آزادی زندانیان با ارفاق ورزشی

دستورالعمل حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در پی پیروزی شورانگیز و بازی غیرتمندانه ملی‌پوشان تیم‌ملی فوتبال کشورمان و شعف و شادمانی پدید آمده در سراسر ایران اسلامی خطاب به مراجع و مراکز ذیربط قضائی صادر شد.
تصویر آزادی زندانیان با ارفاق ورزشی

به گزارش سایت خبری پرسون، در دستور رئیس دستگاه قضا خطاب به مراجع و مراکز ذیربط قضائی آمده بود: نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا هستند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام بگیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود. یک روز پس از صدور این دستور، دادستان تهران از بررسی پرونده 46 زندانی که شماری از آنها در وقایع اخیر بازداشت شده‌بودند خبر داد.

علی صالحی در تشریح این خبر گفت: پس از دستور رئیس قوه‌قضائیه پرونده شماری از افرادی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا بودند مورد بررسی قرار گرفت و 46 نفر که شماری از آنها در جریان اغتشاشات اخیر تهران دستگیر شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند. دادستان تهران تصریح کرد: نسبت به بررسی پرونده‌ افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند و شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد مساعدتی در مورد آ‌نها صورت پذیرد، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و این افراد با قرار تامین مناسب آزاد شدند. در دستور رئیس دستگاه قضا تصریح شده که بدیهی است کسانی‌که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و برای عناصر و مسببان اصلی اغتشاشات اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد.

وضعیت سایر زندانیان

رئیس کل دادگستری البرز در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی حضرتی، نوجوانی که در ناآرامی‌های 12 آبان کرج براثر اصابت گلوله به پیشانی فوت شده بود، بیان کرد: این پرونده در حال رسیدگی است. حسین فاضلی هریکندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پرونده مهدی حضرتی گفت: این پرونده در حال رسیدگی است. فاضلی هریکندی خاطرنشان کرد: نه فقط برای ایشان بلکه برای همه افرادی که در این ایام در اتفاقات و حوادث مصدوم یا فوت شده‌اند پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است.

حسین رونقی که اخیرا بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد. حسین رونقی یکی از افرادی که اخیرا بازداشت شده بود، با تبدیل قرار بازداشت موقت و سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.
نوید افقه آزاد شد

نوید افقه که در شیراز بازداشت شده بود، براساس آنچه که خانه موسیقی اعلام کرده است، با قید وثیقه آزاد شده است. ایسنا نوشت، نوید افقه، نوازنده تنبک است که شرکت در کنسرت‌های داخلی و بین‌المللی را در کارنامه دارد. خانه موسیقی 30 آبانماه در اطلاعیه‌ای با اشاره به آخرین وضعیت 22 هنرمند بازداشت‌شده در عرصه موسیقی، از شروین حاجی‌پور، سیدوحید موسوی، عماد قویدل و مجتبی اسدپور به‌عنوان هنرمندانی نام برده بود که تا به اکنون آزاد شده‌اند.
پروانه سلحشوری آزاد شد

خبرگزاری برنا متعلق به وزارت ورزش‌وجوانان، در خبری نوشت: پروانه سلحشوری؛ نماینده مجلس دهم، «صبح دیروز با حضور در مرجع قضائی نسبت به اتهامات انتسابی تفهیم اتهام شده و ضمن ادای توضیحات مقرر سرانجام با صدور قرار وثیقه از سوی مرجع قضائی و تودیع آن آزاد شده است.» هفته گذشته مرکز رسانه قوه‌قضائیه خبر داد که برخی چهره‌ها برای توضیح در خصوص آنچه «انتشار مطالب غیرمستند یا توهین‌آمیز» خوانده بود، به دادسرا احضار شدند. محمود صادقی، پروانه سلحشوری، یحیی گل‌محمدی، الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری و سیما تیرانداز از جمله این افراد بودند. همچنین کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی نیز هفته پیش بازداشت شدند.

صدور کیفرخواست توماج صالحی به اتهام افساد فی‌الارض

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از صدور کیفرخواست توماج صالحی به اتهام افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم‌زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز خبر داد. حجت‌الاسلام جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با جزئیات پرونده توماج صالحی گفت: هفته گذشته کیفرخواست پرونده توماج صالحی صادر و به دادگاه‌های عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شد، اما هنوز جلسات دادگاه برگزار نشده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: بخشی از اتهامات توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب اصفهان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایرکردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها شود به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد. در تبصره این ماده نیز آمده است: هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع و یا علم به موثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می‌شود.

منبع: آرمان ملی

429535