چگونه بهترین لوبیا را برای خورش قورمه سبزی انتخاب کنیم؟

بی‌دلیل نیست که خورش قورمه سبزی معروف و جهانی شده است. برای اینکه این خورش ایرانی را در حد اعلا درست کنید باید به نکات ظریفی دقت کنید و باید تمام تلاش خودتان را بکنید که حساب شده عمل کنید.

تصویر چگونه بهترین لوبیا را برای خورش قورمه سبزی انتخاب کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید فکرش را نمی‌کردید، ولی خانواده لوبیا‌ها بسیار متنوع است و اصول خاص خود را دارد که بهتر است قبل از اینکه برای لوبیای بی‌کیفیت هزینه کنید، به این اصول و قوانین اشراف داشته باشید تا دچار مشکل نشوید و از نتیجه نهایی که خورش قورمه سبزی است نهایت استفاده را ببرید.

در ابتدای کار شاید به نظرتان سخت و دشوار بیاید، ولی خبر خوش این است که با دانستن نکات لازم و با استفاده درست از تجربیات دیگر آشپز‌های باتجربه می‌توانید به بهترین شکل خورش قورمه سبزی ایرانی درست کنید که با ذایقه و سلیقه شما جور در بیاید. سوای از انتخاب سبزی‌ها با نسبت مناسب و دقیق و همچنین چاشنی خوشمزه، در خرید لوبیا هم باید دقت داشته باشید. تعجب نکنید! لوبیا به خورش قورمه سبزی لعاب می‌دهد.

همه آشپز‌های ایرانی دوست دارند خورش قورمه سبزی را خوش رنگ لعاب درست کنند؛ بنابراین برای اینکه بتوانید از این عنصر خوشمزه برای خوش رنگ و لعاب شدن خورش خود استفاده کنید باید انتخاب درستی داشته باشید. در این مقاله از بلاگ اکالا هر آن چیزی که برای خرید یک لوبیای مناسب قورمه سبزی نیاز است را به شما گوشزد می‌کنیم. پس به خوبی نکات زیر را به خاطر بسپارید و موقع خرید توجه ویژه داشته باشید.

خصوصیات لوبیای مناسب خورش قورمه سبزی

در حقیقت بسته به منطقه‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید، ممکن است روش خاصی برای تهیه خورش قورمه سبزی داشته باشید. برای مثال در تبریز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌کنند. در خوزستان رب بسیار اضافه می‌کنند که این احتمالا برای بقیه ایرانی‌ها تعجب برانگیز است. یا در شمال شنبلیله را به مقدار کم استفاده می‌کنند.

درست است که شنبلیله زیاد از حد باعث تلخی خورش قورمه سبزی می‌شود، ولی ساکنین شمال کشور هم خیلی کمتر از حد معمول از این سبزی استفاده می‌کنند؛ بنابراین بسته به رسوم خودتان می‌توانید خورش قورمه سبزی مخصوص خودتان را درست کنید و هیچ راه کاملا درستی وجود ندارد.

لوبیای قورمه سبزی

به یاد داشته باشید که این غذای برای شما و عزیزان شما پخته می‌شود. پس فارغ از همه این قوانین و نکاتی که تمامی هم ندارند، معیار اصلی خود را ذایقه و سلیقه خودتان در نظر بگیرید. زیرا این وعده می‌تواند وعده به یاد ماندنی برای شما باشد. به هر حال همه ما خاطره محوی را به خاطر می‌آوریم که خانه یکی از اقوام مهمان بوده‌ایم و با خورش قورمه سبزی اصیل و اعلا از ما پذایرایی شده است. این خورش چنان به یاد ماندنی بوده است که تا سال‌ها به اصطلاح مزه‌اش را زیر زبانمان حس کرده‌ایم و آن شب هم زبان زد خاص و عام شده است.

در نهایت ما پیشنهاد خود را به شما می‌دهیم و همه این پیشنهاد‌ها را از جنبه‌های متفاوت بررسی می‌کنیم. ولی تصمیم نهایی با خود شماست.

در مورد لوبیا هم همین نکات حاکم است. بسیاری از آشپز‌ها برای تهیه خورش قورمه سبزی از لوبیای قرمز استفاده می‌کنند. یا در شمال کشور این خورش را بدون حبوبات می‌پزند. در دومین حالت در شمال کشور، شنبلیله را حذف می‌کنند و با لوبیا چیتی خورش قورمه سبزی درست می‌کنند. در تهران یا از لوبیا چیتی استفاده می‌کنند یا لوبیای قرمز. ساکنین شهر تبریز سبزی‌ها را سرخ نمی‌کنند و از لوبیای چشم بلبلی استفاده می‌کنند. همچنین در خوزستان به خورش قورمه سبزی رب گوجه فرنگی بسیار اضافه می‌کنند.

شاید فکرش را نمی‌کردید، ولی خانواده لوبیا‌ها بسیار متنوع است و اصول خاص خود را دارد که بهتر است قبل از اینکه برای لوبیای بی‌کیفیت هزینه کنید، به این اصول و قوانین اشراف داشته باشید تا دچار مشکل نشوید و از نتیجه نهایی که خورش قورمه سبزی است نهایت استفاده را ببرید.

ویژگی‌های لوبیای مناسب خورش قورمه سبزی

در ادامه لوبیای با کیفیت را از چند جنبه متفاوت بررسی می‌کنیم. رنگ لوبیا، ظاهر لوبیا، تازه بودن لوبیا.

۱- رنگ لوبیا

اولین، بهترین و امن‌ترین راه برای تشخیص لوبیای باکیفیت بررسی رنگ آن است. لوبیا چیتی کرم رنگ است و رگه‌های قرمز و صورتی دارد. این ویژگی‌های بارز و مشخص لوبیا چیتی است. یک سری نشانه هم وجود دارد که می‌توانید با توجه به آن‌ها لوبیای بد را تشخیص دهید. برای مثال اگر دانه‌هایی را دیدید که تیره رنگ باشد و یا رگه‌های آن به جای اینکه صورتی و قرمز باشد، قرمز پررنگ و تیره بود. این‌ها نشانه‌های لوبیاچیتی بی‌کیفیت است.

۲- سایز لوبیا

دومین نشانه لوبیا چیتی کهنه بررسی سایز آن‌هاست. هر چقدر اندازه دانه‌های لوبیا کوچک‌تر باشد، لوبیا‌ها کهنه‌تر و بی‌کیفیت‌تر هستند.

۳- ظاهر لوبیا

سومین راه تشخیص لوبیا چیتی با کیفیت ظاهر کلی دانه‌های لوبیا است. لوبیا در حالت عادی باید پوست صاف و شفافی داشته باشد. اگر پوست لوبیا چروکیده و یا کرم خورده باشد پیشنهاد ما این است که از خرید آن صرف نظر کنید. مورد دیگر به تمیز بودن لوبیا برمی‌گردد. اگر لا به لای دانه‌های لوبیا خاک و سنگ زیادی مشاهده کردید احتمال اینکه آن لوبیا کهنه باشد بسیار زیاد خواهد بود.

۴- تازه بودن لوبیا

برای تشخیص تازه بودن لوبیا یک سری خصوصیات ظاهری وجود دارد که در موارد قبل تمام کمال آن‌ها را بررسی کردیم. ولی واضح‌ترین و ساده‌ترین راه این است که لوبیای بسته‌بندی خریداری کنید. مزیتی که لوبیای بسته‌بندی نسبت به لوبیای فله دارد این است که روی بسته‌بندی می‌توانید تاریخ تولید و انقضای محصول را ببینید و بعد با خیال راحت خرید خود را کامل کنید.

در این مطلب به رسم و رسوم متفاوت شهر‌های متفاوت کشور پرداختیم. حالا می‌دانیم که در شهر‌های متفاوت از لوبیا‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. ولی در عین حال بهترین انتخاب بین انواع اقسام لوبیا، لوبیا چیتی است. زیرا خورش قورمه سبزی را بسیار خوش رنگ و لعاب می‌کند.

در نهایت به نکاتی که باید در زمان خرید لوبیا چیتی در نظر بگیریم پرداختیم. دانستن این نکات ساده و دم دستی در خرید هوشمندانه‌تر به شما کمک شایانی می‌کنند.

منبع: اکالا

508793