طرز تهیه موساکا؛ غذایی یونانی که جهان را تسخیر کرد

موساکا نوعی غذای مشهور یونانی است که ریشه عربی دارد اما مورخان پیشینه این غذا را کشورهای امپراتوری سابق عثمانی می‌دانند.
تصویر طرز تهیه موساکا؛ غذایی یونانی که جهان را تسخیر کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، موساکا یکی از غذاهای مشهور بین‌المللی است که با بادمجان یا سیب‌زمینی درست می‌شود و معمولا دارای گوشت چرخ‌کرده است.

این غذا ترکیبی از گوشت گوسفند پخته شده با بادمجان است که با یک لایه ضخیم سس بشامل (سفید) به‌طور کامل پوشانده می‌شود تا روی آن ترد و طلایی شود. می‌توان این غذا را با مواد دیگری مثل گوشت گاو و سبزیجاتی مانند کدو و سیب زمینی نیز آماده کرد.

امروزه موساکو یکی از غذاهای محبوب کشور یونان است. هر چند اعراب موساکا را غذایی یونانی می‌دانند، مردم یونان عقیده دارند موساکا هنگامی که اعراب بادمجان را به کشورهای دیگر صادر می‌کردند، به یونان آمده است. موساکو همچنین در ترکیه هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

مواد لازم برای تهیه موساکا بادمجان و سیب زمینی

  • سیب زمینی ۳ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • بادمجان ۳ عدد
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • پنیر موزارلا یا پارمزان به مقدار دلخواه
  • رب پوجه فرنگی ۱ قاشق مربا خوری
  • پودر سوخاری ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • پاپریکا نوک قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
  • مواد لازم برای سس بشامل
  • آرد ۱/۳ پیمانه
  • شیر ۱.۲ پیمانه
  • کره ۱/۳ پیمانه
  • نمک به مقدار دلخواه
  • فلفل سیاخ نصف قاشق چای هخوری

طرز تهیه موساکا بادمجان مجلسی و اصل یونانی

مرحله اول

طرز تهیه موساکا بادمجان خوشمزه رو با شستن بادمجان ها شروع کرده و در ادامه اون‌ها رو به صورت حلقه‌ای و با قطر متوسط، خورد کنید و داخل ظزف مناسب گداشته و روشون نمک بریزید و اجازه بدید حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه استراحت کنه.

نکته: ریختن نمک روی بادمجان باعث میشه که تلخی بادمجان گرفته بشه.

مرحله دوم

این مرحله باید بدونید که اگه قراره گوشت سالم رو چرخ کنید، تا زمان استراحت بادمجان ها این کار رو انجام داده یا اگه از گوشت چرخ کرده استفاده میکنید اون رو آماده کنار بزارید که بریم سراغ پیاز.

مرحله سوم

نحوه آماده سازی موساکا بادمجان رو با شستن و پوست کندن پیاز ادامه بدید و سپس به صورت نگینی ریز خورد کرده و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و داخلش روغن بریزید که داغ بشه و در آخر پیاز رو اضافه کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز رو تفت بدید تا سبک بشه اما قبل از طلایی شدن پیاز، گوشت چرخ کرده رو اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا اگه بافت گوشت به هم چسبیده، باز بشه و به خوبی با پیاز مخلوط بشه و گوشت تغییر رنگ بده.

مرحله پنجم

ادامه پخت مواد اولیه موساکا بادمجان رو با اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و پاپریکا به گوشت ادامه بدید و مواد رو هم بزنید و همزمان با آب انداختن گوشت، مواد رو به کنار تابه منتقل کنبد و تو قسمت خالی رب گوجه رو بریزید.

مرحله ششم

رب گوجه رو به خوبی هم بزنید تا بوی خامی اون گرفته بشه و رنگ باز کنه و در ادامه با گوشت چرخ کرده مخلوط کرده و به خوبی مواد رو با هم ترکیب کنید تا یکدست بشن، و سپس یه ته لیوان آب به مواد اضافه کنید و درب تابه رو ببندید تا زمانی که آب داخل تابه کشیده یشه.

مرحله هفتم

طرز درست کردن موساکا بادمجان رو با پوست گرفتن سیب زمینی ادامه داده و سپس به خوبی بشویید و به صورت حلقه حلقه و با قطر کم خورد کرده و یه تابه مناسب به همراه یه مقدار روغن روی حرارت متوسط بزارید.

مرحله هشتم

روغن که داغ شد سیب زمینی‌های حلقه شده رو داخل تابه چیده و به خوبی هر دو طرفشون رو سرخ کنید. در ادامه باید به سراغ ماده اصلی موساکا، یعنی بادمجان رفته و اون‌ها رو، به خوبی بشویید تا نمکشون پاک بشه و شوری بادمجان از بین بره.

انواع موساکا در کشورهای مختلف

ریشه انگلیسی موساکا از کلمه یونانی Μουσακάς است که این نام هم از زبان عربی و واژه «مسقعه» به معنی خنک گرفته شده است. در ترکیه موساکا را به سبک کاسرول تهیه و آن را به صورت گرم مصرف می‌کنند. در بالکان موساکا را لایه لایه می‌پزند و به صورت گرم سرو می‌شود. به طور کلی موساکا در نقاط مختلف جهان با لایه‌ای ضخیم از سس بشامل تهیه می‌شود.

اما در نسخه یونانی موساکا، ابتدا بادمجان‌ها را سرخ و با مخلوطی از گوشت گوسفند، پیاز، سس گوجه و چاشنی‌ها ترکیب می‌کنند. قبل از پخت معمولا کمی سس سفید و پنیر رنده شده روی گوشت و سبزیجات می‌ریزند.

برخی چند عدد سیب زمینی نیز برای لایه‌های زیرین استفاده می‌کنند و یا می‌توان از کدو به جای بادمجان استفاده کرد. موساکای عربی اما بدون گوشت طبخ می‌شود و از بادمجان، گوجه، نخود فرنگی و پیاز تشکیل شده است. در سال 1920 سرآشپز یونانی متولد فلسطین به نام نیکاس سلمنت که به مدرنیزه کردن غذاهای یونانی مشهور است، تصمیم گرفت تا غذاهای یونانی را از هرگونه تاثیر کشور ترکیه پاک کند.

او سس بشامل فرانسوی را برای مدرنیزه کردن به این غذا اضافه کرده است؛ بنابراین موساکایی که ما امروزه می‌شناسیم، یک نسخه اروپایی مدرن با تاریخچه عربی است که از طریق ترکیه به یونان معرفی شده است.

موساکای ترکی به صورت لایه لایه نیست و به جای آن با بادمجان تفت داده شده، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، پیاز و گوشت چرخ‌کرده آماده می‌شود. در ترکیبه موساکا را معمولا با پلو یا جاجیق می‌خورند.

در آلبانی، بلغارستان، بوسنی، کرواسی، مقدونیه، رومانی، اسلوونی و صربستان به جای بادمجان از سیب‌زمینی و گوشت استفاده می‌شود و لایه رویی نیز معمولاً شیر و ماست با مخلوطی از تخم‌مرغ خام است و گاهی‌اوقات چند قاشق آرد به آن اضافه می‌کنند.

موساکای سه لایه‌ از گوشت تهیه می‌شود و لایه میانی آن دارای برش‌های گوجه‌فرنگی است و لایه بالایی معمولاً با نوعی سس بشامل پوشانده می‌شود. هر لایه به تنهایی پخته می‌شود و بعد روی هم قرار می‌گیرد و تا زمان طلایی رنگ شدن لایه بالایی این پخت ادامه دارد.

در رومانی معمولاً موساکا با سیب‌زمینی، یا بادمجان و کلم درست می‌شود. لایه پایینی سبزیجات، لایه بعدی گوشت و لایه آخر سبزیجات است.

گاهی برای لایه رویی از خرده‌های نان و گاه از تکه‌های سیب‌زمینی و پنیر خرد شده ‌استفاده می‌شود و درنهایت ظرف با سس گوجه‌فرنگی پر می‌شود. در پخت موساکای ویژه گیاه‌خواران به جای گوشت از قارچ یا مخلوط پیاز سرخ شده و برنج استفاده می‌شود.

در کشور سوریه موساکا غذایی است که با گوجه‌فرنگی و بادمجان پخته می‌شود و معمولاً سرد است و به عنوان مزه سرو می‌شود. در لبنان موادی مانند بادمجان، گوجه‌فرنگی و نخود اجزای اصلی موساکا هستند و اغلب به صورت گرم سرو می‌شوند و در مصر موساکا متشکل از لایه‌های سرخ شده بادمجان است که در سس گوجه‌فرنگی غوطه‌ور است و بعد از آن پخته می‌شود که معمولاً قبل از پختن لایه‌ای از گوشت چرخ‌شده گاو نیز به آن اضافه می‌کنند.

486834