سیاست‌خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت در سیاست خارجی همسایه محور، از پیشران‌های مختلفی نظیر قدرت گفتمانی نظام و نیز توانایی کشور در حوزه علم و فناوری، قدرت نرم و توان و قدرت بازدارنده دفاعی بهره می‌برد.
تصویر سیاست‌خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست مشترک هم اندیشی پژوهشگران شرکت کننده در «همایش بین‌المللی مطالعات منطقه‌ای، سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران»، با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و برخی از مدیران ارشد این وزارتخانه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

مجیدی رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر علمی این همایش در ابتدای این نشست گزارشی کوتاه از اهداف و برنامه‌های این‌ همایش و مباحث پژوهشی مطرح شده توسط پژوهشگران شرکت کننده در نشست‌های آن ارائه کرد.

سپس تعدادی از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران شرکت کننده به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

در ادامه این نشست مشترک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن تشکر از برگزاری این همایش و پرداختن به سیاست همسایگی و آسیایی، گفت: پژوهش‌های این نشست و آرا ارائه شده توسط صاحبنظران شرکت کننده می‌تواند به دولت جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف نظام کمک‌ کند.

امیرعبداللهیان با تحسین ابتکار این‌ نشست، به بحث جانمایی کشور در نظام در حال گذار بین‌المللی اشاره کرد و ابعاد سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران در دولت کنونی را با نگاه به تحولات نوین جهان و نیز تنوع و تکثر کنشگران دولتی و غیردولتی و پیچیده‌تر شدن کنش‌ها تبیین کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ سیاست‌خارجی متوازن، آسیایی و همسایه محور را در محیط کنش‌های ناپایدار و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، در راستای تامین ‌ منافع حداکثری جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: دولت در سیاست خارجی همسایه محور از پیشران های مختلفی نظیر قدرت گفتمانی نظام و نیز توانایی کشور در حوزه علم و فناوری، قدرت نرم و توان و قدرت بازدارنده دفاعی بهره می‌برد.

حسین امیر عبداللهیان تصریح کرد: از اولویت‌های سیاست خارجی همسایه محور، تقویت پیوندهای اقتصادی، انرژی و خطوط انتقال آن، ترانزیت و تجارت، امنیت و نیز محیط زیست به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در عین حال با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ایران به قطب و یا محور خاصی گره نخورده است، افزود هر جا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، ما آنجا حضور خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، در این نشست ده‌ها نفر از اساتید مختلف دانشگاهها، مراکز علمی و آموزشی از تهران و دیگر استان‌ها و شهرهای کشورمان حضور داشتند.

منبع: ایسنا

572820