تجار ایران و سوریه با یکدیگر تعامل داشته باشند

کاردار سفارت ایران در سوریه گفت: تجار ایران و سوریه در بخش خصوصی آشنایی کامل با یکدیگر ندارند، در حالی که لازم است مرتب با یکدیگر گفتگو کنند و در تماس باشند.

تصویر تجار ایران و سوریه با یکدیگر تعامل داشته باشند

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا آیتی کاردار سفارت کشورمان در جمهوری عربی سوریه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سفر رئیس‌جمهور به دمشق و امضای تفاهم نامه‌های اقتصادی و ۱۵ سند همکاری در جهت بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی دوران بازسازی سوریه، در تشریح مهمترین بندهای توافق در جریان امضای ۱۵ سند همکاری دوجانبه، گفت: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به دمشق یکی از نقاط مهم روابط ایران و سوریه به ویژه بعد از جنگ خانمان‌سوز و در مرحله پساداعش در این کشور است. روابط سیاسی و دفاعی دو کشور ممتاز و مثال زدنی است، اما در بعد اقتصادی و حتی فرهنگی به اقدامات زیادی بین دو کشور نیاز داریم که باید انجام شوند.

وی با تاکید بر اینکه روابط تجاری میان دو کشور حجم پایینی دارد، بیان کرد: زیرساخت‌های تجاری بین ایران و سوریه از جمله بانک بیمه ترانزیت و حمل و نقل آماده نیست؛ تجار دو کشور در بخش خصوصی آشنایی کاملی با یکدیگر ندارند در حالی که لازم است مرتب با یکدیگر گفتگو کنند، در تماس باشند و به یک زبان و درک مشترک تجاری برسند.

دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: چنین سفری از سوی مقام عالی کشورمان، در سیزده سال اخیر بی‌سابقه بوده است؛ قطعاً لازم بود در این سطح تحرکی انجام شود تا بخش‌های زیرمجموعه، مسیر درست روابط به ویژه در ابعاد اقتصادی را بازتعریف کنند.

ضرورت تقویت تعاملات فرهنگی ایران و سوریه

آیتی درباره اقدامات بخش فرهنگی عنوان کرد: اینکه ملت‌های دو کشور به خوبی با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا نباشند و صرفاً زائر ایرانی به سوریه برود و سوری‌ها نیز سفرهای کمی به ایران داشته باشند، باعث کندی در بخش اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به حمایت‌های ایران از ملت سوریه در جنگ اخیر، اظهار کرد: اکنون فرصت مناسبی است که سوری‌ها بیشتر با ایران آشنا شوند همچنانکه همواره در قلب و زبان آنان نام مدافعان حرم و شهید سلیمانی جاری است.

کاردار سفارت ایران در سوریه یادآور شد: جمهوری اسلامی در سوریه ظرفیت‌های بالایی به لحاظ نرم‌افزاری دارد و مردم این کشور ایران را دوست دارند اما باید زمینه سفرهای دائم آنان به ایران فراهم شود تا در بخش‌های اقتصادی و دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی و صنایع و پزشکی و… کشورمان را بشناسند.

دست برتر دمشق در برابر تل‌آویو

آیتی با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس‌جمهور به سوریه حدود ۱۵ سند همکاری دوجانبه به امضا رسید، بیان کرد: چند سند دیگر هم جای امضا دارد که امید است با ادامه این مسیر و اجرای آنها، دو کشور از منافع این همکاری بهره‌مند شوند.

وی درباره تحولات تازه در منطقه، تصریح کرد: اتفاقات به نفع سوریه در حال رقم خوردن است؛ با عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اتحادیه عرب با دمشق، اکنون سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی دست برتر را دارد. سوریه خصوصیات راهبردی دارد که کشورهای منطقه نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند و همزمان خطر دخالت از سوی نیروهای فرامنطقه‌ای نیز وجود دارد.

رقابت بالای کشورهای منطقه برای بازسازی سوریه

دیپلمات کشورمان با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در بازسازی سوریه خاطرنشان کرد: بشار اسد همواره گفته سوریه در مرحله بازسازی و پساجنگ، به دوستان خود که در زمان ناامنی و درگیری از این کشور حمایت کرده‌اند اولویت می‌دهد.

آیتی در پایان عنوان کرد: اکنون این دروازه برای ایرانی‌ها باز شده و شرکت‌های پرقدرت ایرانی باید وارد سوریه شوند. قطعاً روابط سوریه با کشورهای عربی در حال توسعه است و رقابت بالایی در بازسازی شکل می‌گیرد؛ اما شرکت‌های ایرانی مطمئن باشند که جایگاه خوبی در این رقابت‌ها خواهند داشت و به گفته بشار اسد سوری‌ها به ایران نگاه دوستانه و خوبی دارند.

485888