غذا دادن به حیوانات مصداق بارز حیوان‌آزاری است

به عقیده بسیاری از کارشناسان غذارسانی به حیوانات نیز یک نوع آزار است چراکه با این کار، حیات وحش عادت زندگی طبیعی خود را از دست می‌دهند و دیگر خوی وحشی، شکارگری و پیدا کردن طعمه را نخواهند داشت.
تصویر غذا دادن به حیوانات مصداق بارز حیوان‌آزاری است

به گزارش سایت خبری پرسون، هر ساله در تاریخ ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) و به مناسبت روز جهانی حقوق حیوانات، حامیان حقوق حیات وحش در سراسر جهان به افزایش آگاهی در مورد شیوه مناسب برخورد انسان با حیوانات می‌پردازند. به عقیده بسیاری از کارشناسان حتی غذارسانی به آن‌ها نیز یک نوع آزار است چراکه با این کار، حیات وحش عادت زندگی طبیعی خود را از دست می‌دهند و دیگر خوی وحشی، شکارگری و پیدا کردن طعمه را نخواهند داشت همچنین به انسان خو می‌گیرند و باید به این نکته توجه داشت که همه انسان‌ها خیرخواه حیات وحش نیستند. بدین جهت غذادهی دستی تنها باعث آسیب‌پذیرتر شدن حیات وحش می‌شود.

مطالبه مردمی و حفاظت همگانی از حیوانات

غلامرضا ابدالی نیز درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای مقابله با حیوان آزاری اظهارمی‌کند: شاکله اصلی در محیط زیست، فرهنگسازی است چراکه به دلیل گستردگی کارها به لحاظ فیزیکی نمی‌توانیم به‌تنهایی تمام آن‌ها را حفظ کنیم بنابراین نیاز به فرهنگ‌سازی است تا مردم مطالبه‌گری و حفاظت کنند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه غذادهی به حیوانات نیز حیوان آزاری محسوب می‌شود، می‌گوید: تمام گونه‌هایی که جزو حیات وحش هستند و بدون وابستگی به انسان در طبیعت زندگی می‌کنند، ما با غذا دادن به آن‌ها، خوی وحشی آن‌ها را از بین می‌بریم و به دلیل اینکه نمی‌توانیم به‌صورت همیشگی از آن‌ها مراقبت و غذایشان را تامین کنیم، این عمل حیوان آزاری محسوب می‌شود چراکه با حمایت کوتاه‌مدت ما حیوانات دیگر نمی‌توانند از خودشان در طبیعت مراقبت و غذایی تهیه کنند.

ابدالی درباره اینکه آیا در ایران، حیوان آزاری جرم انگاری شده است یا خیر؟ تصریح کرد: محیط زیست ضابط قضایی، ضابط دادگستری و ضابط خاص است و تمام موارد حیوان آزاری به مراجع قضایی منتقل و با آن‌ها برخورد جدی می‌شود.

حکم قضایی حیوان آزاری چیست؟

تلاش‌های متعددی برای تصویب قانونی به‌منظور منع خشونت علیه حیوانات صورت گرفت و با گذشت زمان قوانینی برای حمایت از حقوق حیوانات و منع حیوان آزاری تدوین شد تا در قالب یک لایحه‌ای متضمن یک ماده واحده از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و دولت به مجلس شورای اسلامی راه‌ یابد اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید و به دلیل تعلل دولت و قوه قضائیه در ارائه لایحه منع حیوان آزاری ، با کمک‌ رئیس وقت فراکسیون محیط زیست مجلس - محمدرضا تابش - ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۹۸ با امضای ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس در قالب طرح به مجلس ارائه شد.

در طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده و اعلام وصول شده بود، ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری و مثله کردن از مصادیق حیوان آزاری عنوان شده و مجازات حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از ۲۰ میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال و شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه برای مرتکبین پیش‌بینی شده است.

به گفته محمدرضا تابش - رییس سابق فراکسیون محیط زیست مجلس - در مواد ۶۸۰ و ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات‌هایی از جمله حبس از ۹۱ روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و ۵۰۰ هزار ریال تا سه میلیون ریال پیش‌بینی شده اما این قانون نیازمند به‌روز شدن است.

حیوانات نیز همچون انسان موجودات زنده هستند و هر کدام از آن‌ها برای طبیعت و بقای آن ، حیات انسان و ایجاد تعادل در طبیعت نقش مهمی دارند. حفاظت از آن‌ها وظیفه تک تک کسانی است که در این کره خاکی نفس می‌کشند.

منبع: ایسنا

441404