با نیمه تمام ماندن یک پروژه عظیم موزه‌ای صورت گرفت؛

ورود بنیاد مستضعفان برای تکمیل موزه فرش تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی از ورود موسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان به پروژه تکمیل موزه فرش خبر داد و گفت: این موسسه فرش‌های نفیس زیادی دارد که می‌تواند در اختیار موزه قرار گیرد.
تصویر ورود بنیاد مستضعفان برای تکمیل موزه فرش تبریز

به گزارش سایت خبری پرسون، شهر تبریز یکی از شهرهایی است که موزه‌های زیادی دارد اما فرش تبریز که شهرت جهانی کسب کرده و خیلی‌ها این شهر را با فرش و بازار فرش آن می‌شناسند هنوز یک موزه درخور توجه ندارد. همین موضوع موجب شد تا در دهه ۸۰ مسئولان استان به فکر ایجاد یک موزه برای فرش بیفتند سال‌ها طول کشید تا ساخت این موزه به مرحله کلنگ زنی رسید اما حالا با گذشت ۱۴ سال هنوز این موزه تکمیل نشده است.

۱۷ تیر سال ۸۸ با تصمیم مسئولان کشور برای ساخت موزه فرش در سطح ملی، کلنگ موزه در شهر تبریز به زمین خورد. در مراسم کلنگ زنی این موزه نمایندگان مجلس، شهردار و مسئولان وقت استان آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند.

همان موقع تراب محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان گفته بود: برنامه ریزی و تهیه طرح مناسب برای این موزه با برنامه‌های دقیق کارشناسی انجام گرفته است و تفکیک موزه به دو بخش اداری و نمایشگاهی و احداث سالن‌های مختلف برای ارائه دست بافته‌ها و آثار مرتبط با فرش، برای تخصصی شدن و افزایش بهره مندی بازدیدکنندگان لحاظ شده است. این موزه قرار بود در ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و زیر بنای ده هزار متر مربعی در چهار طبقه ساخته شود تا به بررسی مسائل حوزه فرش بپردازد.

اما سال‌ها گذشت و روند ساخت این موزه کند بود. به حدی که صدای برخی از مسئولان نیز درآمد ولی متولیان هر بار در پاسخ می‌گفتند که در حال انجام کار هستند یا آن را در اولویت قرار می‌دهند. مانند محمد رضا کارگر مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی وقت که گفت اولویت ما در سال ۹۴ در دستور کار قرار دادن موزه‌های رها شده مانند موزه فرش تبریز است. برخی از این موزه‌ها فقط خاک برداری شده اند.

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت گفته بود: موزه فرش تبریز را باید حداکثر تا هفته دولت سال آینده (۹۵) آماده کنیمحتی زمانی که تبریز در سال ۹۴ به عنوان شهر جهانی فرش معرفی شد، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت تاکید کرد: موزه فرش تبریز را باید حداکثر تا هفته دولت سال آینده (۹۵) آماده کنیم.

آجر روی آجر قرار دادن برای ساخت موزه فرش به ندرت انجام می‌گرفت تا اینکه دیوان محاسبات به این پروژه ورود پیدا کرد. سال گذشته محمدرضا کردلو مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان شرقی از بررسی پروژه توسط دیوان با هدف تحقق سیاست محوری کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات و مقابله با ترک فعل‌ها خبر داد و از تعطیلی پنج ساله این پروژه اظهار تأسف کرد.

همین تعطیلی چند ساله موجب شده است تا هزار میلیارد ریال بودجه برای تکمیل آن نیاز باشد. این درحالی است که اگر چند سال پیش این پروژه تمام می‌شد نیازی به این همه بودجه نبود. این موزه که به دلیل اختلافات کارفرما با پیمانکار و ناهماهنگی مهندس مشاور طراح بیش از شش سال است که به رغم قرار گرفتن در بافت تاریخی مشرف به مسجد کبود، رها شده، این بار باز هم برای تکمیل آن وعده جدیدی داده شده است.

در سال ۱۴۰۳ شاهد تکمیل موزه خواهیم بود

حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان با توجه به راکد بودن پروژه موزه فرش تبریز گفته بود: این پروژه برخی مشکلات حقوقی و اعتباری دارد که خوشبختانه مشکلات حقوقی حل شده و مشکلات اعتباری هم از اعتبارات سفر ریاست جمهوری دیده شده است. امیدواریم اعتبارات تخصیص می‌یابد، براساس برنامه ریزی های انجام شده پروژه موزه فرش تبریز دوباره فعال خواهد شد.

سال گذشته مرتضی ادیب زاده سرپرست اداره‌کل موزه‌های کشور در بازدیدش از موزه‌های تبریز از تکمیل موزه فرش تا سال ۱۴۰۳ خبر داده و گفته بود: در راستای تکمیل این پروژه اعتبار لازم از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ این وزارت تأمین خواهد شد تا طی دو سال آینده شاهد راه‌اندازی این موزه ارزشمند با همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، بازار فرش تبریز و تهران، خیرین و مجموعه‌داران باشیم.

ولی این بار حمزه زاده حرف دیگری می‌زند و می‌گوید که قرار است پروژه موزه به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای تکمیل داده شود. او معتقد است که این موزه تا ۷۰ درصد پیش رفته است و از اینجا به بعد به بنیاد برای تکمیل سپرده خواهد شد. الان این موزه در حال نازک کاری است و سالن‌ها ساخته شده است. ما با بنیاد مشارکت می‌کنیم تفاهمی برای تکمیل و تجهیز موزه امضا خواهد شد این بنیاد فرش‌های ارزشمندی دارد که می‌تواند به تکمیل این موزه کمک کند.

در زمانی که قرار بود این موزه شکل بگیرد کسی به این فکر نکرده بود که فرش‌های فاخری که قرار است در موزه به نمایش گذاشته شود از کجا تأمین خواهد شد حتی اگر این موزه ۷۰ درصد نیز پیش رفته باشد که بعید به نظر می‌رسد، بازهم هزینه و زمان زیادی برای تکمیل و تجهیز نیاز دارد حتی با کمک بنیاد مستضعفان.

منبع: مهر

508653