نابسامانی اقتصاد در دولت سیزدهم/ انتقاد مراجع از اوضاع

شاید اگر سال گذشته و با گذشت چندماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم به حامیان و هواداران رئیس‏‌جمهور گفته می‏‌شد که آنچه در مورد حل مشکلات جامعه به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، جراحی اقتصادی، اینترنت و شبکه‏‌های اجتماعی و... وعده داده شده، بیش از آنکه جنبه اجرایی و عملی داشته باشد جنبه شعاری و انتخاباتی خواهد داشت، هیچکس این گفته را باور نمی‏‌کرد و جمله حامیان و طرفداران دولت معتقدند بودند که دولت سیزدهم توانایی حل این مشکلات را دارد.
تصویر نابسامانی اقتصاد در دولت سیزدهم/ انتقاد مراجع از اوضاع

به گزارش سایت خبری پرسون، اما حال که تقریبا 16 ماه از روی کارآمدن دولت می‏‌گذرد شاهدیم که وضعیت نه تنها بهبود نیافته بلکه از گذشته بدتر شده است. کافی است فقط نگاهی به سیر صعودی قیمت دلار، سکه و حتی مایحتاج عمومی مردم بیندازیم که تایید این گفته‏‌ها را دریابیم.

جالب اینکه در دولت گذشته مخالفان و منتقدان به دولت هجمه و حمله می‏‌کردند که هیچگونه عملکردی ندارد و صرفا سخنوری و گفتاردرمانی می‏‌کند. اما دیر زمانی نگذشت که مشخص شده آنهایی ‌که وعده حل مشکلات را می‏‌دادند و همه مشکلات را به جهت حضور دولتمردان قبلی می‏‌دانستند امروز خود نیز در برابر نارضایتی‏‌ها به گفتاردرمانی روی آورده‏‌اند. چنانکه چندی پیش بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در واکنشی به سخنان رئیس‏‌جمهور به این مساله اشاره و در رشته توئیتی نوشت: «تریبون ریاست‏‌جمهوری، تریبون سخنوری و گفتن از اقداماتی که باید انجام بشود، نیست! تریبون عمل است. گرانی بیش از حد اقلام و دلار، ید مردانه می‏‌طلبد نه زبان سخنور!

مردم چشم انتظار اقدام هستند نه گفتن از دلایل و بهانه‏‌ها» لذا امروز دیگر دولت روحانی و مردانش نیستند که بتوان همه مشکلات را به گردن آنها انداخت، چرا که بیش از یکسال و نیم از روی کارآمدن دولت جدید گذشته و هر آنچه امروز مشاهده می‏‌شود ناشی از عملکرد دولت سیزدهم است. حال اینکه به قرائت کارشناسان امر اگر دولت برخی اقدامات مثل حذف ارز ترجیحی را انجام نمی‏‌داد، شاید تا این میزان شاهد فوران قیمت ارز نبودیم. از طرفی گرچه قرار بود که دولت برنامه اقتصادی 7 هزار صفحه‏‌ای در راستای حل مشکلات ارائه دهد و هر 5 کاندیدای اصولگرایان نیز برنامه‏‌های اقتصادی مختلفی داشتند؛ اما امروز مشخصا آنچه که وجود ندارد برنامه اقتصادی و عدم برنامه‌محوری در دولت است.

عدم عملکرد مناسب تیم اقتصادی دولت نیز سبب شده تا این مشکل تشدید شود. امروز شرایط به‌حدی سخت و انتقادات به عملکردهای دولت بالارفته که علما و مراجع تقلید نیز به عملکرد دولت انتقاداتی وارد کرده و خواستار بهبود هر چه سریع‏‌تر مشکلات اقتصادی هستند. حال باید دید در این آشفته بازار اقتصاد کشور که وضع معیشتی مردم بغرنج و سفره‏‌شان کوچک‏‌تر شده است دولت تدابیری مناسبی خواهد اندیشید یا روال به همین‏‌گونه و حتی سخت‏‌تر ادامه خواهد یافت.

حل مسائل اقتصادی تابع سیاست خارجی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و نارضایتی‏‌های اقتصادی جامعه اظهارداشت: حل مسائل اقتصادی تابع مسائل کلانی از جمله سیاست خارجی و همچنین اصلاحات اساسی در حوزه اقتصاد است که در مجموع به‏‌هم ارتباط دارد. محمود صادقی گفت: دولت بدون فراهم‌کردن زمینه‏‌های لازم دست به‌کاری تحت عنوان جراحی اقتصادی زد که اعلام شد برای مقابله با فسادی است که در خصوص ارزترجیحی وجود داشت بدون اینکه اصلاحاتی در حوزه‏‌های دیگر انجام دهند این ارز را حذف کردند. دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‏‌ها در خصوص اینکه مشکلات فعلی در خصوص عدم برنامه‌محوری است یا عدم کارآمدی کارگزاران اقتصادی بیان کرد: من معتقدم هر دو این مسائل موجب بروز مشکلات فعلی شده‏‌اند. فقدان سیاست‏‌های حساب شده در حوزه کلان اقتصادی و ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت نیز از دیگر دلایلی است که در این خصوص می‏‌توان بر شمرد.

منبع: آرمان ملی

444279