نامزد‌های انتخاباتی برای این وضعیت چه راه حلی دارند؟

نامزدهای انتخاباتی مجلس آینده، چگونه این مشکلات را رصد می‌کنند و برای هر کدام از آنها چه راه حل واقعی و عملی دارند؟ نامزدهای انتخاباتی از نگاه مردم باید صاحبان تفکر همه جانبه باشند و برنامه‌هایشان گامی به جلو در توسعه کشور به دور از افراط و تفریط باشد.
تصویر نامزد‌های انتخاباتی برای این وضعیت چه راه حلی دارند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی نوشت: امام خمینی در تعریف و تبیین جایگاه قانونی نظام جمهوری اسلامی ایران دو اصل را پایه و اساس می‌دانست که با دو جمله کوتاه: «مجلس در رأس امور است.» و آن دیگر «میزان رأی مردم است.» بیان کرد.

اکنون نیز رهبری انقلاب در سخنان اخیر خود درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی این دو اصل را با ارزیابی شرایط کنونی، تبیین نظری، قانونی و عملی کردند.

رهبری انقلاب انتخابات 11 اسفند مجلس شورای اسلامی را از جایگاه شرایط سنجی کنونی کشور و جهان بسیار مهم و تعیین کننده خواندند و آن را زمینه ساز تحول آینده بهتر برای کشور دانستند و با تبیین جایگاه مجلس، بر اهمیت خاص و ویژه جایگاه مجلس در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت موفق برای آینده تأکید داشتند. ایشان برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل ضرورت درنظر گرفتن چهارخصوصیت:

1ـ مشارکت قوی و پرشور 2 ـ رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف 3 ـ سلامت به معنای حقیقی 4 ـ امنیت کامل انتخابات را مورد تأکید قرار دادند. رهبری انقلاب سپس از همه خواسته‌اند تا «میدان برای حضور گرایش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد.»

انتخابات به یک اعتبار یعنی صحنه رقابت‌ها براساس ارزیابی شرایط، مشکلات و ارائه راهکارهای بهتر برای آینده مردم و کشور است. این قاعده در کشورهایی که دارای احزاب گوناگون هستند، به طور عمده بر پایه دو دیدگاه اول اقتصادی، ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت حزب حاکم و نقد شاخص‌های شرایط اقتصادی، به ویژه رفاه عمومی مردم در تناسب معادله درآمدها و هزینه‌ها و همچنین نقد برنامه‌ها در راستای تبیین مشکلات کلان کشور با ارائه برنامه‌ریزی آینده در بازه زمانی معین برای بهبود آنها و از نظر سیاسی هم به ویژه در ارزیابی شرایط منطقه‌ای یا جهانی و در بخش فرهنگی کارآمدی و تحقق پیشرفت و بهینه‌سازی فرهنگ به ویژه در نقد شرایط حائز اهمیت است.

مردم در کشورهایی که دارای، احزاب با گرایش‌های راست و چپ یا میانه است، در آستانه انتخابات، نقدهای احزاب بر اوضاع جاری کشورشان را بدون سانسور می‌شنوند، اما تنها نقد شرایط ملاک قبول یا رد رأی دهندگان برای انتخاب نمایندگان خود نیست، بلکه امکان عملی ترمیم کاستی‌ها، آن هم به صورت ارائه آمارهای واقعی و راهکارهای امکان‌پذیر و فارغ از شعار زدگی‌ها و وعده‌های نامزدهای انتخاباتی ملاک قبول یا رد نامزد انتخاباتی می‌شود.

ملاک برای حق انتخاب نامزد انتخاباتی برای مردم «افراط و تفریط» در دادن وعده‌های انتخاباتی نیست، بلکه تبیین واقعی و به دور از «سیاست‌بازی» شرایط سنجی و ارائه برنامه‌های عملی برای حل مشکلات و برداشتن «گامی به جلو» است.

این واقعیت که ما هنوز فاقد احزاب واقعی در کشور هستیم، مشهود است. اگرچه در افکار عمومی تشکل‌های سیاسی ـ اجتماعی همچنان با ملاک‌های عمومی راست و چپ و میانه نقد و ارزیابی می‌شوند.

لاجرم در آستانه انتخابات از مجلس تا ریاست جمهوری نامزدهای انتخاباتی به جای ارائه برنامه همه جانبه، معمولاً چه در سطح استان‌ها و کشور (مجلس شورای اسلامی) یا نامزدهای ریاست جمهوری به جای نقد برنامه‌ها از سوی رسانه‌های عمومی، رقابت‌ها «شخص محور» یا «نامزد محور» می‌شود.

اکنون در آستانه انتخابات جدید برای مجلس شورای اسلامی هستیم. در دو محور همچنان کاستی بسیار در افکار عمومی ظهور و بروز دارد.

اول، پرسش اساسی مردم این است که مجلس کنونی بعد از چهارسال چه مشکلات اساسی یا عمومی در مدیریت کلان کشور حل و فصل یا برطرف کرده است؟

دوم، نامزدهای انتخاباتی مجلس آینده، چگونه این مشکلات را رصد می‌کنند و برای هر کدام از آنها چه راه حل واقعی و عملی دارند؟ نامزدهای انتخاباتی از نگاه مردم باید صاحبان تفکر همه جانبه باشند و برنامه‌هایشان گامی به جلو در توسعه کشور به دور از افراط و تفریط باشد. آنان باید صاحب دانش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند، به ویژه در شرایط کنونی که رسانه‌های بیگانه مدام افکارسازی منفی و یأس آور از آینده ایران را در دستور کار و فعالیت‌های خود دارند.

چهار اصلی که رهبری نظام برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بیان کردند، براساس واقعیت‌های کنونی کشور و نگاه به آینده بهتر است. اصل «رقابت واقعی جناح‌ها» نظر به اجتناب از شعار زدگی و وعده دادن غیر واقعی نامزدهای انتخاباتی برای مجلس آینده دارد. اصل سلامت به معنای حقیقی، نظر به اجتناب از مسیر «پول خرج کن تا انتخاب شوی» دارد. و برتبیین واقعی مشکلات به همراه ارائه راهکارهای عملی و واقعی و امکان اجرا از سوی نمایندگان آینده تأکید می‌کند.

دوره انتخابات دوره و زمان نقد واقعی و سالم گذشته و به دور از وعده‌های غیرعملی باید باشد. اگر دو اصل بیان شده از سوی رهبری یعنی «رقابت واقعی جناح‌ها» و «سلامت به معنای حقیقی» در فضای «امنیت کامل انتخابات» در میدان ا جرا مدنظر باشد و مردم دریابند که نامزدهای انتخاباتی «آگاه» به مشکلاتند و شاید مهمتر از آن صاحب‌نظر در ارائه راهکارهای واقعی و نه شعار زده برای حذف رقیب در انتخاباتند.

مجلس آینده، حاصل «مشارکت قوی و پرشور» مردم می‌شود، همان که رهبری می‌خواهند و گفته‌اند: «میدان برای حضور گرایش‌های گوناگون سیاسی ـ اقتصادی ـ فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد.»

منبع: اطلاعات

573379