۱۱۶ اثر ناملموس در گیلان ثبت شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از پیگیری‌ها انجام شده در راستای تشکیل و تکمیل ۲۰ پرونده برای ثبت ملی آثار میراث ناملموس استان خبر داد.
تصویر ۱۱۶ اثر ناملموس در گیلان ثبت شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اظهار کرد: گیلان قابلیت‌های خوبی در حوزه تاریخی و آثار باستانی دارد که حفظ و صیانت از این آثار مورد توجه میراث فرهنگی است.

وی از تشکیل ۲۰ پرونده برای ثبت ملی آثار میراث ناملموس گیلان خبر داد و افزود: این آثار شامل مهارت مروار بافی آستانه اشرفیه، مهارت سنتی پخت شامی رودباری، مهارت دوخت لباس کرمانجی رودبار، مهارت ساخت و نواخت نی تالشی، مهارت سنتی پخت شیرین قاتوق، مهارت سنتی تهیه صابون زیتون رودبار، مهارت سنتی تهیه و فرآوری پنیر جلدی، آئین عزاداری شاخسی واخسی آستارا و مهارت سنتی تهیه چوبدستی تالشی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان اضافه کرد: مهارت و دانش ساخت سفال سقف آستارا، مهارت سنتی پخت شیرینی قندی کولچه، مهارت کٌشتی باوج تالش، مهارت سنتی پخت رب ازگیل، زبان گیلکی و گویش‌های آن، زبان تالشی و گویش‌های آن، مهارت و دانش ساخت تنور و حجم‌های سفالی، مهارت سنتی پخت نان مغز دار لایه‌ای، مهارت سنتی پخت چانگورو و باورهای مربوط به آن، مهارت سنتی پخت آش اباتری و مراسم مجمع بران روستای نوده پسیخان شفت بخش دیگری از آثار ناملموس است.

جهانی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۶ اثر ناملموس در گیلان ثبت شده است، گفت: سهم گیلان امسال ۴ سهمیه بود که تاکنون ۲۰ پرونده برای ثبت تهیه شده است.

وی با اشاره به اهمیت میراث ناملموس افزود: میراث‌ فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده است که از عموم مردم و اصحاب رسانه درخواست می‌شود در معرفی و شناسایی آثار این اداره‌کل را یاری داده تا بتوان در راستای حفظ و حراست از این میراث و آداب، رسوم و سنت‌ها به عنوان میراث فرهنگی گام‌های بیشتری برداشته شود.

منبع: مهر

561536