عزت الله ضرغامی:

سلایق جوان‌ها و نوجوان ها در حوزه صنایع‌دستی باید لحاظ شود

وزیر میراث‌فرهنگی در همایش شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع‌دستی به ضعف‌ها و آسیب‌شناسی حوزه صنایع‌دستی در کشور پرداخت.
تصویر سلایق جوان‌ها و نوجوان ها در حوزه صنایع‌دستی باید لحاظ شود

به گزارش سایت خبری پرسون، شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع دستی با شعار صنایع‌دستی؛ مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، مدیران و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی و همچنین جمع کثیری از هنرمندان صنایع‌دستی صبح امروز برگزار شد.

«عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث‌فرهنگی کشور به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع‌دستی از ابتدای دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: درحوزه صنایع‌دستی هر فعالیتی که صورت گرفته به‌تازگی آغاز شده است با اینکه اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام داده‌ایم اما باید بگوییم که نسبت به تنوع و ارزشی که صنایع‌دستی در ایران دارد ما هنوز در اول راه قرار داریم.

او افزود: هر اقدامی در وهله نخست نیازمند تحول در نگاه است، این تحول در نگاه با حمایت رئیس‌جمهوری شهید جمهور در این حوزه صورت گرفت و زیرساخت‌های آن فراهم شد.

وزیر میراث‌فرهنگی کشور حل بسیاری از مشکلات پیش روی صنایع‌دستی را مربوط به توجه ویژه رئیس جمهور شهید دانست. به گفته ضرغامی، اگر وزارت میرافرهنگی توانست اقدامات سازنده‌ای در حوزه رفع موانع صادرات و حل بیمه صنعتگران و هنرمندان این حوزه داشته باشد مدیون دستورات و توجه ویژه‌ای بود که رئیس جمهور شهید به صنایع‌دستی داشتند. به گونه‌ای که هر چالشی که در جلسات هیات دولت برای رفع و رجوع مشکلات صنایع‌دستی ایجاد می‌شد، رئیس جمهوری بسیار جدی ورود پیدا می‌کردند و با تاکید بر اهمیت صنایع‌دستی دستورات ویژه می‌دادند.

او گفت: تحول در یک حوزه منوط به تحول در نگاه است. متاسفانه پیشتر ماموریت‌های وزراتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تقریبا درجه دو محسوب می‌شد اما با تمرکز رئیس جمهور آگاه و فهیم به سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحال حاضر ماموریت‌های وزارتخانه با اهمیت و در درجه اول شناخته می‌شود و این توجه و تحول در نگاه سازنده به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: شیوه و روش رئیس جمهوری شهید بر خروج از چارچوب‌های خشک قرار داشت به طوری‌که بارها تاکید داشتند در چارچوب‌های خشک وضع شده قرار نگیریم و نگاه و روش جدیدی حاکم کنیم و به قول معروف زیر میز بزنیم.

او گفت: بارها در جلسات هیات دولت رئیس جمهور را خطاب قرار دادم و گفتم اگر می‌خواهید صنایع‌دستی رونق بگیرد لازم است، چند کار اساسی صورت بگیرد، نخست آنکه زمینه صادرات فراهم شود وصادرکنندگان از هر کجای کشور با هر میزان صنایع‌دستی و بدون مزاحمت به صادرات صنایع‌دستی بپردازند تا در نقطه مقابل آن تولید داخلی رونق بگیرد. همچنین تاکید کردم که پیمان سپاری ارزی یکی از مشکلات این حوزه به شمار می‌رود و کالاهای صنایع‌دستی نیاز به پیمان سپاری ارزی ندارند و این شخص رئیس جمهور بود که حمایت کرد و از برای رفع موانع صادرات در دولت دفاع کرد و این طرح به اتفاق آرا در دولت تصویب شد.

ضرغامی همچنین با تاکید بر اینکه صنایع‌دستی ایرانی دارای ۳۰۰ رشته است و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است اعلام کرد: صنایع‌دستی ایران با تنوع بسیار بالا حق انتخاب به مشتری‌های خود می‌دهد.

او گفت: با توجه به اینکه فردا صبح به بهانه نمایشگاه شکوه ایران باستان در شانگهای عازم چین هستم از سفیر چین بارها پرسیده شد که چینی‌ها به کدام یک از رشته‌های صنایع‌دستی ایرانی علاقمند هستند با اینکه چند بار تاکید کردیم اما سفیر چین در ایران اعلام کرد، هر چیزی که از صنایع‌دستی ایران بیاورید در چین مورد استقبال قرار می‌گیرد و این حق انتخاب خیلی مهم است.

او گفت: در حوزه صنایع‌دستی هر آنچه که شما بخواهید وجود دارد. اینگونه نیست که به اسم صنایع‌دستی هر چیزی تحمیل شود. تنوع صنایع‌دستی ایران فوق العاده است و صنایع‌دستی ایران در بالاترین سطح قرار گرفته است که این موضوع جزو افتخارات ما محسوب می‌شود.

او گفت: با اینکه در حوزه صنایع‌دستی با توجه به جایگاه و تنوع و ارزشی که صنایع‌دستی دارد در اول راه قرار گرفته‌ایم اما خوشبختانه این تحول در نگاه ایجاد شده است. در موضوع بیمه هنرمندان صنایع‌دستی با توجه به اعتبارات محدود، ۱۰ هزار نفر بیمه شدند اما این رقم نسبت به یک میلیون و نیم فعال صنایع‌دستی عددی نیست و در واقع یک قطره شفابخشی است که می‌افتد و به کل کار ارزش می‌دهد. در حوزه صنایع‌دستی تولید باید به قدری باشد که سرمایه گذاران و مدیران تولیدکننده با بهترین وضعیت هنرمندان را بیمه کنند و لازم نباشد که دولت یک طرفه بیاید بیمه هنرمندان و صنعتگران را انجام دهد.

او همچنین بسته‌بندی را یکی از ضعف‌های ساختاری صنایع‌دستی دانست و عنوان کرد: بسته‌بندی یکی ازمشکلات این حوزه به شمار می‌رود حتی اگر قیمت بسته‌بندی با قیمت کالا یکی باشد هم اشکالی ندارد، با بسته‌بندی خوب است که کالا عرضه می‌شود. بنابراین بسته‌بندی جزو مهمترین بخش‌های کاری ما به شمار می‌رود.

ضرغامی همچنین تاکید کرد: در دولت آیین‌نامه‌ها اصلاح شده به گونه‌ای که تمام دستگاه‌هایی که می‌خواهند هدیه بدهند باید از صنایع‌دستی ایرانی باشد. حتی در این زمینه نرخ‌گذاری هم انجام شده زمانی که این طرح تصویب شد براساس سکه دیده شد به عنوان مثال‌گر به وزار می‌خواهید هدیه داده شود اگر هدیه معادل دو سکه است می‌توان معادل دو سکه کالای صنایع‌دستی خرید و هدیه داد. و الان با توجه به قیمت سکه این رقم خوبی برای خرید صنایع‌دستی است.

او افزود: هنوز نتوانسته‌ایم در دولت این اقدام را انجام دهیم که به جای این دو تا سکه‌ای که قرار است هدیه داده شود صنایع‌دستی‌های منتخب را جایگزین کنم و این برمی‌گردد به ضعف ما مسئولان!

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین با خطاب قرار دادن هنرمندان صنایع‌دستی اعلام کرد: در دنیای امروزی سلیقه جوانان و نوجوانان ما فرق کرده لازم است که در شکل و رنگ و طرح به خصوص در منسوجات تنوع ایجاد شود بنا براین با توجه به شعار این دوره از جشنواره که تاکید بر پیوند نسلی دارد باید ببینیم که سلایق نسل جدید چیست اینکه بدانیم دهه هشتادی‌ها چه می‌خواهند خیلی مهم است اما ارتبا ما با آن‌ها قطع شده و متاسفانه بلد نیستیم با این نسل حرف بزنیم. زبان هم را نمی‌فهمیم و با آن‌ها در گیر می‌شویم. این درحالی است که رهبری نیز بر ارتباط با نسل جدید تاکید ویژه دارد و صنایع‌دستی یکی از راه‌های برقراری ارتباط است.

به گفته او، سلایق جوان‌ها و نوجوانها در حوزه صنایع‌دستی باید لحاظ شود و با توجه به مشکل معیشت و حذف شدن صنایع‌دستی از سبد خرید مردم باید تغییرات در سلایق نسل جدید و کاربردی کردن آن‌ها صنایع‌دستی را به زندگی مردم بیاوریم.

منبع: ایلنا

681590