این ۸ گیاه خانگی استرس را از بین می‌برد

همه ما می‌دانیم که گیاهان خواص مفید زیادی دارند اما آیا می‌دانستید برخی از گیاهان ممکن است به شما کمک کنند احساس آرامش بیشتری داشته باشید؟
تصویر این ۸ گیاه خانگی استرس را از بین می‌برد

به گزارش سایت خبری پرسون، گیاهان دارویی قرن‌هاست که در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین، جای تعجبی ندارد که برخی از گیاهان می‌توانند به تسکین استرس و آرامش کمک کنند. می‌توانید از برخی از گیاهان برای اتاق خواب خود استفاده کنید تا بهتر بخوابید و از برخی برای دفتر کار تا در اتاق نشیمن آرامش بیش تری ایجاد کنید.

گیاهانی که باعث آرامش می‌شوند

۱-گیاه مار یا سانسوریا (Sansevieria)

به گزارش فرارو به نقل از هومز اند گاردنز، برخلاف اکثر گیاهان که در طول روز اکسیژن آزاد می‌کنند گیاه مار در شب هنگام سرد شدن دما به دلیل فتوسنتز منحصر به فرد CAM* خود اکسیژن آزاد می‌کند. این سازگاری به گیاه مار کمک می‌کند تا در شرایط خشکی که به طور طبیعی رشد کند و عمدتا در سراسر آفریقا زنده بماند. هم چنین، این گیاه یکی از بهترین گیاهان داخلی برای تمیز کردن هوا می‌باشد. هیچ چیز به اندازه داشتن هوای تازه در اطراف تان باعث خواب بهتر نمی‌شود. نگهداری از این گیاه آسان است و در نور متوسط تا کم به خوبی صورت می‌گیرد و به حداقل آبیاری نیاز دارد. گیاه مار نه تنها در فهرست ناسا در مورد ۱۰ گیاه برتر تصفیه کننده هوا جای دارد بلکه یکی از معدود گیاهان آپارتمانی است که در شب دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می‌کند کاری که اکثر گیاهان خانگی صرفا در طول روز انجام می‌دهند.

گیاه مار هم چنین بسیار متنوع است و می‌تواند سطوح نور کمتری را در اتاق خواب تحمل کند. با این وجود، می‌تواند در نور روشن‌تر یا حتی آفتاب مستقیم در شرایط سازگاری به خوبی رشد کند. هم چنین آن گیاه آبدار است ویژگی‌ای که آن را نسبت به خشکی مقاوم می‌سازد. بنابراین، ممکن است فقط هر ۱۰ تا ۱۴ روز یک بار نیاز به آبیاری داشته باشد، اما بسته به میزان نور ارائه شده ممکن است این زمان تا سه هفته نیز افزایش یابد به خصوص اگر در معرض نور کم تری قرار داشته باشد. حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود، زیرا بسیار مستعد پوسیدگی ریشه است.

۲- اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل خواص آرامش بخش خود شناخته شده است. این گیاه دارویی را می‌توان در روغن‌های ضروری برای آرامش و ماسک‌های چشم برای کمک به خواب یافت.

این گیاه عطر متمایزی منتشر می‌شود. بنابراین، پرورش اسطوخودوس در جعبه گلدان یا بیرون از پنجره به آن گیاه اجازه می‌دهد تا عطر خود را پخش کند. در غیر این صورت دسته‌های خشک شده این گیاه معطر در یک گلدان یا کوزه سفید ساده زیبا به نظر می‌رسند و اتاق شما را با رایحه خواب آور خود پر می‌کنند. این گیاه چند ساله گل دار که به خاطر عطر آرام بخش و گل‌های ارغوانی اش شناخته می‌شود قادر است در باغ شما یا گلدان کاشته شود و در داخل خانه از آن لذت ببرید.

رایحه آن می‌تواند به کاهش استرس و کاهش بی قراری کمک کند. اگر گیاه اسطوخودوس را در داخل خانه به نمایش بگذارید در اتاق‌هایی که نور خورشید زیادی دریافت می‌کنند بهترین رشد را خواهد داشت. این گیاه به حدود هشت تا ده ساعت نور کامل خورشید نیاز دارد. هم چنین در خاک قلیایی و با زهکشی خوب رشد می‌کند تا آب بتواند به راحتی از آن عبور کند.

بوی اسطوخودوس از دیرباز با آرامش همراه بوده است. می‌توانید اسپری‌های خواب اسطوخودوس و روغن‌های ضروری را پیدا کنید که برای کمک به خواب طراحی شده اند، اما چرا یک گیاه واقعی را به اتاق خواب خود اضافه نکنید؟ اسطوخودوس ماندگاری طولانی دارد و به محض این که کنار تخت خود بروید عطر آرام بخش آن را استشمام خواهید کرد.

۳- گیاه صبح (Spathiphyllum)

گیاهان و حضور در طبیعت باعث آرامش می‌شوند بنابراین آوردن مقداری شاخ و برگ به اتاق شما به ایجاد یک واحه داخلی آرام کمک می‌کند. اسپاتی فیلوم یا گیاه صلح یک انتخاب عالی است. گیاه صبح نه تنها به دلیل خواص تصفیه کنندگی هوا و زیبایی لطیفی که دارد محبوب است بلکه در فنگ شویی تصور می‌شود که انرژی را هماهنگ کرده و احساس خوش بینی را تقویت می‌کند.

گیاه صبح در سطح عملی از نظر علمی (مورد تایید قرار گرفته توسط ناسا) برای حذف سمومی مانند بنزن و تری کلرواتیلن موجود در رنگ، لاک، چسب و الیاف مصنوعی دارای خاصیت هستند. این گیاه که بومی مناطق استوایی آفریقای جنوبی است به مرطوب شدن هوا و بهبود جریان هوا کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند بهتر نفس بکشید و راحت‌تر بخوابید. هم چنین گیاه صبح عطری آرام بخشی تولید می‌کند که مانند گیاه اسطوخودوس می‌تواند به تقویت آرامش کمک کند.

این گیاه که به راحتی قابل مراقبت است در نور و سایه غیرمستقیم رشد می‌کند. مطالعه هوای پاک ناسا در اواخر دهه ۱۹۸۰ نشان داد که گیاه صلح یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا است. این گیاه به فیلتر کردن سموم مضر کمک می‌کنند و سطح رطوبت را برای یک فضای خواب ایده آل حفظ می‌کنند. گیاه صبح گیاه جذابی است و می‌توان آن را در یک گلدان روی زمین یا یک سبد زیبا قرار داد.

۴- ارکیده شاپرکی (Phalaenopsis)

گفته می‌شود که ارکیده نماد عشق، زیبایی، پالایش و قدرت است. ما هم چنین آن گیاه را با فضا‌های آرام، به ویژه گیاهان با گلبرگ‌های سفید یا کم رنگ مرتبط می‌کنیم. این گیاه گرمسیری و زیبا با ماندگاری طولانی شکوفه‌های رنگارنگ و بزرگ با رنگ بنفش ایجاد می‌کند و همچنین حس آرامش را به هر فضایی که در آن است به ارمغان می‌آورد.

۵- گیاه یشم یا کراسولا (Crassula ovata)

این گیاه یکی دیگر از گیاهانی است که از فتوسنتز CAM برای تولید انرژی استفاده می‌کند. بنابراین، این گیاه قادر است در شب اکسیژن آزاد کند. این یکی دیگر از گیاهان عالی برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن است. این گیاه یک انتخاب عالی برای خواب راحت است. این گیاه در طول شب به سختی فعال است و اکسیژن آزاد می‌کند که ممکن است به خواب آرام کمک کند. این گیاه با برگ‌های سرسبز و به رنگ یشمی گیاهی است که به راحتی قابل مراقبت است. گیاه یشم خود را در جایی قرار دهید که نور روشن وجود دارد.

۶- آلوئه ورا

برگ‌های بلند این گیاه که به دلیل خواص درمانی آن محبوب است در شب نیز اکسیژن ازاد می‌کنند.

۷- درخت لاستیک متنوع (فیکوس) (Ficus teneke)

یکی از خویشاوندان درخت لاستیک معمولی (ficus elastica) یکی از بهترین درختان داخلی است. این نسخه رنگارنگ با برگ‌های چند رنگ برجسته اش جایگزین محبوبی است. این گیاه از نظر اندازه در ابعاد متفاوتی قرار دارد از گونه‌های کوچک گلدانی گرفته تا درختان کاملا رشد یافته داخلی. مانند هر گیاه دیگری اگر این گیاه برای یک اتاق خیلی بزرگ مورد استفاده قرار گیرد می‌توان آن را به اتاق دیگر انتقال داد. با این وجود، یک فیکوس کوچک به یک کمد یا قفسه زندگی می‌بخشد و فضایی از آرامش را ایجاد می‌کند.

این گیاه دارای برگ‌های صورتی، سبز و زرد چشمگیر است که به هر اتاقی رنگ و بعد می‌بخشد. این گیاه همچنین در جایگاه برتر فهرست گیاهان تصفیه کننده هوا از نظر ناسا قرار دارد که آن را به یک انتخاب عالی تبدیل کرده است.

۸- پوتوس طلایی (پیچک شیطان)

گیاه پوتوس به روش معمول فتوسنتز می‌کند. بنابراین، هیچ خاصیت تقویت کننده اکسیژن شبانه‌ای مانند سایر گیاهان ذکر شده در این فهرست ندارد. با این وجود، پوتوس‌های طلایی به راحتی و به سرعت رشد می‌کنند. بنابراین، با داشتن یک جفت از این گیاه در اتاق تان می‌توانید فضایی آرامش بخش را ایجاد کنید. گیاه پوتوس با مراقبت آسان هر فضایی را سرسبزتر نشان می‌دهد. چنین ظاهری باعث می‌شود که این گیاه به کاهش خستگی ذهنی و استرس مان کمک کرده و آرامش را افزایش دهد و به دنبال آن به خواب راحت‌تر کمک کند.

کدام گیاه برای اضطراب بهتر است؟

اسطوخودوس برای اضطراب بهترین است. آن را در باغ خود قرار داده یا در گلدان کاشته و به اتاق‌های روشن داخل خانه بیاورید.

منبع: فرارو

508726