به بهانه روز جهانی ارتباطات

از توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه‌یافته تا معرفی فناوری ۶G

ارتباطات که برای مدت‌های طولانی شکل متنی و پس از آن صوتی داشت با پیشرفت ‌سریع فناوری، برقراری ارتباط میان افراد را به سمت تماس‌های تصویری کشاند و امروزه کمتر کسی است که فناوری ۵G به گوشش نخورده و از ابزارهای ارتباطی با جدیدترین تکنولوژی استفاده نکرده باشد.
تصویر از توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه‌یافته تا معرفی فناوری ۶G

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز دیگر مسیر ارتباطات به تلفن و اینترنت محدود نمی‌شود و با وجودی که بیش از ۱۵۰ سال پیش با تلگراف شروع شد، اما با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون کرده، گره خورده و از آنجا که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده نزدیک شاهد تحولات بیشتری نیز خواهیم بود.

صنعت ارتباطات در ابتدا با تلگراف و پس از آن تلفن، برای مدت زمان زیادی وظیفه برقراری ارتباط بین افراد را بر عهده داشت. اما عمر گوشی‌ همراه به کمتر از ۳ دهه می‌رسد و موبایل‌های امروزی با سیستم‌های عامل هوشمند و دسترسی به اینترنت، عمری ۱۰ ساله دارند. با وجود این در همین سال‌ها هم فناوری‌های جدید، ارتباطات را به نحوی دگرگون کردند که پیام‌ها از حالت متنی و صوتی به تصویری تبدیل شده است.

در این راستا اتحادیه بین‌المللی مخابرات یا ITU در سال ۱۸۶۵ پس از اختراع تلگراف توسط ۲۰ کشور اروپایی تحت به عنوان اتحادیه بین‌المللی تلگراف تاسیس شد و سپس به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) تغییر نام یافت. این سازمان وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را بر عهده دارد.

بر همین اساس، روزی با عنوان روز جهانی مخابرات و ارتباطات و جامعه اطلاعات (WTISD) - هفدهم ماه می یا ۲۷ اردیبهشت‌ماه - با هدف کمک به ایجاد پل‌های ارتباطی قوی و مستحکم‌تری میان کشورهای مختلف و مردم جهان و همچنین توسعه فناوری‌هایی که برای گسترش ارتباطات و زیرساخت‌های مخابراتی ساخته و استفاده شده، نام گذاری شد. و هر سال شعاری را در این حوزه اعلام می‌کند.

شعار امسال روز جهانی ارتباطات برروی توانمندسازی کشورهای کمتر توسعه یافته از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات برجسته شده است، ITU در ۱۷ می سال ۲۰۲۳ از بخشهای دولتی و خصوصی خواستار تعهد برای اتصال جهانی و تحول دیجیتال در کشورهای مذکور از طریق ائتلاف دیجیتال شده است. سازمان ملل متحد در پنجمین اجلاس کشورهای کمتر توسعه یافته، برنامه‌ای جهت ایجاد زمینه ای در راستای توسعه پایدار برای همگان تا سال ۲۰۳۰ را در دست اقدام دارد و لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در کشورهای نوپا و سرزنده می تواند باعث تداوم رشد نسل های آتی باشد.

به نظر می رسد که سال ۲۰۲۳، سال پیشرفت برای تحول دیجیتال در کشورهای کمتر توسعه یافته است زیرا حدود ۳/۱ از جمعیت ۷.۲ میلیاردی ساکن در کشورهای کمتر توسعه یافته جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند.

ارتباطات جهانی امروز در حالی روزش را جشن می‌گیرد که در بخش اینترنت سیار از نسل سوم و چهارم عبور کرده است و این روزها مدام به مزایای سرعت نسل پنجم ارتباطات ۵G اشاره می‌شود که هدفی برابر سرعت یک گیگابیت در هر ثانیه دارد. در ایران هم خبرها حاکی است سایت‌های نسل پنجم در برخی مناطق راه‌اندازی شده است و در سال‌های آینده این فناوری به‌صورت عمومی تجاری سازی‌ می‌شود. حتی با وجودی که نسل ۵ تلفن همراه، تازه به صورت گسترده در دسترس مردم جهان قرار گرفته است، فناوری هیچ وقت در زمان و مکان خاصی متوقف نمی‌شود و معرفی ۶G یکی از نشانه‌های این پیشرفت است چون با قابلیت‌ها و مزیت‌های بیشتر نسبت به ۵G، تغییر و تحول خیره‌کننده‌ای را در دنیای فناوری به وجود می آورد.

بسیاری از شرکت‌ها و اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا، اروپا و آسیای شرقی از چند سال پیش تحقیقات و مطالعات خود را برای پیاده‌سازی نسل ششم ارتباطات (۶G) شروع کرده‌اند. در این راه‌ فعالیت‌های مختلفی انجام شده است. در ایران هم، از سوی اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای دانش بنیان، در کنار راه اندازی نسل پنجم ارتباطات، فعالیت‌های اولیه‌ای خود را برای نسل ششم ارتباطات شروع کرده اند. این فعالیت‌ها البته در مراحل مطالعاتی هستند و همکاری‌های مشترکی بین اپراتورها، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است.

همچنین فناوری فیبر نوری جایگزین کابل مسی راه‌اندازی شده که امکان ارائه اینترنت پرسرعت تا یک گیگابیت را هم فراهم می‌کند و از جمله امکانات آن، اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم‌افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت HD و ۴K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا است. در ایران هم چند سالی است که اقدامات بسیاری در زمینه توسعه فیبرنوری انجام شده است اما دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این پروژه کرده، به گونه ای که قرار است حسابی تحت عنوان توسعه شبکه فیبرنوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد شود.

منبع: ایسنا

485597