آمارها مسائل اصلی را به حاشیه نبرد

مشکل اینجاست که اصل مساله را رها کرده ایم و به دنبال این آمده ایم که با عدد و رقم فکر کنیم کار خوبی انجام می دهیم. گویی دولت اولویت های خود را فراموش کرده است. البته این گفته بدان معنا نیست که بگوییم توسعه اقتصادی خوب است یا خوب نیست.
تصویر آمارها مسائل اصلی را به حاشیه نبرد

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: صحبت های بسیاری در خصوص آمارهای ارائه شده از سوی دولت مطرح می شود که هر کدام در جای خود قابل تامل است. اما اگر این آمار درست باشد و حتی آن را ضرب در دو کنیم؛ یعنی اگر آنطور که اعلام شده رشد اقتصادی ۴ درصد، ۸ درصد بود و واقعی هم بود باز هم گفته می شد که دولت عملکرد خوبی ندارد.

مشکل اینجاست که اصل مساله را رها کرده ایم و به دنبال این آمده ایم که با عدد و رقم فکر کنیم کار خوبی انجام می دهیم. گویی دولت اولویت های خود را فراموش کرده است. البته این گفته بدان معنا نیست که بگوییم توسعه اقتصادی خوب است یا خوب نیست.

فرض کنیم اگر می گوییم افزایش تولید ناخالص ملی معنی آن به هر صورت درست نیست بلکه باید بگوییم افزایش تولید ناخالص ملی ثروت افزا؛ چون خیلی چیزها وجود دارد که در آمار تولید ناخالص ملی می آید، اما در شرایط فعلی ازدیاد آن باعث پس رفتن کشور می شود. به طور مثال اگر برای کشاورزی از آب چاه استفاده می کنیم چون آب چاه های ما در حال از بین رفتن است و زمین ها نشست می کند آمارش در رشد اقتصادی می آید. در حالی که اصل عمل غلط است. یا مثال هر قدر که نفت بفروشیم و واردات داشته باشیم این در آمارها می آید اما اصل کار غلط است. چرا که افزایش تولید ملی ثروت افزا مهم است.

هر چند همان طور که گفته شده گویی مسائل اصلی کشور از طرف دولت و مجلس فراموش شده و آن مساله اصلی نیز به خطر افتادن زیستگاه کشور است. حال دعوا کنیم که آمار واقعی ۴ درصد است یا ۳ درصد اولا از این دعوا چیزی در نخواهد آمد؛ ثانیا وقتی اوضاع اجتماعی را می بینیم آمار دیگر جواب نمی دهد. آن وقت نشان می دهد که اگر آن آمار از نظر عدد و رقم محاسبه درست باشد به دلیل اینکه تاثیر مثبتی در سطح جامعه نگذاشته یا محرومیت زدایی نکرده و عدالت را برقرار نکرده بنابراین ارزش ندارد. لذا توسل به عدد، رقم و آمار در هر دولتی هست ولی همین طور عقب می رویم و مسائل اصلی را فراموش می کنیم.

اگر آمار دولت منفی بود، اما از تخریب سرزمینی کشور جلوگیری می کرد آن زمان بهتر می توانست عملکرد خود را به صورت آمار درآورده و ارائه کند. بنابر این به نظر می رسد این دعواهای بر سر آمارهای دولت بیشتر دعواهای حیدری- نعمتی است و چیزی از درون آن بیرون نخواهد آمد و حتی اگر درست هم بوده باشد به نفع کشور انجام نشده است.

امروز باید کشور را از وضعیت زیستی و اقتصادی فعلی نجات دهیم. حل مشکلات اقتصادی اولویت کشور است اما اینکه با ظاهر قضیه مقداری رنگ و روغن به مشکلات اقتصادی بزنند ولی اصل کشور به خطر بیفتد درست نیست. آقای قالیباف رئیس مجلس اخیرا گفته که باید تصمیمات سخت و سنگین بگیریم. بفرمایند این تصمیمات سخت و سنگین چیست و از جایگاه قانون گذاری مجلس آن را به دولت ابلاغ کنند که دولت همان کارها را انجام دهد.

نکته مهم این است که ابتدا این تصمیمات سخت و سنگین تعریف و مشخص شود. چرا که ممکن است از دیدگاه آقای قالیباف این تصمیمات سخت یک سری چیزها باشد و از دیدگاه دیگران مسائلی دیگر را در برگیرد.

منبع: آرمان ملی

508070