تشکیل اتاق فکر سیاست خارجی با حضور ۷۵ نفر از اساتید

اتاق فکر «سیاست خارجی» با حضور ۷۵ نفر از اساتید دانشگاه های کشور در قالب ۱۴ کمیته علمی به ریاست امیرعبداللهیان تشکیل می‌شود.
تصویر تشکیل اتاق فکر سیاست خارجی با حضور ۷۵ نفر از اساتید

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از اولین اقدامات حسین امیرعبداللهیان بعد از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، تشکیل «اتاق فکر سیاست خارجی» با شرکت ۱۰ نفر از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشورمان در زمینه روابط بین‌الملل، علوم‌سیاسی، حقوق بین الملل و اقتصاد به عنوان اعضای شورای اندیشه‌ورز اتاق فکر است که هر هفته در جلسات راهبردی موضوعات سیاست خارجی، روندها و گلوگاه‌ها را بررسی و به وزیر امور خارجه ارائه می‌دهند.

این اقدام با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبتنی بر اهمیت دادن به نقش اندیشه‌ورزی و خرد جمعی، حرکت و اقدام مهمی است که می تواند آثار خوبی را در سیاست خارجی کشور به نمایش برساند.

انتخاب اساتید از طیف‌های متفاوت نیز تاکیدی بر نگاه فراجناحی دولت سیزدهم و اهمیت اندیشه‌ورزی، مصالح و منافع ملی کشور در دکترین سیاست خارجی است.

امیرعبداللهیان در اولین گام برنامه سیاست خارجی، حاکمیت خردجمعی، اندیشه ورزی و منافع ملی در کنار سه اصل عزت، حکمت و مصلحت عالی نظام را الگوی کار خود قرار داده است.

در نظام‌نامه اتاق فکر سیاست خارجی ۱۴ کمیته علمی و تخصصی متشکل از ۷۵ نفر از اساتید و متخصصین نیز به عنوان بازوی اتاق فکر در نظر گرفته شده است.

از مهم‌ترین این کمیته‌ها نیز می‌توان به کمیته دیپلماسی اقتصادی، علمی و فناوری هوشمند، کمیته دیپلماسی رسانه‌ای، فرهنگی، کمیته کشورهای آمریکایی و اروپایی، کمیته شرق و اورآسیا، کمیته هسته‌ای و انرژی پاک، کمیته دیپلماسی حقوقی و حقوق بشر، کمیته دیپلماسی مقاومت و کمیته آب و رودخانه‌ها مرزی اشاره کرد.

ریاست این اتاق فکر نیز بر عهده امیرعبداللهیان است.

بی‌تردید با توجه به جایگاه اندیشکده‌ها و رشد و توسعه اهمیت پژوهش در نظام بین‌الملل، بکارگیری عملیاتی و جدی ظرفیت‌های فکری کشور، با پرهیز از اقدامات نمایشی مرسوم، می‌تواند در تصمیم گیری‌های کلان و مطابق با منافع ملی کشور نقش بسیار مهم و سرنوشت سازی ایفا کند.

منبع: مهر

382311