تاثیر سبک زندگی در ناباروری مردان

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در بحث سلامت باروری تاکنون کمتر به مردان پرداخته شده و تمرکز عمدتا بر روی زنان بوده است، گفت: سبک زندگی در ناباروری مردان تاثیرگذار است.

تصویر تاثیر سبک زندگی در ناباروری مردان

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سید محمود رضوانی امروز، ۲۳ خردادماه در گفت وگو با خبرنگاران، با گرامیداشت هفته ملی سلامت مردان در سال جاری از ۲۴ لغایت ۳۰ خردادماه، شعار این هفته را با توجه به اهمیت جوانی جمعیت «مردان سالم؛ ایران قدرتمند و جوان» عنوان و اظهار کرد: هفته سلامت مردان، فرصت مغتنمی برای اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی مردان جامعه و جلب مشارکت‌های سازمان‌های دولتی، غیردولتی و صنوف مختلف در خصوص اولویت‌های سلامت در مردان است.

وی افزود: این هفته به عنوان یک راهکار و فرصت مناسب برای تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی و ارتقاء سلامت با اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی جامعه و دولت در خصوص اهمیت سلامت مردان در خانواده و جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان ایران را معده، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه عنوان و اظهار کرد: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان، با تغییر یا اجتناب از عوامل خطر سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

رضوانی حفظ وزن طبیعی، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و اجتناب از مصرف دخانیات و الکل را از عواملی دانست که موجب پیشگیری از بروز سرطان‌های مختلف می‌شوند و گفت: محوریت فعالیت‌های هفته سلامت مردان در سال جاری بر پیشگیری از ناباروری، بیماری‌های شغلی، سرطان‌ها، ارتقاء سواد سلامت و بهبود سبک زندگی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: سلامت جنسی مردان جزء مهمی از سلامت و تندرستی کلی آنان را تشکیل می‌دهد و درصد قابل توجهی از موارد ناباروری در زوجین، به دلیل وجود مشکل در مردان است.

معاون علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: سبک زندگی در ناباروری مردان تاثیرگذار است به طوری که مصرف دخانیات و الکل، عدم تحرک، تغذیه نادرست و مواجهه با مواد شیمیایی در برخی مشاغل می‌تواند منجر به ناباروری در مردان شود که درمان آن بر حسب تشخیص علت ناباروری، متفاوت است. بسیاری از مشکلات با دارو یا روش‌های درمانی غیرجراحی و برخی با روش‌های جراحی برطرف می‌شوند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با مشارکت همه جانبه، اقدامات موثری در راستای ارتقاء آگاهی جامعه و سواد سلامت و بهبود سلامت مردان جامعه انجام شود.

منبع: ایسنا

682383