130 میلیارد دلار نفت روسیه بیمه شد

از آغاز جنگ اوکراین انگلیس یک‌سوم تمام محموله‌های نفتی دریایی روسیه را بیمه کرده است.
تصویر 130 میلیارد دلار نفت روسیه بیمه شد

به گزارش سایت خبری پرسون، انگلیس حدود یک‌سوم تمام محموله‌های نفتی دریایی روسیه را از آغاز جنگ اوکراین بیمه کرده است، این را مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) مستقر در فنلاند، گزارش داده است.

شرکت‌های انگلیسی برای محموله‌های نفت روسیه به ارزش 102 میلیارد پوند (130 میلیارد دلار) در بازه مارس 2022 تا نوامبر 2023 پوشش بیمه‌ای ارائه داده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد: «با وجود تحریم‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه 7 علیه نفت روسیه، بخش اعظمی از کشتی‌های حامل نفت و محصولات نفتی روسیه یا در مالکیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه 7 است یا توسط آنها بیمه شده است.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و گروه 7 در دسامبر 2022 برای نفت صادراتی روسیه از طریق دریا سقف قیمتی تعیین کردند و پس از آن هم محدودیت‌های مشابهی برای صادرات محصولات نفتی روسیه تعیین کردند.

بر اساس آن، شرکت‌های غربی از ارائه پوشش بیمه‌ای و سایر خدمات به محموله‌های نفت خام روسیه ممنوع هستند مگر اینکه محموله‌ها با قیمت 60 دلار در هر بشکه یا کمتر خریداری شده باشند.

این اندیشکده دریافته است که از آغاز اجرایی شدن این تحریم‌ها در اوایل نوامبر 2023، حدود 33 درصد تمامی صادرات نفت و محصولات نفتی روسیه با نفتکش‌هایی انجام شده است که در انگلیس بیمه شده‌اند.

نماینده محافظه کار مجلس انگلیس، آلون کایرنز در این‌باره می‌گوید، حمل‌ونقل یا بیمه نفت روسیه تا زمانی‌که زیر سقف قیمت فروخته می‌شود، غیرقانونی نیست و شرکت‌ها باید از احتمال نقض سقف قیمت آگاه باشند.

این مقام انگلیسی نسبت به وجود عدم تمرکز مشابه از سوی جامعه بین‌المللی در مورد صادرات نفت روسیه ابراز نگرانی کرد.

بر اساس یافته‌های CREA، محموله‌های نفتی روسیه به شدت به بیمه نفتکش‌ها در انگلیس وابسته هستند. به طوریکه در 12 ماه بعد از اعمال سقف قیمتی، محموله‌های نفت روسیه به ارزش 39.7 میلیارد پوند (50.5 میلیارد دلار) با نفتکش‌هایی ارسال شده‌اند که از پوشش بیمه‌ای و پرداخت غرامت P&I انگلیس استفاده می‌کردند.

منبع: فارس

598107