شناسنامه دار شدن بادگیر‌های یزد

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: در شهر یزد متنوع و مرتفع‌ترین بادگیر‌های جهان وجود دارد و باید از تمام آن‌ها صیانت و نگه داری شود.
تصویر شناسنامه دار شدن بادگیر‌های یزد

به گزارش سایت خبری پرسون، بی‌بی فاطمه حقیرالسادات صبح امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این‌که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری و میراثی یزد آن طور که باید به مردم ایران و جهان معرفی نشدند، اظهار کرد: بادگیرها از جمله ظرفیت‌های میراث فرهنگی استان یزد است که به تنهایی قابلیت ثبت جهانی دارد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت معرفی فن ساخت بادگیر به عنوان یکی از میراث ناملموس شهر میراث جهانی یزد، افزود: در شهر یزد متنوع و مرتفع‌ترین بادگیر‌های جهان وجود دارد و باید از تمام آن‌ها صیانت و نگه داری شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: یزد شهری تاریخی و قدیمی است و اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان محسوب می‌شود، لذا ضرورت دارد از بنا‌ها و سازه‌های تاریخی آن از جمله بادگیر‌ها به خوبی محافظت شود و باید بدانیم که این مهم وظیفه‌ای ملی و همگانی است.

حقیرالسادات در پایان با بیان این‌که یزد را به دلیل برخورداری از بادگیری‌های متنوع و متعدد به نام شهر بادگیر‌ها هم می‏شناسند، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بادگیرها، شهرداری یزد در صدد شناسنامه دار شدن آن‌هاست تا اینگونه، بهتر از این بنا‌های ارزشمند حفاظت شود.

منبع: فارس

574402