چین و عربستان بزرگ‌ترین خریداران نفت روسیه

داده‌های شرکت تحقیقات نفت ال‌اس‌ئی‌جی نشان داد چین و عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریداران نفت‌ کوره روسیه در ماه ژوئیه شدند.

تصویر چین و عربستان بزرگ‌ترین خریداران نفت روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، داده‌های شرکت تحقیقات نفت ال‌اس‌ئی‌جی و معامله‌گران نشان داد چین و عربستان سعودی در ماه ژوئیه بیشترین نفت کوره و گازوئیل خلأ را از طریق دریا از روسیه وارد کرده‌اند.

صادرات نفت کوره و گازوئیل خلأ روسیه از طریق دریا در ماه ژوئیه ۷درصد نسبت به ماه ژوئن افزایش یافت و به حدود ۴ میلیون و ۵۰ هزار تن رسید که پایان‌یافتن عملیات تعمیر و نگهداری فصلی در پالایشگاه‌های این کشور دلیل رشد صادرات این فرآورده‌ها به‌ شمار می‌رود.

براساس محاسبات رویترز و بنابر داده‌های منابع صنعتی، ظرفیت اولیه پالایش نفت استفاده‌نشده روسیه در ماه ژوئیه با ۴۴درصد کاهش نسبت به ماه ژوئن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

از زمان آغاز تحریم کامل اتحادیه اروپا علیه فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه ۲۰۲۳، کشورهای آسیایی مقصد اصلی نفت کوره و گازوئیل خلأ این کشور بوده‌اند.

صادرات نفت کوره خام و گازوئیل خلأ از بندرهای روسیه به چین در ماه ژوئیه با ۱۸درصد افزایش نسبت به ماه ژوئن به ۷۰۰ هزار تن رسید.

به گفته منابع بازار، چین نفت کوره خام و گازوئیل خلأ را برای تأمین مواد اولیه پالایشگاه وارد و آن را با نفت خام اورال ترکیب می‌کند.

محاسبات رویترز و داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی نشان می‌دهد صادرات روسیه به عربستان سعودی هم با افزایش ۵۰درصدی نسبت به ماه ژوئن به ۷۰۰ هزار تن رسید. عربستان از این فرآورده‌ها بیشتر برای نیروگاه‌های تولید برق در فصل گرم تابستان که مصرف برق به اوج خود می‌رسد، استفاده می‌کند.

در همین حال، عرضه نفت کوره و گازوئیل خلأ روسیه به هند در ماه ژوئیه با ۷درصد کاهش به ۴۸۰ هزار تن رسید، درحالی‌که صادرات فرآورده‌های نفتی سنگین به فجیره در امارات‌متحده عربی از ۲۰۰ هزار تن به ۳۲۰ هزار تن افزایش یافت. واردات این نوع فرآورده‌ها به ترکیه هم از ۹۵ هزار و ۵۰۰ تن به ۲۶۴ هزار تن رسید.

داده‌های مربوط به کشتی‌ها نیز نشان داد صادرات نفت سوخت و گازوئیل خلأ از بندرهای واقع در اقیانوس آرام در روسیه به کره‌ جنوبی از ۳۶ هزار و ۲۰۰ تن در ماه ژوئن به ۱۱۸ هزار تن در ماه ژوئیه رسید.

منابع بازار اعلام کردند حدود ۲۹۵ هزار تن گازوئیل خلأ و نفت کوره بارگیری‌شده در بندرهای روسیه در ماه ژوئیه برای بارگیری کشتی به کشتی در نزدیکی یونان و مالت منتقل شده است. بیشتر این محموله‌ها به مقصد آسیا صادر می‌شود.

منبع: ایلنا

741326