میراث فرهنگی ناملموس، راهکاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای همه کشورهای جهان است و راهکاری که می‌توان برای زندگی و در مقابل این چالش پیدا کرد، بر اساس دانش سنتی ساخته می‌شود که در منطقه یا زیرمنطقۀ آسیای غربی و مرکزی خیلی قوی است و بخشی از میراث فرهنگی ناملموس به‌شمار می‌رود.
تصویر میراث فرهنگی ناملموس، راهکاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی

به گزارش سایت خبری پرسون، این بخشی از جملاتی بود که در آئین افتتاحیه نشست تخصصی زیرمنطقه‌ای «میراث فرهنگی ناملموس، تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی با تأکید ویژه بر نقش فعالان غیردولتی» بیان شد که سه‌شنبه (۲۵ مهرماه) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آتوسا مؤمنی، رئیس مرکز مطالعات منطقه ای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو در تهران، اظهار کرد: ارتباط متقابل میان پاسداری از میراث ناملموس و تغییرات اقلیمی در حال حاضر ازجمله موضوعات دارای اولویت در اجرای کنوانسیون ۲۰۰۳ است.

او ادامه داد: میراث فرهنگی از ظرفیت‌های بی‌بدیل و حافظه تاریخی زیسته جوامع برای رسیدن به توسعه پایدار برشمرده شده و مولود و روح میراث فرهنگی ملموس تاریخی ما در جهان نیز از دیرباز به پشتوانه تعامل صحیح انسان با طبیعت، با انتقال بین نسلی و مبتنی بر نیاز انسان بر پاسخ به محیط و اقلیم حاکم در آن، حیات خود را تداوم بخشیده است.

رئیس مرکز میراث فرهنگی ناملموس گفت: آنچه امروز به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشری در جهان برای ایجاد تعادل میان انسان، طبیعت و مواهب سرزمینی پیشتاز است، پشتوانه تفکر و اندیشه جوامع خالقی است که همواره در ایجاد سازگاری و انعطاف‌پذیری انسان با سیاره زمین در تلاش بوده است. آنچه منتج به حس هویت فرهنگی و دستاوردهای بشری می‌شود، پیوند میان ملت‌ها و جوامع انسانی است که همانا میراث زنده جاری در حیات بشری بوده که مرزها را درنوردیده و با تکریم فرهنگ‌های دیگر و با پاسداری از حرمت‌های آئینی، ارمغان آورندۀ صلح میان ملت‌ها می‌شود و راهکارهای خلق، بازآفرینی، پاسداری و انتقال بین نسلی را تضمین می‌کند.

مؤمنی خاطرنشان کرد: امروز در انبوه تغییرات اقلیمی و سوانح و پیامدهای ناشی از آن، راه بازگشت به گذشته و تجارب تاریخ‌مند انسان را به تمسک گرفته و برای پایداری استقرارگاه های هویت‌مند بشری از الگوهای مبتنی بر دانش و تجربه بهره خواهیم برد. رسالت مرکز میراث ناملموس در گردآوری و انتشار اطلاعات در خصوص فعالیت‌های پاسدارانه، برنامه‌ریزی برای تدوین روش‌های مطالعه و تحقیق در خصوص پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده که با هدف شناسایی و ترویج اقدامات پاسدارانه انجام می شود.

او اشاره کرد: لازم به ذکر است که مرکز تهران در تلاش است که با همکاری مرکز بین‌المللی شبکه‌سازی اطلاع‌رسانی میراث ناملموس در منطقه آسیا و اقیانوسیه، اقدامات مؤثری را در راستای تقویت انتقال و انتشار میراث ناملموس نسبت به شبکه‌سازی در میان جوامع محلی، گروه‌ها و افراد، به‌کاربرده و به این هدف از طریق اقدام به برگزاری نشست های منطقه‌ای و تقویت شبکه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال در حوزه تبادل اطلاعات در راستای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، جامه عمل بپوشاند.

او با اشاره به اینکه این نشست در نظر دارد تدوین یک روش پژوهشی، پروژه‌های آزمایشی و هم‌چنین شناسایی اقدامات پاسدارانه خوب را در ارتباط با تغییرات اقلیمی و اثرات آن در کشورهای زیر منطقه‌ای مرکز اعم از ارمنستان، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و افغانستان و با حضور داوری متخصصان حوزه آسیا و اقیانوسیه، کره جنوبی، ژاپن و اندونزی بر عهده گیرد، یادآور شد: لازم است که فرسایش خاک، تخریب و حتی ناپدید شدن بخش‌های قابل‌ملاحظه‌ای از زمین را درنتیجۀ از بین رفتن منابع طبیعی، و به‌تبع آن جابجایی افراد را نیز جزو آثار مخرب تغییرات اقلیمی دانست.

مؤمنی افزود: همان‌گونه که در کمیته میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو به آن اشاره‌شده، ارتباط متقابل میان پاسداری از میراث ناملموس و تغییرات اقلیمی، در حال حاضر ازجمله موضوعات دارای اولویت در اجرای کنوانسیون ۲۰۰۳ بوده که می‌تواند عاملی کمک‌کننده در رفاه حال اجتماعات محلی باشدف و امید است که در این نشست به بهترین نتایجی که در این اهداف برنامه‌ریزی‌شده، دست‌یابیم.

منبع: ایسنا

544211

مطالب مرتبط