سقوط بازار ارز دیجیتال به نفع محیط زیست خواهد بود؟

طبق بررسی‌های انجام شده در موسسه زمین شناسی دانشگاه کلمبیا از بین رفتن ارز دیجیتال بیشتر از همه به نفع محیط زیست و طبیعت خواهد بود.
تصویر سقوط بازار ارز دیجیتال به نفع محیط زیست خواهد بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی از کارشناسان معتقدند پشت دنیای رنگارنگ ارز‌ دیجیتال، واقعیتی تیره نهفته است. واقعیتی که با چشم پوشی از آن ظلم بزرگی به خود و نسل‌های آینده می‌کنیم. افزایش انتشار گاز‌های سمی و آلودگی محیط زیست در پی استخراج انواع ارز دیجیتال جدی‌ترین تهدیدی است که رمزارزها برای ما رقم می‌زنند.

ارز دیجیتال چگونه به محیط زیست آسیب می‌زند؟

در گذشته استخراج ارزهای دیجیتال توسط رایانه‌های خانگی امکان پذیر بود اما با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن فرایند استخراج، کاربران ملزم به استفاده از دستگاه‌های (ماینر) جهت استخراج شدند. از لحاظ ساختار، تفاوت زیادی میان ماینر‌ها و رایانه‌های خانگی وجود ندارد. تنها تفاوت‌های آن فرایند خنک کنندگی بهتر و بهینه‌سازی برای استخراج رمزارزها است.

ماینرها معمولاً برای حل معادلات پیچیده ریاضی جهت دریافت پاداش ارز دیجیتال نیازمند مقدار زیادی انرژی هستند. این انرژی در اکثر موارد از طریق سوختن سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.

بر اساس گزارش کاخ سفید، استخراج ارز‌ دیجیتال سالانه حجمی معادل 140 میلیون تن کربن دی اکسید منتشر می‌کند. به عبارتی دیگر 0.3 درصد از کل سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان متعلق به استخراج رمزارزها است. این مقدار بیشتر از سهم کشورهایی از جمله آرژانتین و هلند است.

گفتنی است، منشا اساسی مشکل به ماهیت رقابتی استخراج در بلاکچین باز می‌گردد. بارنی تان، استاد سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت فناوری در دانشگاه نیو ساوت ولز در مصاحبه‌ای گفت: اگر 1000 دستگاه ماینر بر سر حل مسئله و در نهایت دریافت پاداش ارز دیجیتال رقابت کنند، یکی از آنها پیروز خواهد شد. در نتیجه تمام منابع استفاده شده توسط 999 دستگاه دیگر هدر می‌رود.

آسیب ارز دیجیتال به محیط زیست در اینجا تمام نمی‌شود. جدا از گازهای گلخانه‌ای، تراشه‌هایی که در ساخت ماینرها به کار رفته‌اند از مواد شیمیایی سمی و فلزات گران‌بها ساخته شده‌اند. در نتیجه برای تولید آنها نیاز به استخراج واقعی از منابع کره زمین است و به مرور منابع محدود این مواد نیز ویران خواهند شد.

بنیامین جونز، اقتصاددان محیط زیست، در بیانیه‌ای که توسط دانشگاه نیومکزیکو منتشر شد گفت: ما موارد متعددی را بین سال 2016 تا 2021 یافتیم که در آنها، آسیب‌هایی که در ازای استخراج یک بیت‌کوین به محیط زیست وارد می‌شود، هزینه‌ای بیشتر از ارزش یک بیت‌کوین برای طبیعت به همراه داشت.

راه نجات چیست؟

با توجه به آسیب‌های متعدد ارز دیجیتال به محیط زیست بسیاری معتقدند شکست بازار کریپتو و در نتیجه پایان دادن به آن می‌تواند کمک زیادی به محیط زیست کند. اما تغییر در رویه تولید آنها و رو آوردن به ارز‌های نوظهوری همچون impt که ادعای آسیب حداقلی به محیط زیست را دارند نیز می‌تواند راهکاری عملی برای جلوگیری از تخریب کره زمین و به موازات آن حفظ فناوری رمزارزها باشد.

443751