حقایقی شگفت‌انگیز و خواندنی در مورد گربه‌ها

حقایقی جالب و شگفت انگیزی را در مجله خبری پرسون قرار داده ایم که تا به حال نمی دانستید، با هم می خوانیم
تصویر حقایقی شگفت‌انگیز و خواندنی در مورد گربه‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، با این که بیشتر مردم چیزهای زیادی در مورد گربه ها، رفتارشان، آناتومی بدن و ویژگی‌های آن‌ها می‌دانند، اما برای خیلی از افراد همه این‌ها به صورت یک راز باقی مانده است. اگر عاشق گربه هستید، در این مطلب روزیاتو، حقایق جالبی درباره این حیوان ملوس خواهید خواند که احتمالاً نمی‌دانستید.

گربه‌ها نزدیک‌بین هستند، اما دید در شب و دید محیطی آن‌ها بهتر از انسان است

تفاوت اصلی بین دید یک گربه و یک انسان در شبکیه چشم آن‌ها است. شبکیه لایه‌ای از بافت است که در پشت چشم قرار دارد و حاوی سلول‌های گیرنده نور است. گربه‌ها میل‌یاخته بیشتری دارند که مسئول دید بهتر محیطی و در شب است. این میل‌ها سایه‌های خاکستری و روشنایی را تشخیص می‌دهند. تراکم بیشتر میل‌ها باعث دید بهتر می‌شود.

گربه‌ها بهترین پرش‌کننده‌ها هستند و تا شش برابر قد خود می‌پرند

گربه‌ها سیستم اسکلتی عضلانی بسیار انعطاف پذیری دارند که به آن‌ها هماهنگی و تعادل بسیار قوی می‌دهد. ماهیچه‌های قوی در قسمت عقب و پشت بدنشان آن‌ها را قادر می‌سازد تا شش برابر بالاتر از قد خود بپرند. آن‌ها می‌توانند به صورت افقی یا عمودی بالا بپرند.

بچه گربه ۲۶ دندان شیری و گربه بالغ ۳۰ دندان دائمی دارد

بچه گربه‌ها ۲۶ دندان شیری یا شیری دارند که شامل ۱۲ دندان پیشین یا ثنایا، ۴ دندان نیش، ۱۰ دندان پیش آسیاب و صفر دندان آسیاب می‌شود. تا بزرگسالی، گربه‌ها ۳۰ دندان دائمی دارند. آن‌ها در سن چهار تا پنج ماهگی چهار دندان آسیاب درمی آورند که جمعاً به ۳۰ می‌رسد.

گربه‌ها نمی‌توانند طعم شیرینی را بچشند

به همین دلیل است که گربه شما غذای مرطوب و گوشتی را به غذای خشک ترجیح می‌دهد. به گفته دانشمندان، دلیل این امر یک جهش ژنتیکی است که بر گیرنده‌های اصلی چشایی تأثیر می‌گذارد. برخلاف اکثر پستانداران، گربه‌ها گیرنده‌های چشایی دارند و فقط گوشت را ترجیح می‌دهند.

گربه‌ها حرکات تطبیقی دارند

به این معنی که وقتی راه می‌روند، پنجه‌های عقبی آن‌ها در همان نقطه‌ای قرار می‌گیرد که پنجه‌های جلویی‌شان قرار دارد.

این پدیده به «تطبیق مستقیم» معروف است. گربه راه رفتن “گام به گام” دارد. آن‌ها هر دو پا را در یک طرف بدن قبل از پاهای طرف دیگر حرکت می‌دهند. این نوع حرکت آن‌ها را قادر می‌سازد تا زمانی که در زمین‌های ناهموار قدم می‌گذارند، پای مطمئنی برای پنجه‌های عقبی داشته باشند.

گربه‌ها پس از بالا رفتن از درخت، نمی‌توانند با سر به پایین برگردند

به همین دلیل اغلب آن‌ها بالای درخت گیر می‌کنند. گربه‌ها پنجه‌های جمع شونده خمیده و پاهای عقب قوی تری دارند. این ویژگی‌ها بالا رفتن را برای آن‌ها آسان‌تر از پایین رفتن می‌کند. آن‌ها هنگام بالا رفتن از درخت، کوهنوردان چابکی هستند، اما وقتی از درخت پایین می‌آیند، این موضوع صدق نمی‌کند. برخلاف سنجاب ها، آن‌ها نمی‌توانند با سر از درخت پایین بیایند.

گربه‌ها معمولاً شکم و پنجه‌های سفید دارند

یک رنگدانه سفیدرنگ درست در رحم در راستای سلول‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود و به سمت جلو کشیده می‌شود. گاهی اوقات، این رنگدانه در وسط راه متوقف شده و در نتیجه باعث ایجاد رنگ متفاوت در بالا و رنگ سفید در پایین می‌شود.

گربه‌ها برعکس انسان‌ها خیلی کم عرق می‌کنند

غدد عرق روی انگشتان پا و بالشتک پنجه گربه‌ها وجود دارد. این غدد تنها زمانی عرق تولید می‌کنند که گربه بترسد یا استرس داشته باشد.

یک گربه ماده می‌تواند در چهار تا شش ماهگی هم باردار شود

فرآیند آماده شدن گربه برای بچه دار شدن «ملکه شدن» نامیده می‌شود. گربه‌های ماده هر دو تا سه هفته یک‌بار گرم می‌شوند و همین امر آن‌ها را برای باردار شدن بسیار آماده می‌کند. آن‌ها می‌توانند تا چهار ماهگی باردار شوند و فقط عقیم کردن است که می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

آیا ممکن است بچه گربه‌های یک مادر بیش از یک پدر داشته باشند؟

بله و ممکن است ظاهر همه آن‌ها با یکدیگر متفاوت به نظر برسند. یک گربه در دوران گرما در طول چند روز سیکل خود چندین تخمک آزاد می‌کند. اگر یک گربه ماده در گرما بیش از یک شریک نر را برای جفت گیری انتخاب کند، این امکان وجود دارد که او بچه گربه‌هایی را از پدرهای مختلف باردار شود.

یک گربه ماده می‌تواند در طول زندگی خود حدود ۱۸۰ بچه گربه بزاید

از آنجایی که گربه‌ها در سن چهار ماهگی به توانایی باردار شدن دست می‌یابند، چرخه تولد بالاتری دارند. گربه‌ها هر دو تا سه هفته به گرما می‌روند. گربه در هر بارداری به طور متوسط چهار بچه گربه حمل می‌کند. اما برخی از گربه‌ها حتی ممکن است در یک بارداری تا ۱۲ بچه گربه به دنیا بیاورند.

گربه‌ها دارای پوست/چربی اضافی روی شکم خود هستند

این پوست به عنوان کیسه اولیه شناخته می‌شود. “کیسه اولیه” در طول شکم گربه قرار دارد. این کیسه با افزودن یک لایه اضافی بین پنجه ها/دندان‌ها و سایر اعضا از اندام‌های داخلی محافظت می‌کند. تئوری دیگری بیان می‌کند که این کیسه در حین دویدن گربه کشیده می‌شود و آن‌ها را قادر می‌سازد انعطاف پذیرتر باشند و سریعتر حرکت کنند.

گربه می‌تواند از هر روزنه‌ای که کوچکتر از سرش باشد عبور کند

مشاهده گربه‌ای که سر خود را در سوراخ بسیار کوچکی می‌فشارد و از آن رد می‌کند، غیرعادی نیست. دلیل این امر این است که گربه‌ها هیچ استخوان ترقوه‌ای ندارند و به همین دلیل می‌توانند به راحتی از سوراخ کوچکتری نسبت به سر خود عبور کنند.

برخی از گربه‌ها بیش از ۱۸ انگشت پا دارند

گربه‌هایی که بیش از ۱۸ انگشت پا دارند “پلی داکتیل” نامیده می‌شوند. این حیوان ملوس به دلیل جهش ژنتیکی که منجر به انتقال ژن غالب به خانواده می‌شود، انگشتان پای بیشتری دارند.

کلیه قوی گربه نمک را فیلتر می‌کند تا آب بتواند هیدراته کند

عملکرد بیولوژیکی بدن گربه‌ها با انسان متفاوت است. بدن آن‌ها می‌تواند آب شور را تصفیه کند. این حیوان کلیه‌های قوی دارد که نمک آب دریا را فیلتر کرده و از آب تصفیه شده برای هیدراتاسیون استفاده کند. اما، با این حال، آن‌ها نمی‌توانند به تنهایی با آب شور و غذا زنده دوام بیاورند. مصرف مداوم نمک بیش از حد می‌تواند بر کلیه‌های آن‌ها تأثیر بگذارد. اگر گربه در شرایط سختی گرفتار شود، می‌تواند برای چند روز با آب شور زنده بماند.

منبع: فرادید

480897

مطالب مرتبط