افزایش رتبه جهانی ایران در ثبت میراث ناملموس

معاون میراث فرهنگی گفت: با ثبت جهانی ۳ پرونده میراث‌ ناملموس، از جمله «افطاری»، «جشن سده» و «هنر تذهیب»، ایران در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به جایگاه پنجم صعود کرد.
تصویر افزایش رتبه جهانی ایران در ثبت میراث ناملموس

به گزارش سایت خبری پرسون، علی دارابی درباره ثبت سه پرونده ایران در هجدهمین کمیته بین‌الدولی میراث جهانی یونسکو در کشور بوتسوانا، اظهار کرد: ضیافت افطاری و سنت‌های حسنه آن، پرونده‌ای بود که از سهمیه ایران مطرح شد و چند کشور دیگر از جمله ترکیه، آذربایجان و ازبکستان به این پرونده پیوستند. این اتفاق، افتخار بزرگی است که در این دولت میسر شد و ما توانستیم یک سنت الهی و اسلامی را به ثبت جهانی برسانیم.

معاون میراث ‌فرهنگی با اشاره به ثبت دو پرونده دیگر؛ جشن سده و هنر تذهیب، گفت: این دو پرونده با مشارکت ایران و کشورهای دیگر به ثبت رسید. با ثبت جهانی این سه عنصر، تعداد پرونده‌های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از ۲۱ به عدد ۲۴ افزایش یافت.

دارابی بیان کرد: پس از این اتفاق بزرگ ما توانستیم در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود کنیم. در دولت سیزدهم وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی موفق شد دو رتبه صعود کند و ایران در عرصه جهانی از رتبه هفتم به رتبه پنجم رسید.

منبع: ایسنا

561330