ظریف یکی از بی‌بدیل‌ترین دیپلمات‌های خاورمیانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: اگر دشمن میلیاردها میلیارد دلار هزینه می کرد که به ما ضربه بزند که این یاران را از خودی‌های انقلاب جدا کند آنقدر موفق نبود که افراطیون در داخل کشور موفق شدند و امروز هم همین روال را پیش گرفته اند.
تصویر ظریف یکی از بی‌بدیل‌ترین دیپلمات‌های خاورمیانه است

به گزارش سایت خبری پرسون، در هفته‌ی اخیر تهران و کشورهای منطقه روزهای شلوغی داشتند؛ از سفر پوتین و رجب اردوغان به تهران تا سفر بایدن به سرزمین های اشغالی و عربستان. این سفرها در حالی صورت گرفت که برجام در وضعیت نامشخص، بهبود روابط ایران و عربستان روی کاغذ و جنگ روسیه و اوکراین که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، در جریان است.

در کنار تمام این دست خبر و تحلیل‌ها هنوز بحث احیای برجام در جامعه داغ است و در حواشی آن برخی به تخریب و برخی به حمایت از محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده سابق پرداختند که در همین باره با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفتگویی انجام دادیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی گفت: روسیه به دلیل جنگ با اوکراین نگرانی‌هایی دارد؛ از جمله فشار غربی‌ها علیه روسیه که بتوانند مواضع آن‌ها را در اوکراین تضعیف کرده تا به اهداف خود نرسند. از سویی اردوغان عضو ناتو است و در جنگ روسیه و اوکراین به اوکراین کمک می کند و ایران هم مقابل غربی‌ها در پرونده اتمی ایستاده است، هر ۳ کشور نیازهایی دارند که این نیازهای سه گانه کشورها را دور هم جمع کرده و از طرفی تلاش‌هایی از سرتاسر جهان برای مقابله با نظام سلسله مراتبی و رهبری آمریکا در نظم جهان وجود دارد.

وی افزود: ما، روس‌ها، چینی‌ها و بسیاری از کشورها از این نظم ناخواسته و ظالمانه غربی‌ها نارضایتی داریم و می‌خواهیم شرایط را به نفع خودمان تغییر بدهیم که این تلاش‌ها حاصل نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی در خصوص صحبت‌های غربی‌ها در خصوص بلاتکلیف بودن ایران در مذاکرات برجام، گفت: ایران در بحث برجام با غربی‌ها راه آمده است و غربی‌ها بی‌ا‌نصافی می‌کنند؛ آنها هم آن زمانی که از قرارداد خارج شدند در حق ما و منطقه ظلم کردند و هم امروز که مذاکرات را به بن‌بست می کشانند، با زیادی خواهی‌ها و کج فهمی‌ها تعهد لازم را نمی‌دهند و همراهی نمی‌کنند. اما اشتباه می‌کنند و اساسا غرب تحلیل درستی از شرایط خاورمیانه ندارد و ریشه خیلی از رفتار آنها به درک نادرست آن‌ها برمی‌گردد.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: غربی ها همین رفتار را در قبال چینی‌ها داشتند و چند دهه گذشت تا غرب بپذیرد چین یک کشور ضعیف و مستعمره غربی‌ها نیست و یا چند دهه گذشت که انقلاب اسلامی ایران را به صورت واقعی در خاورمیانه پذیرفتند. امروز هم در پرونده هسته‌ای ما همین کج فهمی‌ها وجود دارد و تصور غربی‌ها این است که ایران در شرایطی قرار دارد که همه‌ی خواسته‌های آنان را می‌پذیرد؛ چه زمانی که از پیمان خارج شدند و چه امروز که برگشتند هنوز آنچه را که مدنظرشان بوده نتوانسته اند تأمین کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس در خصوص سفر بایدن به عربستان و تأثیر آن در بهبود روابط ایران و عربستان، افزود: بایدن به دلیل جنگ اوکراین نگران وضعیت انرژی در جهان است و تلاش می کند عربستان را به بازار انرژی برگرداند و کدورت‌های خود را با عربستان حل کند. از سوی دیگر می‌خواهد فضای روانی در خاورمیانه علیه ایران ایجاد کند تا بگوید همه با اسرائیل و آمریکا متحد شدند و ایران در انزوا است.

وی افزود: به نظر من سیاست آمریکا سیاست موفقی نیست چون عربستان به واقعیت‌های منطقه نگاه می کند؛ آمریکا همان آمریکایی است که حکومت افعانستان را رها کرد؛ همان که در عربستان نتوانست برای یمن و در عراق برای متحدانش کاری کند و امروز هم در مقابل ایران نتوانسته ایران مجبور به امضای قراداد مدنظر خود کند. سعودی‌ها با این واقعیت روبرو هستند و بر پایه این واقعیت‌ها تصمیم می‌گیرند و به همین دلیل به سمت تنش زدایی با ایران می‌روند؛ چون ایران یک واقعیت موجود در خاورمیانه است و چه بخواهند و چه نخواهند با ایران سروکار دارند.

رحیمی جهان آبادی از بی‌مهری‌هایی که نسبت به شخص محمد جواد ظریف از سوی عده‌ای صورت گرفته انتقاد کرد و یادآور شد: ما از ابتدای انقلاب مانند یک خانواده بزرگ بودیم که دست به دست هم دادیم و یک حکومتی که ایده‌آل مردم و دین ما نبود و به سمت دیکتاتوری رفته بود را سرنگون کردیم، اما به مرور زمان اعضای این خانواده به دلیل اشتباهات در داخل و تنگ نظری‌ها و شیطنت‌های دشمن روبروی هم قرار گرفتند و بخش‌های زیادی از این نیروها به حاشیه رانده شدند کسی که تا دیروز ۲۰ میلیون رأی آورد و منتخب شورای نگهبان بوده و سالیان سال به کشور خدمت کرده امروز در تریبون‌ها مورد هجوم و بی‌حرمتی قرار گرفته است، نه تنها ظریف بلکه روسای جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس سابق و حتی کسانی که عضو این خانواده هستند. عملکرد هر انسانی را می‌توان نقد کرد؛ اما شخص محمد جواد ظریف یکی از بی‌بدیل‌ترین دیپلمات‌های خاورمیانه و حتی یکی از سرمایه‌های دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما است.

وی ادامه داد: هر کشوری تلاش می کند از سرمایه‌های خود از لحاظ فکری و حتی از سرمایه‌های دیگران استفاده کنند. وقتی به تاریخ آمریکایی که ابرقدرت است نگاه می کنیم؛ خیلی از چهره‌ها از جمله وزرای خارجه، امنیتی، نظامی و سیاسی آن‌ها آمریکایی نیستند. ولی ما این ظلم را انجام می‌دهیم که حتی نمی‌خواهیم از فرزندان این آب خاک بهره ببریم و با دست خودمان تخریب می‌کنیم؛ تخریب بسیاری از چهره‌ها در این سال‌ها اتفاق افتاد. اگر دشمن میلیاردها میلیارد دلار هزینه می کرد که به ما ضربه بزند که این یاران را از خودی‌های انقلاب جدا کند آنقدر موفق نبود که افراطیون در داخل کشور موفق شدند و امروز هم همین روال را پیش گرفته اند. شاهد هستیم کسانی را که یار و همراه امام بودند و کسانی که در مجموعه انقلاب، پیروزی، اداره جنگ، عمران و آبادانی کشور نقش داشتند را مورد توهین و تخریب قرار می دهند.

وی افزود: اشتباهات را همه انسان‌ها دارند؛ ما باید یاد بگیریم از انسان‌ها بیش از حد تجلیل نکنیم که به شرّ آن گیر کنیم و نتوانیم آن را مورد نقد و ارزیابی قرار بدهیم! تحلیل عملکرد هر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه‌، نماینده‌ مجلس و مقام مسئول به ما کمک می کند، اما تخریب نه؛ حال چه اصلاح طلب اصولگرا را تخریب کند و چه بالعکس اصولگرا اصلاح طلب را تخریب کند؛ امروز بسیاری از اعضای خانواده انقلاب، دلسرد وعرصه‌های سیاسی را رها کرده و منزوی شده اند و خیلی‌ها مورد هجوم هستند و هیچ امکان دفاع هم از خود ندارند.

رحیمی جهان آبادی در پایان گفت: من فکر می کنم این شیوه‌ی غلطی است که در کشور مرسوم شده و این ویروس همچنان از ما خانواده انقلاب، یاران امام و کسانی که اصل نظام را با دل و جان قبول دارند، کسانی را که ممکن است دیدگاه‌های اصلاحی در بعضی مسائل کشور داشته باشند، بگیرد.

407479