ای و بی‌طرف» بدل شود و هم‌چنین تحریم‌هایی که کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند، لغو شود.

او تاکید می‌کند اگر اوکراین تمام نیروهای خود را از چهار منطقه‌ای که روسیه از ۲۰۲۲ تا امروز تحت کنترل خود درآورده خارج کند و هم‌چنین متعهد شود که عضو ناتو نخواهد شد، روسیه بلافاصله به سربازانش دستور عقب‌نشینی خواهد داد و مذاکره را آغاز خواهد کرد.

پسکوف افزود: «بگذارید ببینیم که آیا زلنسکی آماده است تا هر کار ممکنی را جهت بدتر نشدن وضعیت کنونی انجام دهد یا خیر.»

منبع: ایسنا

682850