مشکل کجاست؟

اگر امروز شرکت های بزرگ و دارای تکنولوژی روز در بخش انرژی بیایند و در صنعت انرژی ما سرمایه گذاری کنند به نفع ما و به ضرر رقبای منطقه ای است. یعنی الان می توانیم خیلی بیشــتر از اینها نفت را صادر کنیم و پول آن را صرف تاسیســات زیربنایی مثل پالایشگاه ها، نیروگاه ها و بندرگاه ها کنیم و در زمینه زیربنایی یک ســرمایه گذاری مهم انجام دهیم. لذا همان طور که گفته شد مشکل در سیاست خارجی است.
تصویر مشکل کجاست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت: دولت ســیزدهم گرچه وعده های اقتصادی بسیاری را داده، اما عدم تحقق آنها نشان می دهد ایرادهایی در این بین وجود دارد. یکی از ایرادهایــی که وجود دارد سیاســت تعامل با جامعه جهانی اســت.

این دولت به راحتی می توانســت پرونده برجام را در سال 1۴۰۰ حل کند. اما کسی را پای میز مذاکره فرستادند که از ابتدا مخالف برجام بوده است. یا حتی کسانی مثل آقای جلیلی از وی پشتیبانی می کردند که به چیزی به نام توافق برجام قائل نیســتند. همیــن 2روز پیش در خبرها داشــتیم که آقای منظور، رئیس ســازمان برنامه و بودجه گفته درآمدهای نفتی که طی هفت ماهــه در بودجه دیده بودیم طی هفت ماه همه در بودجه تحقق پیــدا نکرده و فقط 7۰ درصد آن تحقق یافته است. این اتفاق به این دلیل است که رقبای منطقه ای به راحتی نفت خود را می فروشــند.

به عنوان نمونه الان عراق در اوپک جای ایران را گرفته به نحوی که بعد از عربستان سعودی، عراق دومین صادر کننده نفت در اوپک است و رده ایران پایین تر رفته است. به دلیل اینکه عراق که همسایه ماست با شرکت های غربی کار می کند؛ تکنولوژی مدرن آورده و مخازن مشترک را بهره برداری می کند و امروز بالای ۴ میلیون و دویست هزار بشکه در روز نفت صادر می کند. در حالی که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران کمتر از یک و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کند. بنابر این کشورهای مختلف اکنون این نفت را می فروشــند و برای توسعه و پیشرفت خود تبدیل به ســرمایه گذاری های زیربنایــی می کنند؛ اما در خصوص ایران همان پولی که در بودجه جاری گذاشته نیز تحقق پیدا نمی کند و وقتی که تحقق پیدا نکرد دولت مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند، رشد نقدینگی اتفاق بیفتد و به دنبال آن افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی وپایین آمدن قدرت خرید مردم است.

لذا تصور می شــود که اقتصاد ایران درگیر سیاست به ویژه سیاســت خارجی اســت. تعامل با جامعه جهانی به نفع کشورمان است. اگر امروز شرکت های بزرگ و دارای تکنولوژی روز در بخش انرژی بیایند و در صنعت انرژی ما سرمایه گذاری کنند به نفع ما و به ضرر رقبای منطقه ای است. یعنی الان می توانیم خیلی بیشــتر از اینها نفت را صادر کنیم و پول آن را صرف تاسیســات زیربنایی مثل پالایشگاه ها، نیروگاه ها و بندرگاه ها کنیم و در زمینه زیربنایی یک ســرمایه گذاری مهم انجام دهیم. لذا همان طور که گفته شد مشکل در سیاست خارجی است.

منبع: آرمان ملی

545276