اشتباه راهبردی روسیه

بــه نظــر می رسد که تاکید روســیه بــر حاکمیت کشــورهای عربی بر جزایر ۳ گانه یک اشــتباه استراتژیک از سوی مسکو است که باید سیاست های خود را نسبت بــه ایــران تعدیل کنــد و بیــن ایــران و کشــورهای کوچک حوزه خلیج فارس یکی را انتخاب کنــد.
تصویر اشتباه راهبردی روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: تکرار ترجیع بند ملال آور و کسل کننده مربوط به جزایر ۳ گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس خیلی تاثیری درشرایط جغرافیایی و سیاسی ایران ایجاد نمی کند. با توجه به اینکه اساسا موضوع جزایر ۳گانه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و تمام اسناد نشان می دهد که این ۳جزیره متعلق به ایران اســت هیچ قدرتی نمی توانــد در خصوص مالکیت ایران بر این ۳ جزیره تردیدی ایجاد کند. امــا حضور روسیه در کنار کشورهای عرب حــوزه خلیج فارس و تا کید بر حا کمیت برخی کشورهای عربی بر این ۳ جزیره از سوی روسیه یک اقدام اشتباهی است کــه از طرف مسکو صورت گرفته است.

با توجــه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در همراهی با سیاست های روسیه در طول سال های گذشته هزینه های سیاسی سنگینی متحمل شده با این حال ایران خود را شریک استراتژیک روسیه می داند و به هر حال روسیه در طول سال های گذشته هم مخصوصا در جنگ اوکراین با بحران هــای داخلی، منطقه ای و بین المللی مواجه شده است. جمهوری اسلامی ایــران نیــز هرگز فضای مناسبات خــود را تحت تاثیــر جنگ اوکراین قــرار نداد. اما روسیه اشتباه کاملا راهبردی مرتکب شد و در رابطه با حا کمیت ایران بر ۳ جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همنوایی کرد و این نشان می دهد که روسیه سیاست شفافی در منطقه ندارد و در بزنگاه های حوادث دوستان صمیمی و اســتراتژیک خود را تنها می گذارد.

البته کشورهای حوزه خلیج فارس بــه صورت تاکتیکی با روسیه رفتار می کنند و از آنجا که این ۶ کشور حوزه خلیج فارس تابعی از اراده و سیاست های آمریکا هســتند تحت هیچ شــرایطی از چتر حمایتی آمریکا خــارج نخواهند شد و هدفشان این است کــه روسیه را از ایران جــدا کنند و در آینده نیز روسـیه را تنها بگذارند. اما بــا توجه به اینکه روســیه نیازمنــد همراهــی ایــران اســت بــه عنــوان اینکه ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار اســت باید شرایط منطقه را درک کــرده و روابــط و مناســبات خــود با ایــران را فدای برخی کشــورهای ضعیف حــوزه خلیج فارس کــه جایگاه و شأنی در مناسبات بین المللی ندارند نکند. به همین دلیــل بــه نظــر می رسد که تاکید روســیه بــر حاکمیت کشــورهای عربی بر جزایر ۳ گانه یک اشــتباه استراتژیک از سوی مسکو است که باید سیاست های خود را نسبت بــه ایــران تعدیل کنــد و بیــن ایــران و کشــورهای کوچک حوزه خلیج فارس یکی را انتخاب کنــد. ایران هم در این خصوص دوســتان و همپیمانان دیگری دارد و می تواند به سادگی از روسیه جدا بشود. روســیه هم بایدگام های خود را در آینده نسبت به ایران تع دیل کند و در غیر این صورت آسیب های جدی خواهد دید.

منبع: آرمان ملی

573238