یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

یک درصد تولید تایر سهم صادرات / بازنگری در تجارت لاستیک

‎یک مقام مسئول از برداشته شدن ممنوعیت صادرات تایر خبر داد و گفت: متاسفانه در دولت گذشته صادرات تایر ممنوع اعلام شده بود و تجارت بازار بین الملی خود را از دست دادیم، اما به تازگی اعلام شده تنها یک درصد از تولید تایر را تولیدکنندگان اجازه صادرات دارند که بسیار حجم اندکی است و نیازمند بازنگری در این خصوص دارد.
تصویر یک درصد تولید تایر سهم صادرات / بازنگری در تجارت لاستیک

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: قیمت گذاری دستوری از جمله مشکلات تولیدکنندگان است، تولید تایر یک زنجیره دارد و بر اساس یک فرایندی تایر تولید می شود؛ اما متاسفانه قیمت عرضه تایر را مسئولان در نظر می گیرند و توجهی به روند قیمتی در زنجیره تولید ندارند، در نتیجه تولیدکنندگان تایر مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری می کنند درحالی که حق افزایش قیمت ندارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه وضعیت صادرات تایر تولید داخل به چه شکل است؟ پاسخ داد: در گذشته صادرات تایر تولید ایران رونق داشت، تا اینکه در دولت گذشته صادرات تایر را ممنوع اعلام کردند و موجب شد بازار های بین المللی که به دست آورده بودیم را از دست بدهیم، به طوری که کشورهای آسیایی، همسایه و کشورهای شمال قاره افریقا مشتریان خوب ایران به حساب می آمدند.

تنها خاطر نشان شد: به تازگی عنوان کردند که تنها یک درصد تولیدات مان را اجازه صادرات داریم و در حال حاضر فعالان این حوزه با این اندک کالا وارد بازار صادراتی شده اند تا بتوانیم بازار از دست رفته تجاری خود را به دست آوریم، که نیازمند بازنگری در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پاسخ به این سوال که چه میزان تولید در کشور داریم؟ پاسخ داد: تولید تایر متنوع و مختلف است، به طوری که تایر برای فرغون تا تراکتور، اتوبوس، سواری و... ساخته می شود، در مجموع 300 هزار تن تولید در کشور وجود دارد که 370 تا 380 تن در کشور نیاز است، به عباراتی 25 میلیون حلقه تایر مورد نیاز کشور است.

وی ادامه داد: بخش اندکی از نیاز کشور واردات می شوند، البته در تولید تایرهای سواری، موتورسیکلت نیاز وارداتی نداریم و تنها برای برخی از وسایل نقلیه خاص واردات انجام می شود، اگر مجوز صادرات تایر صورت بگیرد، نه تنها رونق تولید شکل می گیرد، بلکه ارز آوری و اشتغالزایی نیز به وجود می آید، جا دارد این نکته را عنوان کنم که تولید تایر به عنوان یک کالا با ارزش افزوده بالا به حساب خواهد آمد.

تنها افزود: حذف ارز ت4200 تومانی آثار بسیار خطرناکی در اقتصاد دارد و طبیعتا بر بازار تایر نیز تاثیر می گذارد، البته ناگفته نباشد که ارز 4200 تومانی از سالیان گذشته از زنجیره تامین این کالا حذف شده است، اما چون تورم دیگر کالاها با حذف ارز 4200 تومانی در جامعه رخ می دهد دامن تایر و سایر کالاهای مشابه را می گیرد.

گفتگو از: محمد خادمی

382126