جابری انصاری، معاون سابق وزیر خارجه:

ادعای حذف بحث جزایر سه گانه از سند اجلاس جده، خبرسازی ست / این تحریف‌ها خدمتی به منافع ملی نیست

جابری انصاری، معاون سابق وزیر خارجه در واکنش به انتشار خبری مبنی بر حذف جزایر سه‌گانه ایرانی از بیانیه اتحادیه عرب نوشت که  تحریف‌ است و خدمتی به منافع ملی نمی کند.
تصویر ادعای حذف بحث جزایر سه گانه از سند اجلاس جده، خبرسازی ست / این تحریف‌ها خدمتی به منافع ملی نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، جابری انصاری، معاون سابق وزیر خارجه در واکنش به انتشار خبری مبنی بر حذف جزایر سه‌گانه ایرانی از بیانیه اتحادیه عرب نوشت که‏ خبر حذف موضوع جزایر ایرانی و مسائل مربوط به ایران از سند پایانی نشست‌جده، اگر نگوییم تحریف واقعیت و خبرسازی است، حداقل، خبری غیر دقیق و بازگو کننده بخشی از واقعیت است. متأسفانه وضعیت بخش مهمی از اخبار رسانه‌های مجازی و حقیقی ما و تحلیل‌های مبتنی بر این اخبار از همین گونه است.

انصاری در رشته توئیتی نوشت: با پایان نشست سران عرب در جده، برخی رسانه ها مدعی شدند در سند پایانی نشست نامی از ایران و جزایر سه گانه نیامده است. واقعیت اما متفاوت است. مطابق روال معمول این نشست ها، از نشست جده دو سند صادر شد: اعلامیه جده (اعلان جدة) و مصوبات اجلاس (قرارات القمّة).

‏سند اول، کوتاه تر و در ۵ صفحه و ۱۲ بند تهیه شده و موضوع جزایر ایرانی در آن نیامده است. سند دوم، بلند تر و در ۱۱۰ صفحه و ۳۳ عنوان، تنظیم شده و با جزئیات از مسائلی چون نقض حاکمیت عراق و مداخله ترکیه در امور عربی، جزایر ایرانی و "مداخله ایران در امور کشورهای عربی" سخن گفته است.

‏خبر حذف موضوع جزایر ایرانی و مسائل مربوط به ایران از سند پایانی نشست‌جده، اگر نگوییم تحریف واقعیت و خبرسازی است، حداقل، خبری غیر دقیق و بازگو کننده بخشی از واقعیت است. متأسفانه وضعیت بخش مهمی از اخبار رسانه های مجازی و حقیقی ما و تحلیل های مبتنی بر این اخبار از همین گونه است.

‏۴. با انتشار خبری غیر دقیق یا نادرست، فضیلت ها یا رذیلت هایی برای خود و رقبای خود می سازیم و بر اساس آن تحلیل می کنیم در حالی که اصل موضوع، ناشی از یک اشتباهِ دانسته یا ندانسته است. کاری که هیچ خدمتی به اهداف ملی ایران نمی کند، و تنها مرجعیت رسانه های ایرانی را زیر سئوال می برد.

‏۵. سند مصوبات نشست سران عرب در جده که به موضوع جزایر ایرانی و به اصطلاح "مداخله ایران در امور کشورهای عربی" به ترتیب در صفحات ۷۱ تا ۷۳ و ۷۴ تا ۷۷، با جزئیات بسیار در ۱۳ و ۲۳ بند (مجموعا ۳۶ بند) پرداخته.

منبع: انتخاب

486370