از فرصت ها استفاده شود

آمریکایی ها در برابر هرگونه لغو تحریم ها به دنبال انعقاد یک قرارداد جامع هستند که این قرارداد شامل مسائل موشکی و آزادی زندانیان و حضور منطقه ای ایران می شد. همان طور که آقای صالحی اعلام کردند ایران باید در موضع قدرت مذاکره کند و اکنون نیز ایران در اوج قدرت قرار دارد چه بهتر که به صورت قدرتمندان با غرب به مذاکره بپردازد.
تصویر از فرصت ها استفاده شود

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سخنانی در ارتباط با ایران و بازگشت به برجام اعلام کرده که به نوعی می توان آن را میانه دانست. سخنان بلینکن نشان می دهد که اختلافات بر سر احیای برجام حتی درون حزب دموکرات هم زیاد است و شاید در دستگاه سیاست خارجه آمریکا هم نتوانسته اند تصمیم جدیدی در ارتباط با ایران هسته ای اتخاذ کنند و به نوعی توافق با ایران در حال حاضر از منظر آمریکایی ها در شرایط تعلیق قرار دارد.

به نظر تا این لحظه بازگشت به برجام به مرحله ای نرسیده است که وارد فاز مذاکره در این ارتباط شوند. از سوی دیگر برخی در ایران البته انجام هرگونه مذاکره در ارتباط با پرونده هسته ای را غلط می دانند و هنوز هم این افراد بر مواضع خود تاکید دارند و برخی از این افراد هم اکنون در قدرت قرار گرفته و تصمیماتی در ارتباط با پرونده هسته ای می گیرند و مشخص نیست چرا باید افرادی که روزگاری مخالف برجام بودند اکنون در این زمینه تصمیم بگیرند.

هر چند دولت جایگاه مطلقی در حل مساله هسته ای ندارد اما فشارها بر دولت رئیسی در ارتباط با مذاکرات افزایش یافته است و اگر روزی احتمال انجام مذاکرات قوت بگیرد، بعید نیست دولت نیز زیر آماج حملات مخالفان توافق هسته ای همانند روحانی قرار گیرد. از سوی دیگر ایران تلاش دارد زمینه های گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات آینده را فراهم آورد. آمریکایی ها البته در گذشته اعلام کرده بودند که حاضر به برداشتن تحریم های هسته ای هستند اما تهران خواستار حذف تمامی تحریم ها شد و با ایالات متحده به توافق نرسیدند و بین خواسته ایران و آمریکا ناترازی به وجود آمد.

ایران خواستار حذف سپاه از لیست تروریستی بود و آمریکا این مورد را بدون ارتباط با برجام می دانست. از سوی دیگر آمریکایی ها به دنبال قرارداد موقت بودند که بعد از مخالفت تهران عملا این نوع از توافق هم از دستور خارج شد اما اگر ایران در برابر آزادی زندانیان آمریکایی دلارهای خود را در سایر کشورها به دست می آورد و همچنین در برابر افزایش فروش نفت از میزان ذخایر غنی سازی شده خود می کاست، در این صورت فضا در آینده برای احیای برجام فراهم می شد. یک توافق ولو موقت می توانست شرایطی را ایجاد کند که دریچه های مذاکرات بسته نشود و بعدها که بایدن دوباره در آمریکا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، به سمت اجرای کامل توافق وین گام برمی داشتیم.

آمریکایی ها در برابر هرگونه لغو تحریم ها به دنبال انعقاد یک قرارداد جامع هستند که این قرارداد شامل مسائل موشکی و آزادی زندانیان و حضور منطقه ای ایران می شد. همان طور که آقای صالحی اعلام کردند ایران باید در موضع قدرت مذاکره کند و اکنون نیز ایران در اوج قدرت قرار دارد چه بهتر که به صورت قدرتمندان با غرب به مذاکره بپردازد. با این وجود هنوز به موقعیتی نرسیده ام که بتوانیم مسائل و مشکلات خود را با غربی ها حل و فصل کنیم و تا زمانی که این تمایل به صورت دو طرفه ایجاد نشود شاهد احیای برجام و حتی بهبود فضای بین المللی به نفع ایران نخواهیم بود.

منبع: آرمان ملی

504618