زارع‌پور: به‌دنبال ارائه اینترنت پرسرعت 50 و 100 Mbps تا پایان دولت هستیم

وزیر ارتباطات در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات که امروز برگزار شد، گفت: به دنبال این هستیم که تا پایان ۱۴۰۴ اینترنت همراه به ۵۰ مگابیت بر ثانیه و اینترنت ثابت به ۱۰۰ مگابیت برثانیه برسد.
تصویر زارع‌پور: به‌دنبال ارائه اینترنت پرسرعت 50 و 100 Mbps تا پایان دولت هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران امروز ۸آبان ماه با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی اصغر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات، امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.

در این همایش عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: امروز با در امنیت کامل درباره توسعه نسل پنجم ارتباطات صحبت میکنیم در حالی که هر لحظه خانواده‌ای در غزه داغدار می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم سرعت بخشیدن به توسعه اینترنت در کشور اظهار کرد: ما در این دولت تمام تلاش خود را می‌کنیم تا یک شبکه ارتباطی با سرعت مطلوب را در احتیار مردم قرار دهیم زیرا دنیا هم امروز به این سمت در حرکت است.

زارع پور با بیان اینکه یکی از تکالیف جدی که برعهده وزارت ارتباطات در اسناد بالادستی گذاشته است، تامین زیرساختهای اینترنت در کشور است، ادامه داد: در سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات آمده بود که تا پایان 1404 پوشش ۸۰ درصدی پهن باند ثابت خانوارها با سرعت ۲۵مگابیت بر ثانیه و پوشش ۱۰۰درصدی با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه باشد اما از نظر ما این هدف اصلا مطلوب نبود و به دنبال این هستیم که با تغییر رویکرد تا پایان ۱۴۰۴ اینترنت همراه به ۵۰ مگابیت بر ثانیه و اینترنت ثابت به ۱۰۰ مگابیت برثانیه برسد.

سند معماری شبکه ملی اطلاعات هدف‌هایی را برای دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت مشخص کرده است که از نظر ما باید این مساله سرعت می‌گرفت تا مقدمات دسترسی به سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برای کاربران فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 پروانه برا توسعه اینترنت بر بستر فیبر نوری صادر شده است، گفت: در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم برنامه ریزی‌های لازم برای پوشش ۱۰درصدی اینترنت نسل پنجم را انجام دهیم، همان‌طور که امروز شاهدیم در نقاطی که پوشش فیبرنوری دارد کاربران سرعت تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه را نیز تجربه می‌کنند.

4میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار دارند

زارع‌پور تصریح کرد: وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور دو پروژه بزرگ دیگر که مکمل هم هستند را نیز دنبال میکند، اول هدف، پروژه فیبرنوری است که امروز از مجموع ۱۴۰۰ شهر کوچک و بزرگ در ۲۰۰ شهر در حال انجام است و حدود ۴ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در تلاشیم تا پایان دولت به ۲۰ میلیون پوشش برنامه ریزی شده برسد.

زارع پور در این همایش با اشاره به تکالیف آمده در برنامه هفتم توسعه،تاکید کرد: در این برنامه شاخص ۲۰ میلیون اتصال آمده است که تا پایان دولت محقق خواهد شد، تلاش ما یان است تا پایان برنامه همه‌ی ساختمان‌های کشور به فیبرنوری متصل شوند و با این اقدام میانگین سرعت ارتباطات ثابت چند ده برابر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه پروژه فیبرنوری زیرساخت لازم برای توسعه اینترنت نسل پنجم را فراهم کرد، گفت: توسعه 5g نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر است و تکمیل این پروژه ملی آمادگی لازم برای دسترسی به اینترنت نسل پنجم را در کشور فراهم می‌کند.
زارع پور درخصوص استفاده از اینترنت پرسرعت در کشورهای همسایه نیز به سفیر اخیر خود به کشور عمان اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ درصد از این کشور کوچک تحت پوشش اینترنت نسل پنجم قرار دارد و دکل‌های اینترنتی به مبلمان شهری آن بدل شده است که این اتفاق فقط از طریق توسعه فیبر نوری محقق شده است.

فرکانس‌های جدید ۳۷۰۰ و ۳۸۰۰ را به اپراتورها واگذار خواهد شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نگاه ما این است که همزمان با توسعه فیبر نوری، سرعت ارتباطات سیار نیز در کشور افزایش یابد، تصریح کرد: توسعه فیبر نوری در کشور موجب انتقال ترافیک اینترنت سیار به اینترنت ثابت می‌شود، امروز در کشور شاهدیم که بیشترین بار ترافیک بر روی اینترنت سیار است در حالیکه این مسئله در سایر کشورها برعکس می‌باشد.
وی با بیان اینکه مقدمات توسعه نسل ارتباطات نسل پنجم در کشور انجام شده‌ است، اظهار کرد: به زودی فرکانس‌های جدید ۳۷۰۰ و ۳۸۰۰ را به اپراتورها واگذار خواهد شد.
زارع پور به ایجاد شبکه مادر مخابراتی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای دولت تا کنون ۵۰ درصد به شبکه انتقال کشور در این بخش اضافه شده و تا پایان سال ۵۰ تا ۶۰ درصد دیگر نیز به ظرفیت آن اضافه خواهد شد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته شده تا پایان دولت ظرفیت شبکه انتقال کشور ۳ برابر می‌شود.

توسعه نسل پنجم ارتباطات بی سیم ثابت در اولویت‌های وزارت ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه توسعه کاربردهای فناوری‌های جدید می‌تواند چهره کشور را متحول کند، گفت: در برنامه هفتم توسعه کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند برنامه‌های خود را برای استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کلان داده به وزارت ارتباطات ارائه دهند و با این اقدام در ۵ سال آینده شاهد تحول دیجیتال در کشور خواهیم بود.

وی همچنین به برخی تصورات اشتباه درباره تشعشعات دکل‌های اینترنتی نسل پنجم اشاره کرد و افزود: ما در وزارت ارتباطات و پژوهشگاه ارتباطات این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم و حتی میزان تشعشعات در ایران نسبت به بسیاری از کشورها کمتر هم هست، از این رو قطعا ارتباطات نسل پنجم یک فناوری امن است.

زارع پور همچنین بیان کرد: وزارت ارتباطات این آمادگی را اعلام می‌کند که می‌تواند برای هر کار ملی مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، اگر امروز قرار است هر بخشی در کشور از که بخواهد فناوری‌های نوین همچون اینترنت اشیا استفاده کند و زیرساخت‌های فعلی پاسخگو نباشد باید زیرساخت آن توسعه یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۳ تا ۴ درصد از بی‌تی‌اس‌های نسل پنجم در کشور وجود دارد که برنامه داریم تا پایان دولت این میزان را حداقل به ۱۰ درصد برسانیم؛ همچنین توسعه نسل پنجم ارتباطات بی سیم ثابت نیز در الویت‌های وزارت ارتباطات بوده و آن را توسعه خواهیم داد.

منبع: فارس

546085