برداشت ۱۷ هزار تن گردو از باغات تویسرکان پیش بینی می شود

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان از پیش بینی برداشت ۱۷ هزار تن گردو از سطح باغات این شهرستان خبر داد.
تصویر برداشت ۱۷ هزار تن گردو از باغات تویسرکان پیش بینی می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود اکبری در گفت‌وگویی، اظهار کرد: سطح باغات گردوی این شهرستان ۶۰۰۰ هکتار بوده که از این میزان، ۵۵۰۰ هکتار بارور و ۵۰۰ هکتار به صورت نهال هستند.

وی با بیان اینکه از 6000 بهره بردار باغبانی این شهرستان ۵۳۰۰ نفر به بحث بهره‌بردار گردو اختصاص دارد، تصریح کرد: یکی از اساسی ترین مشکلات گردوی شهرستان تویسرکان نبود بسته بندی خاص و مناسب است که معمولا موجب شده گردوی تولید شده شهرستان به صورت سنتی و گونی و جعبه‌های ۵ تا ۱۰ کیلویی بسته بندی شوند.

اکبری یاد آور شد: به دلیل اینکه گردو تویسرکان اغلب از نوع بومی بوده و از نظر سایز و شکل و ویژگی میوه‌های گردو متفاوت هستند، یک دستگاه سورت که بتوان روی یک‌ سایز خاص تنظیم شود وجود ندارد و این امر موجب شده بسته بندی مناسب برای گردو شهرستان وجود نداشته باشد و ارزش افزوده خوبی عاید باغداران شهرستان نشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گردو شهرستان تویسرکان ثبت وای پو شده است،خاطرنشان کرد: ثبت جهانی گردو شهرستان نیز در حال انجام است و قرار بر آن بود تا شهریور ماه امسال نمایندگان فائو به تویسرکان سفر داشته باشند که به دلیل کرونا این امر به آبان ماه موکول شده است و در صورت بازدید نمایندگان فائو از تویسرکان احتمالا ظرف یک یا دوماه بعد از بازدید ثبت‌جهانی گردوی تویسرکان انجام خواهد شد.

اکبری با اشاره به اینکه بیشترین سطح باغات گردوی تویسرکان از نوع محلی و سنتی معروف به پوست کاغذی و پرچرب است،گفت: در سال‌های اخیر با طرح سرشاخه کاری و نهال‌های گردو که وارد شهرستان می‌شود تا حدودی رقم‌ چندلر نیز در باغات گردو شهرستان ایجاد شده و حدود پنج درصد باغات گردو شهرستان از نوع رقم چندلر است.

وی با اشاره به انجام ۱۰ هزار پیوند سرشاخه کاری در باغات گردو تویسرکان در ابتدای سال جاری تصریح کرد: گردوی تویسرکان از نظر کیفیت به علت درصد بالای روغن و چربی، طعم بی نظیر و پوست کاغذی رتبه اول و از نظر وسعت زیر کشت و کمیت، رتبه سوم کشور را دارد.

410153