چرایی کاهش اعتماد به صندوق رای

به غلط یا به درست اعتقاد و اعتماد نسل های جوان و اقشار و لایه های تحصیلکرده از صندوق رای دچار آسیب شده و این بحث امروز و دیروز نیست. آخرین باری که مردم و رای دهندگان به تردید های خود غلبه کردند و گفتند یکدفعه دیگر نیز رای دهیم تا شاید تغییری بوجود آید ۲۹ اردیبهشت ۹۶ بود که منجر به انتخاب آقای روحانی شد.
تصویر چرایی کاهش اعتماد به صندوق رای

به گزارش سایت خبری پرسون، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: شرایط جامعه و نگاه به انتخابات مجلس اینگونه نیست که شورای نگهبان می خواهد مقداری معتدل تر عمل کند و بعد از صحبت های رهبری انعطاف نشان دهد تا برخی از چهره ها و شخصیت های اصلاح طلب، مستقل، اصولگرایان میانه رو و معتدلین بیایند و در انتخابات شرکت کنند تا انتخابات صرفا در انحصار انقلابیون تندرو ، جبهه پایداری و اصولگرایان نباشد. این چیزی است که در حقیقت برخی از اصولگرایان مطرح می کنند که باعث شود در حقیقت فضا مقداری تغییر کرده و این فکر بوجود آید که مثل اینکه شورای نگهبان قرار است سخت گیری های قبلی را نداشته باشد.

منتها به نظر می رسد موضو ع به هیچ وجه این نیست که شورای نگهبان قرار است چقدر سختگیری کند یا اصلاح طلبان قرار است شرکت کنند یا نکنند و انتخابات فقط در انحصار نامزدهای تندروها نباشد. بلکه مساله اصلی این است که پرسش هایی همراه با نوعی تردید و بی اعتمادی بین اقشار و لایه های تحصیلکرده جامعه، دهه هشتادی ها و دهه نودی ها نسبت به اینکه آیا صندوق رای می تواند تغییراتی را رقم بزند و از طریق صندوق رای چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه مجلس می توان یک امیدواری هایی داشت و ممکن است مجلس یا رئیس جمهور بتوانند تغییر و تحولاتی را به وجود بیاورند، وجود دارد.

به غلط یا به درست اعتقاد و اعتماد نسل های جوان و اقشار و لایه های تحصیلکرده از صندوق رای دچار آسیب شده و این بحث امروز و دیروز نیست. آخرین باری که مردم و رای دهندگان به تردید های خود غلبه کردند و گفتند یکدفعه دیگر نیز رای دهیم تا شاید تغییری بوجود آید ۲۹ اردیبهشت ۹۶ بود که منجر به انتخاب آقای روحانی شد. آن ۲۴ میلیون رای بسیار شگفت انگیز بود که بیش از ۶۰ درصد مردم از واجدین شرایط آمدند و در انتخابات شرکت کردند. لذا برای آخرین بار بود که کسر قابل توجهی از مردم آمدند و در انتخابات شرکت کردند. اما متاسفانه عملکرد آقای روحانی در دور دوم و به علاوه آن عملکرد برخی بخش ها در مجموعه حاکمیت نشان داد که کوچک ترین نگاه و التفاتی به آن ۲۴ میلیونی که به آقای روحانی رای داده بودند نمی شود. حتی آقای روحانی در سخنرانی های خود نیز حاضر نشد به گونه ای صحبت کند که نشان دهد می خواهد گام هایی را بردارد، سیاست هایی اعمال کند و تصمیماتی بگیرد که آن ۲۴میلیون احساس کنند که او می خواهد کاری کند.

اینکه توانست یا نتوانست مساله دیگری است. اما شوربختانه آقای روحانی چنین چیزی را نشان نداد. همین مساله باعث شد کسانی مثل صادق زیبا کلام که اصرار ورزیده بودند در آن انتخابات ۹۶ و از این دانشگاه به آن دانشگاه و از این شهر و استان به شهر و استان دیگری می رفتند برای مردم سخنرانی کرده بودند که بر تردید های خود غلبه کنید و چاره ای نداریم که پس از حول و قوه الهی باید چشم امیدمان به صندوق رای وزارت کشور باشد.

آقای روحانی به نحوی عمل کرد که پس از انتخابات ۹۶ نمی شد در چشمان مردم نگاه کنیم که باعث شده بودیم مردم پای صندوق رای بروند. لذا مساله این نیست که شورای نگهبان منعطف تر برخورد کند و مقداری اجازه دهد تا نامزدهای مستقل و افراد تحصیل کرده و با تجربه در انتخابات شرکت کنند. بلکه مساله اعتمادی است که در میان اقشار و لایه های تحصیلکرده و در میان جوانان نسبت به فایده داشتن رای دادن و حضور پای صندوق رای آسیب دیده است.

منبع: آرمان ملی

574181