فواید و معایب گل قند چیست؟

گل‌قند، معجون گل قند یا به عبارت دیگر مربای گل به ترکیب گل محمدی با عسل یا پودر قند گفته می‌شود. بیشترین مصرف گل‌قند مربوط به وعده صبحانه در فصول سرد سال به دلیل گرم و مقوی بودن آن است البته خواص دارویی که این ترکیب فوق‌العاده دارد مصرف آن را محدود به وعده صبحانه نکرده است همچنین مصرف گل‌قند بعد از وعده غذایی باعث هضم بهترغذا می شود.
تصویر فواید و معایب گل قند چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، درباره خواص گل قند سخن بسیار است و همانطور که گفته شد ترکیبی از گل محمدی با عسل یا پودر قند می باشد که بسیاری را شیفته و علاقه مند خود کرده است امروزه بسیاری از خانواده ها نمی توانند به راحتی از کنار این ترکیب شگفت انگیز و لذیذ بگذرند. پیشنهاد مجله پرسون این بار به خانواده ها و علاقمندان به آشپزی تهیه این مربای خوشمزه و مغذی است.

همچنین جدا از لذیذ بودن این مربا گل قند به عنوان یکی از مهمترین داروهای طب سنتی در ایران و کشور های آسیایی همچون هند، افغانستان و پاکستان مورد مصرف قرار میگیره. گل قند و خواص آن از گذشته دور مورد توجه انسان ها بوده است.

چند نوع گل قند داریم؟

گل‌قند با توجه به نوع شیرین کننده ای در تهیه اون بکار برده میشه به دو نوع تقیسم می‌شه:

1. گل قند شکری

گل‌قند شکری مرسوم ترین نوع گل قند در ایران است. ماده‌ی شیرین کننده‌ای که برای تهیه این نوع گل‌قند استفاده می‌شود، پودرقند است. در صورت در دسترس نبودن پودر قند از شکر هم می توان استفاده کرد. این نوع گل‌قند بدست آمده بخاطر تهیه شدن از پودر قند یا شکر بیشتر مصرف عمومی داره.

2. گل قند عسلی

گل‌قند عسلی یا گل انگبین نوعی دیگر از گل قند است. که همانطور که از اسمش پیداس برای تهیه این گل قند از عسل طبیعی استفاده می شود. این گل قند به خاطر وجود عسل در ترکیبات خودش از خواص درمانی بیشتری نسبت به گل‌قند شکری برخوردار است.

طرز تهیه گل قند

همانطور پیشتر توضیح دادیم گل قند با توجه به نوع شیرین کننده به دو دسته تقسیم می شود :

1. طرز تهیه گل قند با شکر

برای درست کردن گل قند از گل شروع می‌کنیم، سعی کنید گل قند رو زمانی درست کنید که گل محمدی تازه در دسترس باشه. برای تهیه گل‌قند گلبرگ ها رو از نهنج گل جدا کرده اگر از تمیز بودن گلبرگ ها اطمینان دارید نیازی به شستوشو نداره، در غیر این صورت گلبرگ ها رو در ظرفی تمیز ریخته و با استفاده از آب و مقداری نمک گلبرگ هارو ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید به هیچ وجه برای این کار از مواد شوینده استفاده نکنید.

پس از شستوشو و آبکشی گلبرگ ها را روی پارچه تمیز ریخته تا کاملا رطوبت اضافی خودشو رو از دست بده.
توی این مرحله با نسبت یک به یک گل محمدی و خاک قند یا شکر (برای یک کیلو گل محمدی یک کیلو شکر) رو داخل سینی بزرگ ریخته و به خوبی ورز بدید، حالا ترکیب به دست آمده رو داخل ظرف شیشه ای خشکی که از قبل با آب جوش استریل شده باشه قرار دهید.
گل‌قند شما آماده تقریبا آماده شده. اما برای اینکه عطر گل محمدی بیرون بیاید و اصطلاحا مربای گل محمدی شما جا بیفتد و قوام بگیرد، باید 15 تا 30 روز آن را در جلو نور خورشید قرار دهید تا آماده مصرف شود.

2. طرز تهیه گل قند با عسل

تقریبا تمام مراحل برای درست کردن گل‌قند شکری با عسلی مشابه هم هستن، با تفاوت های جزیی بعد از گرفتن رطوبت اضافی گلبرگ ها، برای اینکه گل انگبین عطر بیشتری داشته باشه می‌تونید گلبرگ ها رو به کمک چاقو یا دستگاه خردکن خرد کنید. بعد عسل رو با گل به نسبت مساوی داخل ظرف شیشه ای که از قبل استریل شده بریزید.

گل انگبین شما آماده شده، ترکیب به دست آمده را در محلی ترجیحا تاریک با دمایی بین 25 تا 35 درجه سانتی گراد به مدت 30 روز نگهداری کنید.
علت قرار ندادن گل انگبین زیر نور خورشید به خاطر وجود عسل خام و طبیعی در این ترکیب بوده. توجه داشته باشید که نگهداری عسل به مدت طولانی در معرض نور خورشید باعث کاهش کیفیت محسوس آن از طریق کاهش آنزیم ها و ویتامین ها و نیز تولید ماده سمی هیدروکسی متیل فورفورال در آن می شود.

3. طرز تهیه گل قند با گل خشک

یکی از مشکلاتی که برای درست کردن گل‌قند وجود دارد این است که گلبرگ‌های تازه گل محمدی یا انواع دیگر گل رز همیشه در دسترس نیست. اما خبر خوب این است که معجون گل قند را می‌توان با گلبرگ‌ها خشک نیز درست کرد.
برای این منظور تنها کافی است تا به جای گلبرگ تازه از گلبرگ‌های خشک استفاده کرد.

این گلبرگ‌ها را نیز می‌توان به وسیله هاون کوبید و آن را با عسل و شکر مخلوط کرد. نکته‌ی مهم این است که برای ترکیب شکر و گلبر‌گ‌های خشک باید به آن مقداری گلاب هم اضافه کرد تا حالت خمیر مانند به خود بگیرد و بعد آن در صورت شکری بودن آن را جلو نور خورشید قرار دهید.

چطور گل‌قند رو مصرف کنیم؟

گل‌قند رو می‌توان همراه صبحانه مصرف کرد، بعد از وعده غذایی برای هضم بهتر غذا به صورت جدا یا همراه دسر مصرف کرد.
مصرف معجون گل انگبین برای بزرگسالان: یک تا دو قاشق مرباخوری ۴ بار در روز، نیم ساعت بعد از غذای کودکان بالای دو سال یک قاشق چای خوری، ۳ بار در روز، نیم ساعت بعد از غذا بهتر است دارو را بعد از غذا تا حداکثر ۳۰ گرم مصرف نمود. بهتر است در مصارف درمانی حتما با دستور پزشک متخصص طب سنتی مصرف شود.

خواص گل قند

از نظر مزاجی این ترکیب طبع گرم و تر دارد و از دیدگاه طب سنتی ایران:

مقوی هضم
ضد افسردگی
تقویت نیروی جنسی
ضد اسپاسم
ضد نفخ و ملین
رافع درد معده و سردی کبد
گلقند یک آنتی اکسیدان قوی و یک جوان کننده بسیار خوب است.

مصرف 1 تا 2 قاشق چایخوری گل قند بر کاهش اسیدیته و حرارت معده موثره. همچنین به درمان زخم کمک می کند و از تورم در روده جلوگیری میکند.
تقویت کننده سیستم گوارش – به بهبود اشتها، بهبود هضم و اصلاح مشکلات گوارشی کمک می کند.
گل قند به دفع سموم از بدن کمک کرده و خون را تصفیه می کند . بنابراین، به شفافیت پوست کمک می کند و از بروز مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه، جوش، سر سفید و غیره جلوگیری می کند.
کاهش تعریق زیاد و از بین بردن بوی بد بدن .
اثر آرام بخش بر روی سیستم عصبی دارد ، بنابراین به کاهش استرس کمک می کند.
گل قند به درمان زخم های دهان کمک می کند، دندان ها و لثه ها را تقویت می کند .
می توان از آن برای درمان دیسمنوره استفاده کرد و در تسکین درد قاعدگی موثر است . همچنین برای درمان مشکل ترشح بیش از حد سفید مفید است.
کاهش چربی و کلسترول بد خون و ضد آلزایمر بودن از دیگر خواص این ترکیب فوق العاده است.

گل قند برای همه خوبه؟

استفاده از گل قند معمولا بی خطر است و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. اما مانند هر ماده طبیعی ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت ایجاد کند که در صورت مشاهده آن باید فورا مصرف آن را قطع کنند.

افراد زیر نباید از گل‌قند استفاده کنند مگر تحت نظارت پزشک

افراد دارای مشکلات تنفسی نظیر آسم و..

افرادی که به تازگی جراحی کرده‌اند

افرادی که از داروهای یبوست استفاده می‌کنند

کودکان زیر ۲ سال

افرادی که مبتلا به دیابت هستند

حتماً بخوانید:

20 خاصیت شگفت‌انگیز معجون گلقند

گل قند داروی گیاهی برای رفع یبوست , تقویت اعصاب و گوارش و ضد اسپاسم ها و اشتهاآور است با دلگرم همراه باشید تا در رابطه با معجون گلقند بیشتر بدانید

علت تلخ شدن گل‌قند

علت تلخ شدن گلقند به زمان انتخاب گل مربوط است. زمان انتخاب توجه داشته باشید گلهایی رو انتخاب کنید که در انتهای گلبرگ ها کمترین سفیدی و زردی رو داشته باشه، در واقع تلخی گل قند مربوط به دنباله‌ی سفید یا زرد رنگ گلبرگ است. اگر گلبرگ ها سفیدی و زردی داشتن برای جلوگیری از تلخ شدن گلبرگ ها رو چنتا چنتا روی هم بچینید و با قیچی قسمت سفید رو جدا کنید.

توجه: از آنجایی گلقند که حاوی قند است، افراد دیابتی باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. علاوه بر این، افراد چاق ممکن است این را در مقدار کمتری مصرف کنند.

458455