رشد۳.۶ دهم درصدی بهره‌وری در دولت سیزدهم

رئیس سازمان ملی بهره‌وری کشور در جلسه شورای اداری استان اردبیل گفت: در دولت سیزدهم رشد بهره وری به3.6 دهم درصد رسید.
تصویر رشد۳.۶ دهم درصدی بهره‌وری در دولت سیزدهم

به گزارش سایت خبری پرسون، میرسامان پیشوایی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل، اظهار داشت: جهت‌گیری برنامه هفتم توسعه توجه و بها دادن به حوزه بهره‌وری است که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به این موضوع تأکید شده است.

وی اولویت اصلی برنامه هفتم را تحقق رشد اقتصادی هشت درصد با افزایش بهره‌وری اعلام کرد و گفت: کل عوامل تولید در این مسأله دخیل هستند و باید به تقویت منابع انسانی، فناوری، مدیریت و سرمایه به عنوان چهار عنصر اصلی در این بخش توجه و بها داده شود.

رییس سازمان ملی بهره‌وری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری اصلی رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد بود که سهم بهره‌وری 2.8 دهم درصد تعیین شده بود که بخشی از این برنامه تحقق پیدا کرد.

پیشوایی افزود: در سال‌های اخیر نه تنها رشد مثبتی در بهره‌وری را شاهد نبودیم بلکه در دولت دوازدهم رشد بهره‌وری کشور منفی 6 دهم درصد بوده که یک وضعیت فاجعه‌باری را در این حوزه شاهد بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال 1400، چهار دهم ارتقای بهره‌وری تحقق یافت اما در 2 سال دولت سیزدهم این رقم به رشد 3.6 دهم درصد رسید در حالی که رشد اقتصادی کشور نیز 4.2 دهم درصد بوده است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری عمده سهم رشد اقتصادی را متوجه حوزه بهره‌وری اعلام کرد و ادامه داد: نه تنها روند منفی اصلاح شده بلکه کشور در مسیر توسعه قرار گرفته اما باید به هوش باشیم تا از رقبا که در 10 سال گذشته متوسط رشد بهره‌وری سالانه 2 تا 2.5 درصد داشتند، عقب نمانیم.

پیشوایی اضافه کرد: این کشورها در 10 سال اخیر رشد 20 درصد بهره وری را انجام دادند که آثار مثبت آن را در همه حوزه‌ها شاهد هستیم.

وی بیان کرد: باید چهار عنصر منابع انسانی، فناوری، مدیریت و سرمایه در بخش بهره‌وری مورد توجه قرار گیرد تا ما بتوانیم در همه ابعاد به یک فرآیند مناسب و مطلوب برسیم.

رییس سازمان ملی بهره‌وری سن پروژه‌های عمرانی کشور را 15.7 دهم سال اعلام کرد و گفت: طولانی شدن تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی و غفلت از سرمایه نیروی انسانی بزرگترین آسیب را به حوزه بهره‌وری وارد کرده است.

پیشوایی در ادامه سخنان خود یادآور شد: باید تمام دستگاه‌های اجرایی سرمایه راکد خود را به سرمایه مولد تبدیل کرده و در نیروی انسانی نیز انگیزه کار و کارآمدی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: نسبت به میل نباید حساس باشیم بلکه حیف میلیاردها تومان منابع کشور حساسیت‌آفرین است و باید جلوی این حیف‌ها گرفته شود.

رییس سازمان ملی بهره‌وری نمونه این غفلت و بی‌توجهی را مصرف 750 میلیون متر مکعبی گاز در روزهای اوج اعلام کرد و افزود: در نقطه مقابل این میزان مصرف خانگی گاز در ایران، کل صادرات روسیه به اروپا 350 میلیون متر مکعب است و ما به راحتی می‌توانیم ناترازی گاز خود را با مصرف درست و بهینه برطرف کنیم.

پیشوایی گفت: 90 درصد بودجه کشور در حال حاضر هزینه‌ای است و تنها کمتر از 10 درصد عمرانی و تملک دارایی است که این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ضرورت میدان دادن به بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد را در افزایش بهره‌وری یادآور شد و بیان کرد: در این حوزه باید اقدامات مناسب و مؤثری انجام شود.

منبع: تسنیم

573931