براندازان نمی‌خواهند انتخابات پرشور باشد

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و مدیر مسئول روزنامه کیهان شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع الزامات رقابت واقعی در انتخابات شرکت کردند.
تصویر براندازان نمی‌خواهند انتخابات پرشور باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان شب گذشته، یکشنبه‌شب، در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع الزامات رقابت واقعی در انتخابات شرکت کردند.

در این گفت‌وگو محسن هاشمی با بیان اینکه رهبر انقلاب سال 92 را با شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری کردند، گفت: سال 91 آخرین سال دولت آقای احمدی‌نژاد بود، قیمت ارز هم رو به افزایش بود و تورم از 40 درصد هم گذشته بود، در نتیجه آن حماسه اقتصادی نتوانست شکل بگیرد ولی حماسه سیاسی که مدنظر رهبر انقلاب بود، توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی به‌خوبی شکل داده شد، یعنی با گذشتی که ایشان کردند و در انتخابات حضور پیدا کردند، حماسه سیاسی مدنظر ایشان پدیدار شد و ما شاهد بودیم که بعد از انتخابات رهبر انقلاب فرمودند که این انتخابات پرشور بود، به‌صورتی که حتی مخالفین انقلاب هم در این انتخابات شرکت کردند.

وی افزود: بعد از این حرکت آیت الله رفسنجانی ما شاهد هستیم که در انتخابات بعدی مثل انتخابات مجلس که سال 94 اتفاق افتاد و انتخابات خبرگان و بعد از آن انتخابات شورا‌های شهر و ریاست‌جمهوری که دیگر ایشان سال 95 رحلت کرده بودند، اثر این حرکتی که ایشان شروع کرده بود کاملاً پدیدار بود و ما انتخابات پرشوری را شاهد بودیم.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: متأسفانه این روند بعد از سال 1398 در انتخابات مجلس و بعد در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1400 ادامه پیدا نکرد؛ در انتخابات ریاست‌جمهوری در آن تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند بعد از رسیدگی شورای نگهبان که حتی خواستار جبران نحوه عمل شدند، این اتفاق نیفتاد و باعث شد ایشان در این انتخابات به این فکر بیفتند که مجدداً ما یک حماسه سیاسی به‌سبک آن موقع را داشته باشیم.

در ادامه این گفت‌وگو حسین شریعتمداری با بیان اینکه فضا برای انتخابات و رقابت باید آماده باشد، گفت: بخشی از این فضا به نظام برمی‌گردد که باید شرایط را فراهم کند و بخشی از آن هم به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برمی‌گردد که در این میان حضور داشته باشند و دیگران را تشویق و ترغیب کنند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: اخیراً حضرت آقا فرمودند یکی از اشکالات این است که آدم‌ها قول‌هایی بدهند و به آن عمل نکنند؛ مثلاً فرض کنید که آقای آخوندی 6 سال وزیر مسکن بوده است، اولاً که می‌گفتند "مسکن مهر مزخرف است"، این عین عبارت ایشان است و بعد از اینکه برکنار شدند، گفتند که "من افتخارم این است که حتی یک مسکن مهر هم افتتاح نکردم"، پس شما برای‌چه شش سال وزیر مسکن بودید، این‌ها در ذهن مردم مؤثر است، در آراء آن‌ها قطعاً تأثیر می‌گذارد، یا مثلاً فرض کنید که وزیر نیروی دولت آقای روحانی می‌فرمایند که "نیروگاه‌سازی، ساخت نیروگاه، ورود به مافیاست و من افتخار می‌کنم که نیروگاهی نساختم" و شما شاهد بودید که آن قطعی‌های پی‌درپی برق که در آن موقع مردم حتی گله نمی‌کردند از قطعی برق، بلکه حرف‌شان این بود که می‌گفتند "حداقل شما جدول خاموشی‌ها را بدید".

وی افزود: من معتقد هستم فرمایشات اخیر آقا یک مرام‌نامه است و مثل همیشه کوتاه و گویا، مرام‌نامه انتخابات را در جمهوری اسلامی مطرح کردند. در مورد رقابت‌ها و تبلیغات هم می‌گفتند تبلیغات باید صحیح باشد، عرض کنم که این‌ها در اذهان آدم‌ها تأثیر می‌گذارد.

محسن هاشمی در واکنش به صحبت‌های شریعتمداری، گفت: آنچه مدنظر رهبر انقلاب است این است که مشروعیت نظام را می‌خواهند بالا ببرند و با مشروعیت نظام می‌توان تصمیمات جدی گرفت و مشکلات را حل کرد. در جمهوری اسلامی سه نگاه درباره مشروعیت نظام وجود دارد؛ یک نگاه، نگاهی است که احتیاج به رأی مردم را برای مشروعیت می‌دانند اما در مقابل عده‌ای رأی مردم را مشروعیت‌ساز نمی‌دانند و آن را برای مقبولیت می‌دانند.

وی اضافه کرد: در نگاه اینها نظام مشروع است و این را که مردم هم قبول کنند انتخابات می‌دانند. عده‌ای هم هستند که انتخابات را زینت می‌دانند و سخن رهبری با افرادی است که انتخابات را زینت و یا مقبولیت می‌دانند؛ افرادی مانند مرحوم مصباح یزدی و جبهه پایداری هستند که این‌گونه فکر می‌کنند.

حسین شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه "در مورد آقای مصباح ما چیزی از ایشان خبر نداریم"، گفت: تنها کسی که چنین نظری داشت، آقای هاشمی رفسنجانی بود که خدا رحمتشان کند؛ تنها کسی که رسماً این نظر را داشتند که "ما انتخاباتی ولو با یک حداقلی انجام بدهیم تا اینکه کارمان پیش برود" یعنی همین چیزی که آقای هاشمی می‌فرمایند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه در همه جای دنیا کاندید‌اها حتماً یک کانونی دارند، مثلاً در اروپا بعضی از کشور‌ها مثل انگلیس مثل فرانسه و مثل آلمان، دادگاه قانون اساسی دارند، یا مثلاً مثل آمریکا سوپریم کورت دارد، گفت: در آمریکا سوپریم کورت همین کار شورای نگهبان را می‌کند با این تفاوت که آنجا اعضای سوپریم کورت را رؤسای جمهور انتخاب می‌کنند به همین دلیل است که وقتی بوش رئیس جمهور می‌شود آرزو می‌کند که بعضی از آن‌ها بمیرند تا این نماینده خودش را بگذارد؛ هیچ‌کس تا آخر عمرشان نمی‌تواند عزلشان کند، کارشان چه است؟ کارشان این است که هیچ‌کس حق ندارد به نظرشان اعتراض کند. اعتراض به نظر سوپریم کورت غیرقانونی است، به‌خلاف اینجا شورای نگهبان بایستی برای نظرات خودش قانون بیاورد، یعنی باید نظراتش مستند باشد و اگر احیاناً دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند برای اینکه حیثیت و آبروی طرف مطرح است.

هاشمی با یادآوری اینکه "39 انتخابات ما در جمهوری اسلامی داشته‌ایم که برای ایران یک افتخار است و این انتخابات، چهلمین انتخابات است"، ابراز کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 15 بار خودشان یا اعضای خانواده‌شان در انتخابات شرکت کرده‌اند، شاید در اکثرشان پیروز بوده‌اند و تعدادی هم شکست داشته‌اند و اگر نگاه کنید به انتخابات می‌بینید که در دهه نخست یعنی دوران امام و تا سال 96، مخصوصاً در انتخابات ریاست‌جمهوری ما همواره یک وضعیت پرشور و رقابتی را داشته‌ایم حتی بالای 70 درصد یعنی اکثراً بالای 60 درصد، 68 درصد، 70 درصد و تنها انتخابات ریاست‌جمهوری که داشتیم زیر 50 درصد بود.

وی افزود: بعد از مجلس ششم و در انتخابات مجلس هفتم به بعد، نگاه مقبولیت به‌جای مشروعیت جا باز کرد و باعث کاهش مشارکت مردم شد و اگر شما نگاه کنید می‌بینید که دلیل اصلی آن هم همان نظارت استصوابی شورای نگهبان بود که باید به آن بپردازیم، همین باعث شد رقابت در مجلس شورای اسلامی دچار یک مشکل شود؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از چهل سال خدمت به جمهوری اسلامی در منصب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان تشخیص داد که ایشان صلاحیت برای ریاست‌جمهوری را ندارد، ولی ایشان خوشبختانه قهر نکرد و اعتراض هم نکرد و بعد وارد صحنه انتخابات شد و انتخابات پرشوری را که مدنظر رهبر انقلاب بود، برای کشور فراهم کرد.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی در مورد انتخابات مجلس هم همین کار را کردند، گفت: در شورای نگهبان تعداد زیادی رد صلاحیت شدند، ولی ایشان گفتند که "ما از کاندید‌اهای موجود استفاده می‌کنیم و می‌آییم میدان" و لیست سی‌نفره‌ای دادند که شاید خیلی مردم هم آن‌ها را نمی‌شناختند ولی بیشترین آراء را در تهران آوردند یعنی هر سی نفر وارد مجلس شدند، چرا؟ چون انتخابات یک انتخابات پرشوری شد، اصولاً وقتی در کشور انتخابات پرشور می‌شود نگاه مقبولیت و نگاه زینتی پیروز نمی‌شود، نگاه مشروعیت پیروز می‌شود و برای همین است که تعداد زیادی که طرفدار نگاه مقبولیت و نگاه زینتی هستند سعی‌شان بر این است که علی‌رغم نظرات مقام معظم رهبری انتخابات پرشور نشود.

هاشمی با بیان اینکه "اگر ما بخواهیم انتخابات پرشور شود باید یک کاری کنیم که شورای نگهبان این‌گونه عمل نکند"، گفت: در همین انتخابات‌هایی که در طول همین 10 سال اخیر برگزار شده است، آیت‌الله هاشمی رد صلاحیت شده است، آقای لاریجانی رد صلاحیت شده است، آقای جهانگیری رد صلاحیت شده است، آقای ضرغامی رد صلاحیت شده است! چرا؟ چون احساس می‌شود که شورای نگهبان وظیفه‌اش را درست عمل نمی‌کند و باعث می‌شود منویات مقام معظم رهبری خدای‌ناکرده در همین انتخابات هم عمل نشود. گروه سومی هستند که من اسم این‌ها را گروه تفریطی می‌گذارم، این گروه تفریطی همان براندازان هستند. این گروه دوست دارند که انتخابات پرشور نشود، اصلاً این‌ها رأی هم نمی‌آیند بدهند تا نظام جمهوری اسلامی ایران از مشروعیت بیفتد.

شریعتمداری با بیان اینکه وقتی صحبت از رد صلاحیت می‌شود یا عدم احراز می‌شود به‌معنی این نیست که برای هیچ کاری مناسب نیست، گفت: آیت‌الله هاشمی بعد‌ها هم در مراکز اساسی و حساس نظام حضور داشتند اما یک نکته‌ای هم اینجاست، حضرت امام می‌فرمایند که میزان حال فعلی افراد است، ممکن است افرادی برای کار خاصی آمادگی یا آن شایستگی لازم را نداشته باشند.

منبع: تسنیم

573422