چرخ استیضاح امیر عبداللهیان پنچر می شود؟

فارغ از اینکه بخشی از دستاوردهای کنونی دولت در عرصه‌های مختلف خصوصا در عرصه سیاست خارجی همچون نهالی است که دولت قبل کاشت و در این دولت رئیسی شاخ و برگ داده است، عملکرد دستگاه سیاست خارجه در این دولت را می‌توان عملکردی مطابق با منافع ملی دانست.
تصویر چرخ استیضاح امیر عبداللهیان پنچر می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، با این وجود برخی از اصولگرایان خصوصا اصولگرایان نزدیک به طیف پایداری و احمدی‌نژاد در برابر همین عملکرد هم سنگ‌اندازی کرده به طور که از چند ماه قبل شنیده شد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد استیضاح وزیر امورخارجه را دارند. البته هر بار استیضاح حسین امیرعبداللهیان در رسانه‌ها مطرح می‌شود آنقدر این خبر برای مخاطبین وحتی بخش خردورز مجلس اهمیت ندارد که حتی نمایندگانی که نقدهایی به وزیر امور خارجه وارد می‌کنند نیز پیگیر مساله استیضاح او نمی‌شوند به طوری که هر بار استیضاح وزیر امورخارجه به درِ بسته می‌خورد.

*دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم

از آنجا که وزارت امور خارجه در دولت گذشته پیشران دولت بود و این پیشرانی تا حدودی در این دولت هم حفظ شده، وزارت خارجه دولت سیزدهم تلاش کرد در مدت سه سال گذشته ایران عضو گروه‌ها و پیمان‌های جمعی شود از این رو ایران به عضویت شانگهای و بریکس در آمد و از سوی دیگر وزیر امور خارجه توانست 5 دوره مذاکرات امنیتی ایران و عربستان در دوره روحانی را به ثمر رسانده به طوری روابط ایران و عربستان مجددا و بعد از سال‌ها برقرار شد و از بهبود روابط ایران با عربستان بسیاری از کشورهای عربی نیز روابط خود با ایران را باز آفرینی کرده و روابط ایران با بسیاری از کشورهای اسلامی بهبود یافت. از سوی دیگر در برجام هم هرچند دولت فرصت‌ها را سوزاند اما در نهایت با ایالات متحده در دوحه توافق کرد و زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و دلارهای تهران در عراق و کره‌جنوبی در دسترس قرار گرفت. هرچند تمام این دستاوردها حتی یک دهم اقدامات دولت روحانی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای نیست اما نمی‌توان تلاش هیات وزارت خارجه و شخص امیرعبداللهیان را هم نادیده گرفت. با وجود اینکه این دستاوردها، مهم‌ترین اقدامات دولت کنونی است اما برخی نمایندگان حتی حاضر به مشاهده و بررسی آن نیستند و تلاش دارند پای وزیر امورخارجه ایران را به میز استیضاح مجلس باز کنند.

* استیضاح برای چه؟

نکته حائز اهمیت که در دست برخی طراحان استیضاح وزیر امور خارجه وجود دارد این است که یکی از اشخاصی که به دنبال کنار زدن وزیر خارجه است مواضع او در ارتباط با غزه و اسرائیل را دلیل استیضاح خود عنوان کرده است. محمود عباس‌زاده مشکینی، انفعال دستگاه دیپلماسی در مقابل مقامات عربستان و‌ موضوع جنگ غزه را از علل این‌طرح استیضاح عنوان کرد. محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ‌ملی‌ و سیاست خارجی مجلس که از استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه خبر داده علت این اقدام را انفعال دستگاه دیپلماسی در مقابل مقامات عربستان و‌ موضوع جنگ غزه عنوان کرد. وی با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه پرسیده چگونه است که تا چندی پیش سخن از محو رژیم صهیونیستی مطرح‌ بود اما در حال حاضر گفتمان‌ها تغییر کرده است. کلید واژه‌ای که این نماینده مجلس به کار برده یعنی محو رژیم صهیونیستی نشان از نوع و جایگاه فکری او در ارتباط با صهیونیست‌هاست. اولین کسی که از محو‌ این رژیم آن هم در سازمان ملل سخن به میان آورد محمود احمدی‌نژاد بود. مشکینی در دورانی که او در قدرت قرار داشت به علت نزدیکی به احمدی‌نژاد و نوع نگاه فکری او همواره در سمت‌های مختلفی مسئولیت داشته است. او در دوره‌ای که پورمحمدی وزیر کشور بود به مدیرکل سیاسی وزارت کشور منصوب شد و در گذشته در دوره احمدی‌نژاد از چهره‌های مدیریتی کشور به شمار می‌آمد. به نظر می‌رسد نوع نگاه به مساله فلسطین و اسرائیل در این دولت دچار تغییر شده از این جهت است که قصد استیضاح وزیر امور خارجه را دارد.

* فرافکنی برای استیضاح

به نظر می‌آید باید به صورت ریشه‌ای علت طرح استیضاح امیرعبداللهیان را بررسی کرد روزگاری یک نماینده مجلس هر روز ظریف را به مجلس می‌کشاند بعدها تحت فشار سفیر ایران شد شاید باید به دنبال چنین مواردی هم در پی استیضاح وزیر خارجه بود. بارها و بارها چنین موارد و سهم خواهی‌هایی در پشت پرده استیضاح‌ها وجود داشته و رسانه‌ای هم شده است و حتی وزیر را هم به این بهانه استیضاح کرده‌اند حال باید دید که دلیل اصلی طرح استیضاح امیرعبداللهیان چیست؟ آیا در معنای واقعی کم‌کاری او را علت استیضاح می‌دانند حال اینکه در طول روز‌های بعد از طوفان الاقصی امیرعبداللهیان هر اقدامی برای پایان جنگ و روند کودک‌کشی انجام داده و حتی در مورد اینکه ممکن است جنگ در صورت ورود آمریکا به غزه کل منطقه را فرابگیرد در جای جای جهان هشدار داده است. در هر صورت با توجه به اقدامات خوب و مثبتی که وزیر امورخارجه در این مدت انجام داده به نظر می‌آید چرخ این استیضاح در مجلس پنچر خواهد شد.

منبع: آرمان ملی

548682